Skanska BS rozbieha svoje aktivity vo Švédsku
Švédsko je po Česku, Slovinsku a Fínsku ďalšou krajinou, v ktorej Skanska BS plánuje naplno rozvinúť svoje aktivity. Tento zámer potvrdila rozhodnutím založiť v Štokholme organizačnú zložku spoločnosti Skanska BS a.s. Slovakia Filial. Prvým z projektov, na ktorom sa Skanska BS s podielom prác viac ako 25 mil. Sk podieľa, je výstavba cestného spojenia Norra Lanken (časť NL 101) priamo v metropole krajiny. Skanska BS práce rozbehne už 11. júna 2007 a ich ukončenie plánuje v januári 2008.
V Štokholme je veľká časť tejto trasy vedená v podzemí urbanistickej zóny – v širšom centre metropoly, aby bola minimálne o polovicu odľahčená pozemná doprava a nenarúšali sa parkové a environmentálne dôležité mestské zóny.
Nadzemné časti cesty sú v dĺžke 5 km (cesty, železničný most, dočasné premostenie, chodníky pre chodcov a cyklistov), podzemné časti až 11 km, z čoho bude 9 km razených tunelov (najdlhší tunel cca 3 km) a 2 km hĺbených tunelov s betónovým krytom.
Keďže podzemné objekty cestného spojenia Norra Lanken sú v intraviláne väčšinou pod jestvujúcou zástavbou, je potrebné vybudovať prístupové tunely pre tieto diela a napojenie na inžinierske siete. „Budeme raziť 65 m prístupového tunela a 61 m z cestného tunela. Z neho bude vybudovaná úpadná štôlňa – spája dva výškovo rozdielne body a kolektor, v ktorom sú združené všetky inžinierske siete s dĺžkou 235 m. Pracovať budeme pod jestvujúcou vlakovou traťou a cestnou križovatkou pri nízkom nadloží v skalnom masíve, čo je spojené s prísnymi požiadavkami na vibrácie a nulovými poklesmi nadložia“, vysvetlil Anton Sumerák ml., projektový manažér zo Skanska BS.
Rozpojovanie horniny skalného masívu sa bude robiť vrtno-trhacími prácami, stabilitu výrubu bude zabezpečovať vrstva striekaného drátkobetónu a horninové kotvy. Dobu výstavby predlžuje tá skutočnosť, že práce sú vykonávané len počas dňa, keďže stavba sa nachádza v tesnej blízkosti obytných domov, ktoré sú chránené pred negatívnym vplyvom protihlukovou bariérou.
Zdroj: Skanska BS a. s.