Prejazd Oravou je už plynulejší a bezpečnejší

Sprejazdnenie nového dopravného úseku rýchlostnej cesty R3 v Oravskom Podzámku, ktorý je súčasťou európskeho koridoru medzi Maďarskom a Poľskom, uľahčí život obyvateľom v tejto dopravne mimoriadne vyťaženej lokalite. Výstavba cestného obchvatu v hodnote takmer 2 miliárd Sk, ktorú zabezpečovalo združenie JV Skanska – Váhostav Sk – Max Bögl, bude podľa plánu ukončená v júni 2008. Investorom projektu je Národná diaľničná spoločnosť.

Úsek Oravský Podzámok – Horná Lehota, ktorý bol včera slávnostne sprejazdnený,  predstavuje jeden z najzaťaženejších dopravných úsekov európskeho ťahu E 77 (juh – sever) v koridore Maďarská republika – Šahy – Zvolen – Dolný Kubín – Trstená – Poľská republika. Nevyhovujúci stav dopravy v tejto časti rieši novovybudovaná rýchlostná komunikácia R3.

„Riešenie dopravy v tomto  úseku nebolo ľahké, hlavne kvôli zložitým geologickým podmienkam. Nakoniec takmer tretinu úseku tvoria mostné objekty. Stavať sa dalo len osem mesiacov v roku, od apríla do novembra, viac nám počasie na severe Slovenska robiť nedovolilo“, doplnil Jozef Jasnický, projektový manažér zo spoločnosti Skanska BS, lídra združenia.

Vybudovaním obchvatu Oravského Podzámku a Hornej Lehoty dôjde k presmerovaniu takmer dvoch tretín dopravnej záťaže z terajšej cesty I/59 na jej preložku, čo sa prejaví na znížení nehodovosti ako aj na celkovom zvýšení bezpečnosti cestnej premávky. Pokles hustoty dopravy prinesie obyvateľom oboch obcí zníženie hluku a čistejšie ovzdušie.

Výstavba spočívala vo vybudovaní rýchlostnej komunikácie R3 v plnom profile, ktorá predstavuje preložku cesty I/59 v dĺžke 6,442 km. Súčasťou stavby bolo 9 mostných objektov, z ktorých dominantný je most nad riekou Oravou a traťou ŽSR v dĺžke 750 m, 6 oporných a 4 zárubné múry. Potrebná bola aj pomerne rozsiahla preložka inžinierskych sietí  – telekomunikačných káblov, káblov vysokého a nízkeho napätia, kanalizácie, vodovodu, plynovodu a melioračných zariadení.

Základné údaje:

Názov stavby: Rýchlostná cesta R3 Oravský Podzámok – Horná Lehota  
Lokalita: Oravský Podzámok a Horná Lehota
Investor: Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (1,889 miliardy Sk)
Zhotoviteľ: Združenie JV Skanska – Váhostav SK – Max Bögl
Vedúci združenia: Skanska BS a.s.
Dĺžka preložky: 6,442 km
Dĺžka mostných objektov: 1,641 m
Začiatok stavby: november 2004
Ukončenie stavby: jún 2008

Zdroj: SKANSKA SK