Automobily kategórie N1 pre potreby stavebnej firmy
Galéria(6)

Automobily kategórie N1 pre potreby stavebnej firmy

Okrem ťažkej automobilovej techniky a úzko špecializovaných vozidiel stavebné firmy využívajú aj menšie motorové vozidlá na prepravu pracovníkov, drobnej stavebnej techniky či menších objemov rôzneho materiálu. Požiadavky na takúto variabilitu spĺňajú osobné motorové vozidlá v kategórii N1.


Hlavný rozdiel tejto kategórie oproti bežnému osobnému automobilu spočíva v deliacej mreži pevne umiestnenej za posledným radom sedadiel. Zaradenie vozidla do kategórie N1 totiž umožňuje odpočítanie 19-percentnej dane z pridanej hodnoty (DPH) z nadobúdacej ceny vozidla.

V súčasnosti však v kategorizácii týchto vozidiel nastáva zmena. V máji 2009 nadobudla účinnosť smernica Európskeho parlamentu, podľa ktorej je pri kúpe vozidla možný odpočet DPH aj bez toho, aby bola v ňom zabudovaná deliaca mreža. Podľa nej platí, že ak je pre náklad určená väčšia užitočná hmotnosť ako pre cestujúcich, okrem vodiča, je ho možné zaregistrovať ako úžitkové. A naopak, vozidlo do 3,5 tony sa nebude považovať za nákladné, pokiaľ bude pomer užitočnej hmotnosti pre spolucestujúcich väčší ako pre náklad.

Úžitkové vozidlá s mriežkou, ktoré firmy nadobudli pred 29. aprílom 2009, však budú musieť mriežku používať aj naďalej. Nové pravidlá sa totiž týkajú iba nových modelov vozidiel.

Dá sa očakávať, že záujem si aj naďalej udržia všestranne využiteľné vozidlá s minimálnym počtom sedadiel 5, ktoré sú rovnako vhodné na stavbu, ako aj ako referentské vozidlo.

Dacia Logan MCV

Dacia ponúka objemný kufor s ložnou plochou dĺžky 1 300 mm a variabilitu interiéru. Po sklopení zadného radu sedadiel sa batožinový priestor predĺži na 1 800 mm. Pri jeho šírke 1 432 mm tak možno doň naložiť europaletu. Objem batožinového priestoru sa mení v závislosti od počtu využitých sedadiel (2 až 7) od 200 do 2 350 litrov, nakladacia hrana je na úrovni podlahy a zadné dvojkrídlové dvere sú delené nesymetricky. Možno v ňom odviezť až 515 kg.

Hodnotenie:
+ priestranný interiér,
+ objemný batožinový priestor,
– nadmerné nakláňanie karosérie v zákrutách,
– nižšia kvalita použitých materiálov v interiéri.

Renault Kangoo II
Renault nie tak dávno predstavil úplne novú generáciu modelu Renault Kangoo. Kompletne prepracovaný je interiér, pribudlo množstvo nových odkladacích priestorov. Základný objem batožinového priestoru je 660 litrov. V prípade, ak je auto bez deliacej mreže, sklopením zadných sedadiel možno získať priestor až 1,3 m3. Na prevoz dlhších predmetov je možné sklopiť sedadlo spolujazdca a priestor sa zväčší ešte o 200 litrov. Vo verzii s dvoma sedadlami možno prevážať aj europaletu. Ďalšia možnosť prevozu materiálu je na strešných lyžinách, ktorých nosnosť je 80 kilogramov.

Hodnotenie:
+ úžitková hodnota,
+ tichší chod motora v porovnaní so starším modelom,
– nadmerné nakláňanie karosérie v zákrutách.

Volkswagen Multivan
Volkswagen Multivan je pokračovateľom modelu Transporter, ktorý používajú podnikatelia v stavebníctve už od roku 1950. Interiér je už tradične v intenciách automobilky Volkswagen pohodlný a priestranný. Batožinový priestor je dostatočne veľký aj na prevoz rozmerného materiálu.

Hodnotenie:
+ úžitková hodnota,
+ nízka nakladacia hrana,
+ stabilita,
– vyššia cena.

Mercedes Vito
Už základná výbava Mercedesu Vito je bohatá. Tvar tohto automobilu je viac-menej obdĺžnikový, čo poukazuje na dobre využiteľný priestor pre posádku a dostatočnú prepravnú kapacitu. Prístup k zadným sedadlám uľahčujú veľké posuvné dvere na pravej strane. Do batožinového priestoru vedú v základnej verzii veľké výklopné dvere. Batožinový priestor má nízko položenú nakladaciu hranu, ktorá je v rovnakej výške ako podlaha. Dĺžka batožinového priestoru je 1 200 mm pri objeme 2,1 m3.

Hodnotenie:
+ nízka spotreba pohonných jednotiek,
+ jazdné vlastnosti,
+ variabilný interiér,
– deliaca mreža je nahradená pevnou stenou s malým spodným otvorom na prevoz dlhších predmetov.

Chrysler Voyager
Veľkopriestorové vozidlo americkej automobilky Chrysler Voyager je v ponuke aj v kategórii N1. Pri dĺžke viac ako päť metrov a rázvore vyše troch metrov ponúka priestranný, pohodlný a zároveň nadštandardný interiér. Batožinový priestor má základný objem 480 litrov. V prípade absencie deliacej mreže a po zložení zadného radu sedadiel sa ložná plocha predĺži na 2,5 metra.

Hodnotenie:
+ priestranný interiér,
+ rozsiahla štandardná výbava,
+ veľký batožinový priestor,
+ variabilnosť interiéru,
+ stabilita,
– horšia obratnosť,
– vyššia nadobúdacia cena.

Miroslav Majláth
Foto: archív autora

Autor je  podpredsedom Racing Teamu Bratislava.

Článok bol uverejnený v časopise Stavebné materiály.