Nový úsek D1 odvedie z Považskej Bystrice tranzitnú dopravu

Slávnostným položením základného kameňa prvého úseku D1 Sverepec - Vrtižer sa oficiálne začala výstavba 4,9 km časti diaľnice, ktorá zásadne zmení štruktúru dopravy a kvalitu života obyvateľov Považskobystrického regiónu. Náročný projekt v hodnote 4,4 mld. Sk odovzdajú motoristom stavbári zo Skanska BS a Doprastavu na jar 2010.

„Výzvou pre našich špecialistov je najmä premostenie časti Považskej Bystrice, taký projekt sa náročnosťou podobá najsmelším cestným stavbám v Európe,“ povedal pri zahájení stavby generálny riaditeľ Skanska BS Miroslav Beka.

Investorom projektu je Národná diaľničná spoločnosť (NDS). Navrhovaná stavba v úseku Sverepec – Vrtižer je súčasťou základného diaľničného ťahu D1 v SR v smere západ – východ. Po dobudovaní bude zároveň aj súčasťou európskej cesty E 50, ktorá prechádza na území Slovenska v trase Trenčín – Žilina – Poprad – Košice – Užhorod.

„Stavba odbremení Považskú Bystricu od tranzitnej dopravy a odľahčí komunikačný systém mesta. Uvedenie diaľnice do prevádzky bude prínosom k zvýšeniu bezpečnosti všetkých účastníkov premávky, k zvýšeniu plynulosti dopravy a k zlepšeniu prostredia pre život obyvateľov. Som presvedčený, že touto cestou prídu do regiónu i noví investori, a teda pracovné príležitosti hlavne pre jeho obyvateľov,“ povedal Miroslav Beka, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Skanska BS.

Prvá časť úseku D1 Sverepec – Vrtižer nadväzuje na predchádzajúcu stavbu D1 Ladce – Sverepec. Predmetný úsek diaľnice prechádza poľnohospodárskou pôdou, pôdnym lesným fondom, za Šibeničníkom sa diaľnica „Mestskou estakádou“ dostáva nad zastavanú časť Považskej Bystrice. „Okrem mestskej estakády v rámci tohto úseku D1 na takmer piatich kilometroch vybudujeme 5 mostov, 2 nadjazdy ponad poľné cesty, 10 protihlukových stien s dĺžkou viac ako 4 km  a jedno ľavostranné odpočívadlo Považská Bystrica,“ dodal Miroslav Beka.

Výstavba prvého úseku diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer v trenčianskom kraji v dĺžke 4,9 kilometra by mala stáť viac ako 4,442 mld. Sk  bez DPH. Podiel zákazky v prípade Doprastavu je 57,36%, čo predstavuje 2,548 mld. Sk (84,6 mil. €), v prípade Skanska BS 42,64%, teda 1,894 mld. Sk (62,9 mil. €). Národná diaľničná spoločnosť (NDS) uzatvorila s úspešným združením zmluvu o výstavbe diaľničného úseku 3. júla 2008. Stavba je zaradená do spolufinancovania z Kohézneho fondu Európskej únie.

Zdroj: Skanska SK