Tunel Gotthard
Dvojrúrový úpätný tunel Gotthard vo Švajčiarsku s dĺžkou 57 km je nielen najdlhším železničným tunelom na svete, ale vzhľadom na zložité geologické podmienky aj priekopníckym dielom v oblasti baníctva.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Nasadené tunelové debnenie
Na vyhotovenie vnútorného debnenia dvoch rozvetvených stavebných objektov v úseku Erstfeld je trvalo nasadený plnohydraulický a flexibilne prispôsobiteľný Doka-tunelový debniaci vozík. Tým konzorcium AGN dosiahne aj napriek značnému zúženiu prierezu extrémne krátke časy taktov.
Stavebný úsek Erstfeld, ktorý je dlhý 7 400 m, je najsevernejšou časťou úpätného tunela Gotthard. Jednoprúdové tunelové rúry sa razia tunelovými vrtnými súpravami, prípadne je razenie čiastočne doplnené trhacími prácami s následným vyhotovením stien tunela z monolitického betónu. Momentálne prebieha razenie dvoch dodatočných tunelových rúr, každá má dĺžku 400 m. Tieto vetvenia sú dôležitou predinvestíciou, aby sa v budúcnosti mohol tunel predĺžiť smerom na sever. Vetvenia tak zabezpečia optimálne predpoklady na stavbu bez prerušenia prevádzky existujúcich tunelových rúr.

Obidva rozvetvené stavebné objekty sú charakteristické značnou zmenou prierezu, a to od šírky 5,72 m a výšky 7,92 m v prvom betónovacom zábere až na šírku 17,65 m a výšku 10,40 m v poslednom betónovacom zábere. Keďže stavebné práce začali v mieste najväčšieho prierezu a pokračovali smerom k najmenšiemu prierezu, musel sa Doka-debniaci vozík v každom z 37 betónovacích záberoch zmenšiť a prispôsobiť sa tak zakaždým novému prierezu. Aby sa pritom splnili požiadavky investora týkajúce sa krátkych časov taktov, jednoduchého priebehu zadebnenia a oddebnenia, ako aj hospodárne optimalizovaného postupu výstavby, naprojektovali Doka-tuneloví špecialisti plnohydraulický tunelový debniaci vozík, ktorý je nastavený na požiadavky špecifické pre projekt, a napriek tomu pozostáva z viac ako 75 percent z prenajímateľných systémových komponentov.
Oporné časti ostenia oboch vetvených stavebných objektov boli predmontované z panelov nosníkového debnenia Top 50 a oporných kôz, špeciálne konštruovaných na tento projekt. Táto konštrukcia, projektovaná švajčiarskym generálnym zástupcom Holzco-Doka, sa vyznačuje štíhlou konštrukciou a umožňuje tak neobmedzenú dopravu prevádzkovej železnice.
Panely nosníkového debnenia Top 50 sú podopierané vysokoúnosnými vzperami. Na jednoduché a praktické prispôsobenie debnenia na rozličné šírky prierezov sa veľkoplošné debniace polovice posúvajú po úsekoch pomocou výkonného hydraulického cylindra smerom dovnútra. Nadbytočné debniace segmenty sa v dôsledku toho odmontujú a debnenie na klenbe sa presne uzavrie. Vďaka tomuto premyslenému riešeniu je v každom betónovacom zábere zabezpečený plynulý a riadený priebeh prác. Po dvanástom (východná rúra), respektíve po štrnástom betónovacom zábere (západná rúra) je nevyhnutné z dôvodu zúženia prierezu odobrať dva rady podpier nosnej konštrukcie a vymeniť klenbové debnenie.

Doka-podperný systém SL-1, dimenzovaný na vysoké zaťaženia, slúži ako vysokoúnosná spodná konštrukcia na debnenie klenby a pozostáva z dvoch častí. Na základe veľkej šírky prierezov je debniaci vozík postavený v prvých 12 betónovacích záberoch so šiestimi radmi podpier a disponuje otvormi na prejazd prevádzkovej železnice a zvyšnej dopravy na stavbe. Debniaci vozík je označený značkou CE a na zaistenie vysokej bezpečnosti pri práci je vybavený plošinami uzavretými zo všetkých strán na všetkých pracovných úrovniach a integrovanými ochrannými košmi na všetkých výstupoch.
Plnoautomatický priebeh debnenia
Celkový priebeh zadebnenia a oddebnenia, spúšťanie a presuny veľkorozmerných debniacich vozíkov sa realizuje plnoautomaticky pomocou 16 výkonných hydraulických cylindrov, a to len stlačením tlačidla. Tak sa presunie viac ako 170 ton nosnej konštrukcie a debnenia presne a rýchlo do ďalšieho betónovacieho záberu. Pre veľkú vlastnú hmotnosť boli nasadené obzvlášť únosné pojazdné mechanizmy poháňané štyrmi vysokovýkonnými hydraulickými motormi, špeciálne vyvinuté na tento projekt. V porovnaní so zvyčajne nasadzovaným počtom hydraulických cylindrov pri tradičných debniacich vozíkoch je v tomto prípade na zdvíhanie a spúšťanie nasadený dvojnásobný počet cylindrov.
Pri realizácii oporných častí ostenia a prístropia (kaloty) sa museli dodatočne zohľadniť tri geometricky náročné výklenky. Na tieto výklenky sa v 3D modeli naprojektovalo debnenie, ktoré sa na mieru vyhotovilo a predmontovalo v Doka-servise predmontáže debnenia.
Obidva stavebné úseky sa nachádzajú približne 4 km za severným hlavným vstupom a sú dostupné výlučne prevádzkovou železnicou. Na základe obmedzených priestorových podmienok sa nosná konštrukcia a klenbové debnenie museli dopraviť po ich jednotlivých častiach k stavebným úsekom, kde sa postavili a zmontovali v extrémne zúžených priestorových podmienkach.
TEXT: Ing. Martina Miklošová
(preklad z nemeckého Doka-originálu)
FOTO: Doka
Martina Miklošová je marketingová manažérka v spoločnosti Doka Slovakia, Debniaca technika, s. r. o..
Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.
–>–>










