Prvý outlet na Slovensku bude pri Senci

Prvý outlet na Slovensku bude pri Senci

Partneri sekcie:

Ideálna lokalita a diera na trhu. To sú dva predpoklady, ktoré tvoria piliere dobrej investície. A práve nimi sa môže pochváliť developerská spoločnosť IPEC Group, ktorá začne od októbra stavať na pozemku pri Senci prvý slovenský outlet. Výstavba D1 Fashion Outletu bude mať štyri fázy, prvá by však mala byť hotová už o rok.

Rakúska predloha
„Pozemok sme kúpili asi pred šiestimi rokmi, vtedy sme však neuvažovali o retailovej funkcii. S HB Reavis sme sa v minulosti zaoberali myšlienkou vytvorenia logistického centra,“ hovorí generálny riaditeľ spoločnosti IPEC Group Ivan Čarnogurský. Keďže sa medzičasom v lokalite úspešne etablovali dve logistické centrá, vedenie IPEC Group z dôvodu diverzifikácie funkcií začalo prehodnocovať funkčné určenie pozemkov. „O retaile sme začali uvažovať asi pred dvoma rokmi, keď sme sa osamostatnili,“ hovorí riaditeľ spoločnosti. Definitívne rozhodnutie padlo v roku 2009 a vtedy začali vznikať aj prvé architektonické návrhy. „Ako vzor nám poslúžilo rakúske nákupné centrum v Bruck an der Leitha. S naším projektom má spoločnú formu umiestnenia – nachádza sa na križovatke autostrády – spojnice Viedeň – Budapešť a lokálnej komunikácie Bruck an der Leitha – Hainburg,“ opisuje predlohu projektu Ivan Čarnogurský a dodáva, že k špecifikácii konceptu z retailu na outlet došlo až po oslovení prvých klientov. „Väčšina klientov, ktorých sme oslovili, sa dožadovala outletového predaja a my sme sa rozhodli dopyt počúvnuť.“

Špecifická funkcia

„Architektonický návrh sa rodil zložito, priebežne sme pripravili možno osem konceptov. Outletová funkcia sa od retailovej podstatne líši a tomu sme museli prispôsobiť aj projekt,“ hovorí hlavný architekt spoločnosti IPEC Group Milan Škorupa. Najvýznamnejším rozdielom je podľa neho najmä rozdelenie priestorov prevádzok; kým v retailovej prevádzke majú rozmer 9 × 46 metrov, outlet pri Senci operuje s rozmermi 6 × 24 metrov. Výsledný návrh sa ustálil v podobe projektu pozostávajúceho z dvoch základných častí – outletovej, ktorú charakterizuje komornejší, uzavretejší priestor, a retailovej, naprojektovanej štandardne. „Outlet by mal vyzerať ako mestečko s uličkami, priestor by mal byť komorný. Akýsi interiérový exteriér,“ opisuje projekt architekt a dodáva, že ľudia by sa tu mali cítiť útulne a mali by mať chuť v týchto priestoroch stráviť bez problémov aj celý deň.

Zmena znamená život
Dôležitým poznávacím znamením outletu bude jeho premenlivosť. „Prevádzky tohto druhu by mali po niekoľkých, najlepšie štyroch-piatich sezónach podstúpiť podstatnú zmenu imidžu, facelift,“ konštatuje Ivan Čarnogurský. „Potrebujeme dosiahnuť takzvaný aha efekt, potrebujeme, aby sa outlet dal prispôsobiť sezónam, počasiu aj meniacim sa nárokom na exteriérové trendy,“ dodáva. Developer spoločne s architektom však pred zložitými nemennými riešeniami uprednostnili systém divadelných kulís. „Plochy, pôdorys a kostra stavieb sa meniť nebudú, zato všetko ostatné áno – môžete meniť obloženie, nalíčiť fasády a využiť ukotvovacie body na upevnenie graficky navrhnutej falošnej fasády, ktorú budete ladiť podľa momentálnej chuti, módy alebo trendu,“ vymenúva generálny riaditeľ možnosti, ktoré toto riešenie ponúka. „Tympanóny, balustrády a štylizované riešenia môžu pôsobiť efektne, ale ich efekt je dočasný a prestavba náročná. Pri našom riešení rátame s úsporným a flexibilným priestorom, ktorý bude dostatočne variabilný a nebude nudiť,“ dodáva architekt Milan Škorupa.

Nie je outlet ako outlet

Projekt má platné územné rozhodnutie od 7. júla, relatívne nedávno však prišla s oznámením o ďalšom projekte módneho outletu aj spoločnosť One Fashion Outlet. Tá plánuje svoju prevádzku umiestniť v obci Voderady pri Trnave a otvoriť ju tiež približne o rok. „Som zvedavý, ako to dopadne, pretože si nemyslím, že náš trh je pripravený na dve takéto prevádzky, navyše v takej tesnej blízkosti,“ hovorí Ivan Čarnogurský a dodáva, že o D1 outlet sa nebojí. „Outlet nemôže byť náhodným predajom zvyškového tovaru. Musí to byť veľmi dobre zorganizovaný predaj druhotriedneho značkového tovaru, ktorý bude distribuovaný v rozumnej miere, aby nepresýtil trh a neprevalcoval sesterské predajne prvotriedneho tovaru. Je to veľmi háklivá otázka.“ Za najväčší plus D1 pokladá ­generálny riaditeľ spoločnosti IPEC najmä jeho polohu – spádová oblasť pre outlet je podľa neho minimálne 100 kilometrov a retailové prevádzky majú zasa podľa neho zásadný regionálny potenciál. Ako sa bude outletu pri diaľnici D1 dariť, ukáže až čas, isté však je, že budúci zákazníci sa môžu tešiť na outletové predajne Baldinini, GANT, Karl Lagerfeld, Daniel Hechter, Bushman a Šport Pro, ktorých spoločnosť IPEC Group uvádza ako potvrdených nájomcov. 

D1 Fashion Outlet & Business Park
Miesto:  Senec – spojnica Pezinok – Senec
Architektt:  Ing. arch. Milan Škorupa
Investor:  IPEC Group
Developer:   PEC Group
Začiatok výstavby:  10/2010
Ukončenie výstavby:  I. etapa: 5/2011
Celkové náklady stavby:  35 mil. € (v 3 fázach – spolu)
Úžitková plocha:  8 220 m2
Celková úžitková plocha:  18 600 m2
Generálny projektant:  IPE – Consult, s. r. o.

Tamara Leontievová
Vizualizácie: IPEC Group

Článok bol uverejnený v časopise
ASB.