Nové výzvy pre Zvolen
Známe mesto na rieke Hron sa v súčasnosti pýši množstvom projektov. Okrem súkromných investícií pripravuje výstavbu nových nájomných bytov, rekonštrukciu mestských kúpeľov, rozšírenie hlavného námestia, ako aj vytvorenie nových parkových a rekreačných plôch.
Miera budúceho rozvoja mesta závisí predovšetkým od kvality dopravy. Potreba riešiť túto problematiku sa nevyhýba ani Zvolenu. „Mesto nemá dodnes dobudovanú hlavnú komunikačnú sieť. V rámci katastrálneho územia je v súlade s územným plánom navrhnutý radiálno-okružný dopravný systém,“ hovorí Ing. arch. Peter Kašša, vedúci odboru územného plánovania.
„Dopravné okruhy však vybudované nie sú. V súčasnosti je v prevádzke južná a západná časť vonkajšieho dopravného okruhu – cesty I/50 a I/66. Jedna prepája mestá Krupinu a Banskú Bystricu, druhá Bratislavu a Lučenec. Chýba východná časť obchvatu, ktorá zabezpečí plynulý prejazd z Lučenca do Banskej Bystrice a umožní kvalitnejšie dopravné spojenie centra mesta s východnou časťou mesta.“ Vybudovaný vonkajší obchvat by odklonil z mesta časť tranzitnej dopravy. Vzhľadom na značnú finančnú náročnosť ostáva táto vízia mesta skôr v polohe zámeru.
Problematický je aj stret komunikácií R2 a R3 na križovatke pod Pustým hradom. Pôvodný variant riešenia trasy R2 viedol cez zastavané územie mesta, čo nie je z dlhodobého hľadiska riešenia dopravy prijateľné. Preto sa vypracoval ďalší variant, ktorého trasa vedie mimo zastavaného územia mesta. Nová trasa bude obchádzať mesto zo severu, medzi katastrom Sliač a Zvolen. Projekt je v štádiu posudzovania vplyvov na životné prostredie. „V prípade schválenia preferovaného variantu predpokladáme, že s výstavbou by sa mohlo začať o 5 rokov. Navrhovaná komunikácia významným spôsobom odľahčí centrum mesta od tranzitnej dopravy v smere Lučenec – Bratislava,“ hovorí Peter Kašša. Investorom projektu je Národná diaľničná spoločnosť.
Podobný osud čaká aj cestu R3 v smere Krupina – Bratislava, ktorá prechádza popod Pustý hrad v zastavanom území mesta. Otázka jej doriešenia je v súčasnosti skôr v polohe dlhodobej vízie.
Okrem vonkajších treba dostavať aj vnútorné dopravné okruhy. Ide predovšetkým o dopravný okruh okolo centrálnej mestskej a pamiatkovej zóny mesta. Mesto má dobudovanú len severnú a východnú časť dopravného okruhu. Chýba južná časť – trasa okolo Zvolenského zámku a trasa na východ od Námestia SNP – ulice Kozáčekova a Bystrický rad. Budúci rok chce mesto v tejto súvislosti vyriešiť aspoň jeden kolízny bod, a to križovatku Lučeneckej a Krupinskej cesty.
Ďalším problémom je nedostatok parkovacích plôch, pretože v meste enormne narastá hustota automobilovej dopravy. Nedostatok plôch statickej dopravy pociťujú aj sídliská, ktoré nie sú na súčasný dopravný trend pripravené. Riešenie parkovacích miest čaká aj centrálnu mestskú zónu. Kašša vidí možnosti riešenia toho problému vo výstavbe viacpodlažných parkovísk a využití podzemných suterénov. Okrem riešenia otázok automobilovej dopravy sa pripravuje aj technická štúdia, ktorá rieši hlavné cyklistické prepojenia sídlisk s centrom mesta a výrobno-dopravným sektorom. Nové cyklistické trasy posilnia využívanie bicykla ako dopravného prostriedku a nielen na voľnočasové aktivity.
Ortofotomapa mesta Zvolen
1 – rozvojové lokality Tepličky, Čierne zeme, 2 – Námestie SNP, 3 – územie výstavby Europa Business Centra a Europa Relax Centra, 4 – rozvojové lokality Lanice a Dolné Lanice, 5 – rozvojové územie Sarvaška, 6 – hranica pamiatkovej zóny, 7 – rozvojová lokalita Balkán
Ortofotomapa: © GEODIS SLOVAKIA, s. r. o., 2006
Sídliská bez nákupných centier
Doprava nie je jediným problémom v meste. Väčšine sídlisk chýbajú kapacitnejšie nákupné prevádzky. Ich výstavba však vyžaduje primerane veľkú plochu, čo je v stiesnených podmienkach sídliska niekedy problém. Situáciu neuľahčuje ani majetková rozdrobenosť pozemkov a s ňou spojená nutnosť výkupu pozemkov a vyrovnanie vlastníckych vzťahov.
„V súčasnosti sa môže mesto pochváliť nákupnými centrami v lokalitách Západ-Tepličky a Pod Strážou, kde už stoja nákupné centrum Billa, Metro a v budúcnosti pribudnú ďalšie strediská,“ hovorí Kašša. Zvolenčania majú k dispozícii tiež nákupné centrum siete Stop Shop, ktoré sa otvorilo minulý rok. „Posun k lepšiemu zaznamená aj sídlisko Zlatý potok, kde plánujeme výstavbu obchodnej prevádzky Lidl. Jej realizácia začne budúci rok. Najhoršie sú na tom sídliská Sekier a Podborová, ktoré nemajú plošnú kapacitu na výstavbu väčších nákupných centier. Tento problém chceme riešiť prestavbou centrálnej časti obytných súborov na menšie prevádzky občianskej vybavenosti.“
V súčasnosti začína výstavba obchodného centra Europa Shopping Centrum, ktoré svojou hmotou uzavrie severnú stranu Námestia SNP. Trojpodlažná stavba s jedným ustupujúcim podlažím už má stavebné povolenie. Projekt počíta s rekonštrukciou hradného múru, ktorý do riešeného územia zasahuje. Europa Shopping Centrum sa napojí na Europa Relax Centrum. Nové obchodné centrá si vyžiadali celkové preriešenie dopravného systému – zväčšenie nadväzujúceho okruhového objazdu, ako aj rozšírenie parkovacích plôch.
Množstvo maloobchodných prevádzok vytvorí projekt Europa Retail Park, ktorý sa pripravuje v lokalite Čierne zeme-Tepličky. V spomínanej lokalite sa plánuje aj ďalšia súkromná investícia. Cieľom projektu je vybudovať obchodné prevádzky nadmestskej občianskej vybavenosti – nákupné a obchodné centrá. V súčasnosti je podaná žiadosť na vydanie územného rozhodnutia na výstavbu komunikácií a inžinierskych sietí. Výstavba sa pravdepodobne začne na budúci rok.
Verejnou investíciou mesta je rekonštrukcia domu služieb, ktorá zahŕňa modernizáciu existujúcej budovy. Obnova interiéru bude dokončená v tomto roku. Budúci rok plánuje mesto objekt zatepliť. Ďalšia verejná investícia rieši nedostatok sociálnych zariadení pre starších obyvateľov. Ide o rekonštrukciu základnej školy v lokalite Sekier, ktorá bude po obnove slúžiť ako domov dôchodcov a zariadenie sociálnej starostlivosti. Projekt je v štádiu územného rozhodnutia a mesto plánuje v tomto roku dokončiť kompletnú projektovú dokumentáciu. Časť domova asi so 40 bytovými jednotkami bude slúžiť ako penzión pre dôchodcov. V ďalšej časti budú situovaní klienti vyžadujúci stálu opateru.
Obnovená časť Námestia SNP. Autorom projektu obnovy je projekčná kancelária ESTING, s. r. o. – Ing. arch. Pavel Mikleš, Ing. arch. Ján Gonda, Ing. arch. Erika Gondová, Ing. arch. Zoltán Hajdu. |
Na súčasnej ploche parkoviska severne od parku Ľudovíta Štúra onedlho vyrastú nové centrá – Europa Shopping Centrum a Europa Relax Centrum
|
Dopyt po nájomnom bývaní
Významný podiel na verejných investíciách mesta má budovanie nájomných bytov. Ich realizácia prebieha predovšetkým v lokalite Zlatý potok, kde sa v súčasnosti končí výstavba posledného bytového domu. „Aktuálne máme pripravené finančné prostriedky pre nájomné byty v lokalite Rákoš. Na toto územie sa spracováva projektová dokumentácia. Predpokladáme, že nový obytný súbor ponúkne približne 150 bytov. Realizačný projekt prvého bytového domu sa spracuje ešte tento rok. Ďalší bytový dom plánujeme obyvateľom sprístupniť v lokalite Stráže. Tento rok budeme žiadať o pridelenie finančných prostriedkov na jeho rekonštrukciu zo Štátneho fondu rozvoja bývania,“ hovorí Peter Kašša.
Týmto výstavba nájomných bytov vo Zvolene ani z ďaleka nekončí. Asi najväčšiu výzvu predstavuje prechod bývalých Kasární kapitána Nálepku v lokalite Balkán do vlastníctva mesta. „Budovy kasární plánujeme prestavať na obytný komplex nájomných bytov a bytov pre sociálne slabšie skupiny obyvateľov. V súčasnosti zabezpečujeme projektovú dokumentáciu na rekonštrukciu štyroch skladových objektov a jednej administratívnej budovy, ktoré plánujeme prestavať na 5 nájomných bytových domov so 130 bytmi. Šesťhektárový areál v budúcností doplní ešte približne 170 bytov. Napriek aktívnemu riešeniu bytovej otázky aj v súčasnosti evidujeme asi 1 300 žiadostí o pridelenie nájomných bytov, ktoré nedokážeme zabezpečiť,“ podotýka Peter Kašša.
Zo súkromných investícií aktuálne prebieha výstavba obytného súboru Panoráma v lokalite Na terase. Projekt, ktorého realizácia sa ukončí v tomto roku, poskytne 100 nových bytových jednotiek. Investičný projekt v lokalite Čierne zeme – Rezidencia Hron má v súčasnosti stavebné povolenie a poskytne 300 nových bytov. Jeho budovanie sa plánuje na budúci rok. Ďalší projekt – Borovia s kapacitou 100 bytov sa pripravuje v lokalite Podborová.
Okrem dopytu po bytoch pretrváva v meste záujem o individuálnu bytovú výstavbu. Na ich realizáciu sú určené rozvojové lokality Pod Strážami a Sarvaška. Lokalita Sarvaška disponuje pozemkami na výstavbu 75 rodinných domov. Ďalšie rozvojové lokality sú v okolitých obciach Lukové a Zolná.
Priemysel mimo mesta
Vzhľadom na geografickú polohu mesta sa neuvažuje s veľkokapacitnými priemyselnými prevádzkami. Výstavba takýchto plôch je schválená v rámci územného plánu vyššieho územného celku Banskobystrického kraja medzi katastrami Banskej Bystrice a Zvolena. Menšie územia v rámci Zvolena sa vyskytujú v lokalite Rákoš, kde sa v súčasnosti etabloval výrobný závod Continental Automotive Systems, pri ceste I/66 v lokalite Pod Strážami.
Najväčším existujúcimi priemyselnými areálmi sú bývalé výrobné prevádzky závodov Bučina a Liaz, ktoré prešli zmenou vlastníctva. Areály májú však naďalej výrobný charakter a sú plne obsadené menšími, ale aj veľkými výrobnými prevádzkami a logistikou. Problém predstavujú predovšetkým výrobné prevádzky v centre mesta, ktoré sa nachádzajú v blízkosti obytných území a pamiatkovej zóny.
Medzi ne možno zaradiť napríklad výrobný závod mliekareň Senoble central Europe, areál odpadového hospodárstva Marius Pedersen či zberný dvor na výkup železného šrotu. Budovy Mariusa Pedersena a zberného dvora čaká postupná asanácia a následná výstavba polyfunkčných objektov.
Mesto Zvolen Okres: Zvolen Kraj: Banskobystrický Región: Podpoľanie Rozloha katastrálneho územia mesta: 9 869 ha Počet obyvateľov mesta: 43 417 Počet obyvateľov okresu: 767 685 % ekonomicky aktívneho obyvateľstva: 53,2 %, Nezamestnanosť: 5,63 % Súčasné strategické podniky:
|
Na štyri etapy
V meste aktuálne prebieha druhá etapa obnovy Námestia SNP, ktorej cieľom je komplexná úprava centra Zvolena. Prvá etapa, v rámci ktorej sa vylúčila z námestia doprava, sa uskutočnila pred tromi rokmi. „Tohto roku sme začali budovať ďalšiu etapu v úseku od Divadelnej ulice po Študentskú ulicu. V priebehu ďalších dvoch rokov plánujeme uskutočniť tretiu etapu, ktorá rieši priestor okolo Štúrovho parku. Posledná – štvrtá etapa zabezpečí plynulé pešie prepojenie Zámockého návršia a Višňovského parku s námestím. Zámer si vyžiada preloženie križovatky na Masarykovej ulici. V priestore pod bývalou križovatkou sa ráta s výstavbou podzemného parkoviska,“ hovorí Peter Kašša.
Rekreácia a šport
K významným budúcim investíciám v oblasti rekreácie a športu patrí zámer mesta rekonštruovať mestské kúpele, ktorých prevádzka je v neprijateľnom stave. „V tomto roku chceme spracovať architektonickú štúdiu, budúci rok plánujeme obstarať realizačný projekt a finančné prostriedky na rekonštrukciu,“ vysvetľuje Peter Kašša. „V súčasnosti tiež vykupujeme nezastavaný zelený priestor v rozvojovom území Lanice. Naším cieľom je vybudovať na území mestský park, nové rekreačné plochy, chodníky a trasy pre korčuliarov a cyklistov. Prítomnosť nábreží vodných tokov vytvára priestor na výstavbu promenád. Projektovú dokumentáciu územia plánujeme vypracovať na budúci rok.“ Do vlastníctva mesta patrí aj športový areál, ktorého obnova sa pripravuje tiež na budúci rok. Okrem celkovej modernizácie pribudnú k areálu nové dopravné plochy a parkoviská.
Možnosti rozvoja rekreácie predstavuje aj výhľadový zámer vytvoriť na rieke Slatina ďalšiu vodnú nádrž – Slatinka. Tá by mala zlepšiť prietok Hrona. V súčasnosti sa zámer výstavby nachádza v štádiu posudzovania vplyvov na životné prostredie. Existujúca chatová oblasť sa už ďalej rozvíjať nebude, ale v okolí nového vodného diela vznikne priestor na rôzne športové a rekreačné aktivity.
Miriam Turancová
Foto: Mestský úrad Zvolen, Dano Veselský
Ortofotomapa: © GEODIS SLOVAKIA, s. r. o., 2006