Logistických projektov pribúda. Výstavbe nebytových budov pomôžu aj peniaze z EÚ

ekonomika
Zdroj: Shutterstock

Logistiku a sklady ťahajú internetové nákupy, ostatné línie sa z hlbokého pádu preberajú pomalšie.

Nebytové budovy s tretinovým podielom dominovali v štruktúre slovenskej stavebnej produkcie aj v roku 2020. Napriek tomu, že zažili nebývalý medziročný prepad bezmála o 13 % pod 1,8 miliardy eur. Ubudlo štvrť miliardy eur, a to sa nestalo v celom desaťročí. Pád v novej výstavbe tesne presiahol 12 % a v opravách dokonca smeroval k 14 %.

Uzatváranie ekonomiky s cieľom obmedziť šírenie pandémie spôsobilo výpadok prác na rozbehnutých projektoch. Súkromní investori však pre klesajúci dopyt a zmeny správania zákazníkov stlmili aj rozvojové investície. Tento krok sa dotkol priemyslu a prudko aj obchodu a služieb, ktoré pandémia atakovala najviac. Tieto segmenty spravidla generovali rozhodujúce objemy v nebytovom segmente v SR, nasledované kancelárskymi nehnuteľnosťami.

Na slovenskom realitnom trhu v roku 2020 prebehlo 17 transakcií. Podľa poradenskej spoločnosti CBRE ich objem prevýšil pol miliardy eur. Polovica z neho pripadla na priemyselné a logistické nehnuteľnosti a bezmála 40 % na kancelárske.

Prevažná väčšina transakcií sa uskutočnila v prvej polovici minulého roka. Prvý polrok 2021 sa objemom investícií v hodnote 470 miliónov eur javí ako historický. K jeho medziročnému rastu o tretinu podstatne prispel predaj bratislavského Auparku európskej skupine Wood & Company, založenej pred 30 rokmi v Prahe. Pandémia posilnila požiadavky na flexibilitu priestorov a spoluprácu ľudí v zamestnaní.

Zároveň v nebývalej miere podnietila prácu doma. Preto čelí kancelársky segment výzvam, ktoré sa premietajú do nových „workplace“ stratégií. Zóny, charakter a funkcie pracovísk sú dôležité pre nájomcov a musia sa zhodovať s parametrami nových budov. Takýto súlad hľadala CBRE pre spoločnosť IBM v bratislavskom projekte Nové Apollo, ktorý hodlá v roku 2022 dokončiť HB Reavis na ploche bezmála 50-tisíc m2.

Do 10 rokov by mali investori ponúkať nájomcom už zmiešané 5G kancelárie pre 4 generácie, po ktorých stúpne dopyt. Trh s nehnuteľnosťami cítil pandémiu rôzne a najlepšie jej odolávali logistické nehnuteľnosti. Nákupy cez internet sa už viac rokov rozmáhajú, vlani prudko stúpli a tento trend sa nezastaví. Preto sa dopyt po skladoch zvýši a vzostup tržieb o miliardu dolárov si podľa analýz CBRE vyžiada 1 milión m2 logistických priestorov.

Logistické projekty v SR pribúdajú najmä okolo Bratislavy. Aj pri novej križovatke Triblavina riešia ultramoderný logistický park s rozlohou 120-tisíc m2 spoločnosti USAA Real Estate a Mountpark Real Estate. Investície priemyselných výrobcov sa zobúdzajú pomalšie, tiež ich však stimuluje rastúci dopyt.

Expanziu chystá švajčiarsky výrobca kuchynských drezov v závode Franke Slovakia pri Strečne. Nemecká drevárska skupina Ziegler Group plánuje závod za 255 miliónov eur pri Rimavskej Sobote. Zamestná tam 430 ľudí a spracovávať majú až milión m3 ihličnatého dreva na stavebné, ktoré teraz Slovensko importuje. Menšie domáce píly sa však obávajú krachu pre nedostatok suroviny.

Výstavbe nebytových budov pomôžu v najbližších rokoch aj peniaze z EÚ – v plánovaných programových obdobiach aj mimoriadne na podporu zotavenia z krízy v dôsledku pandémie. Tie v súvislosti s obnovou nevyhnutnej infraštruktúry vyvolajú rýchly dopyt v stavebníctve. Limitovať ho však môže nedostatok stavebných materiálov a ich stúpajúce ceny, ktoré zdražia aj prácu.

Podobne ako na Slovensku dominujú nebytové budovy aj v maďarskej stavebnej produkcii. Podľa EBI Construction Activity Report, ktorý zostavuje Eastern European Constrution Forecasting Association (EECFA), sa v Maďarsku v prvom kvartáli 2021 rozbehli stavby zhruba za 700 miliónov eur. Medzi nimi sú dva kancelárske projekty, vodný zábavný park v Győri a ďalšie z oblasti cestovného ruchu.

V Kecskeméte pokračuje výstavba druhej fabriky pre vozidlá značky Mercedes za miliardu eur. Súčasťou tohto Full-Flex závodu je nová lisovňa, karosáreň a lakovňa. Mercedes-Benz Cars tam premiérovo v rámci skupiny uplatní flexibilný systém montáže a na jednom páse bude vyrábať vozidlá nezávisle od architektúry a druhu pohonu vrátane elektrických.

CTPark stavia developer CTP na mieru s rozlohou 16-tisíc m2 pre spoločnosť Geis Logistics Hungary vo Vecsése neďaleko Budapešti. Poslúži na skladovanie brzdových systémov pre železničné a úžitkové vozidlá nemeckej Geis Group. Ďalší logistický developer HelloParks v Maglóde na okraji Budapešti začína stavať prvú skladovú budovu s rozlohou 45-tisíc m2 špekulatívne, bez vopred známeho nájomcu.

Redakcia
Podklady: statistics.sk, nbs.sk, finance.gov.sk, CEEC.eu
Článok bol publikovaný v časopise ASB Almanach 2021.