S krízou narastá potreba rýchlej a efektívnej prepravy
Letecká doprava na Slovensku zažila v ostatných rokoch nebývalý rozvoj, a to najmä vďaka príchodu nízkonákladových leteckých prepravcov. Na letisku M. R. Štefánika v Bratislave v súčasnosti prebieha rozsiahla rekonštrukcia, modernizácia a výstavba nového terminálu, ktorý zodpovedá medzinárodným štandardom a vytvára podmienky na rozširovanie v prípade ďalšieho rozvoja leteckej dopravy v našej krajine. V súčasnosti síce letisko registruje útlm súvisiaci s hospodárskou situáciou, v budúcnosti by však aj vďaka obnove malo predstavovať významný dopravný uzol, najmä v segmente nízkonákladovej prepravy. Úlohu veľkého medzinárodného uzla v regióne naproti tomu stále predstavuje blízke viedenské letisko Schwechat, kde v súčasnom období rovnako prebiehajú stavebné práce súvisiace s rozširovaním terminálu.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Zaujímavosťou je, že pôvodný objekt bratislavského terminálu postavili v roku 1970, ale už o šesť rokov neskôr vznikol prvý návrh jeho ďalšieho rozširovania. Ďalšie úvahy o modernizácii technológií a dizajnovom zlepšení budovy pre cestujúcich podnietil masívny rozvoj leteckej dopravy na Slovensku v prvých rokoch nášho milénia. V roku 2004 letiskom prešlo necelých 900-tisíc cestujúcich, pričom predpokladaná kapacita budovy bola 2 až 2,5 milióna osôb ročne. V rozpätí rokov 2003 až 2006 počet cestujúcich ročne narastal v priemere o 60 %.
„Išlo o kombináciu viacerých faktorov, pričom jedným z najvýznamnejších bol rozvoj spoločnosti SkyEurope Airlines v našej krajine a príchod írskej nízkonákladovej spoločnosti Ryanair na slovenský trh v októbri 2005. Ak porovnáme nárast výkonov od roku 2003, išlo bezpochyby o najvyšší rast (+ 400 %) spomedzi všetkých letísk európskych hlavných miest. Slováci objavili neobmedzené možnosti cestovania, ktoré im ponúkala letecká doprava. Tá sa svojou cenovou dostupnosťou postupne stávala vážnym konkurentom iným, menej pohodlnejším spôsobom dopravy,“ vysvetľuje Dana Madunická, PR manažérka a hovorkyňa Letiska M. R. Štefánika – Airport Bratislava, a. s. S nárastom cestujúcich sa začali meniť aj východiskové parametre projektu obnovy letiska. Do popredia vystúpila aj potreba rozširovania terminálu.

Vláda však rozhodla o odstúpení od zmluvy o privatizácii pre nesplnenie privatizačných podmienok. Preto sa ustanovil nový manažment letiskovej spoločnosti, ktorý mal pripraviť nový plán rozvoja letiska. „Je ťažké povedať, ako by dopadla prípadná privatizácia letiska, najmä v súčasnej ekonomickej situácii, keď letecké spoločnosti bojujú o prežitie a samotné letiská zápasia s poklesom cestujúcich. Aj dostavba nového letiskového terminálu Skylink na letisku Schwechat sa odsunula na júl 2011 namiesto tohto roka,“ uvádza Dana Madunická.
Počet cestujúcich vybavených na bratislavskom letisku v rokoch 2000 až 2009
Zdroj: Letisko M. R. Štefánika – Bratislava Airport, a. s.
Počet pohybov lietadiel na bratislavskom letisku v rokoch 2000 až 2009
Zdroj: Letisko M. R. Štefánika – Bratislava Airport, a. s.
Obnova za chodu
Začiatkom minulého roka vláda rozhodla, že v prvej etape obnovy letiska sa bude robiť výstavba prvej časti odletového terminálu, vrátane nástupných mostov, a následne po jej sfunkčnení dostavba druhej časti terminálu v mieste súčasnej odletovej haly. Ak si nárast dopravy vyžiada ďalšie kapacity, bude rozvoj letiska pokračovať smerom k dnešnej riadiacej veži a na trávnatej ploche popri odjazdovej komunikácii. Na príprave a realizácii prebiehajúceho projektu sa podieľajú architekti spoločnosti AGA Letiště Praha, dlhoroční pracovníci a špecialisti bratislavského letiska, ako aj externí konzultanti. Letisko bude mať novú modernú odletovú budovu s celkovou úžitkovou plochou vyše 43-tisíc m2. Jej ročná kapacita sa zvýši zo súčasných približných 2,6 miliónov na okolo 5 miliónov cestujúcich, maximálna hodinová priepustnosť budovy bude 1 500 cestujúcich.

„Prevádzkové hľadisko je v prípade týchto stavieb, pochopiteľne, rozhodujúce, ale takisto vzniká veľký priestor na návrh architektonického riešenia. Každá stavba by mala citlivo reagovať na svoje okolie. Pri stavbe na zelenej lúke je architekt podstatne menej viazaný než pri objekte, ktorý sa má nachádzať medzi existujúcou zástavbou. Zároveň si treba uvedomiť, že letiskový terminál je často prvým vstupom do navštívenej krajiny. Z tohto pohľadu treba zabezpečiť, aby bol príchod na letisko bezproblémový a príjemný, pretože prvý dojem často vytvára podmienky pre následný pobyt v krajine,“ hovorí Peter Čiviš, riaditeľ spoločnosti AGA – Letiště, s. r. o. Podľa jeho slov je projekt rekonštrukcie a dostavby Terminálu bratislavského letiska špecifický najmä vzhľadom na spojenie existujúcich a nových priestorov a výstavbu po etapách. Stavba sa zároveň realizuje v stiesnených priestorových podmienkach a bez prerušenia prevádzky na letisku, či obmedzenia kapacity súčasných odbavovacích priestorov.
Architektúra

Vďaka tomuto riešeniu sa výrazne zvýši bezpečnosť pohybu osôb na odbavovacej ploche a zamedzí sa tiež prípadným kolíziám. Dispozičná koncepcia nového terminálu podliehala prevádzkovým požiadavkám a potrebám pred vybavením cestujúcich a batožiny, ako aj po ňom. Zámerom bolo vytvoriť prevádzkovo prehľadné priestory s jednoduchou a rýchlou orientáciou pre cestujúcich. Z koncepčného a prevádzkového hľadiska ide o klasický terminál s jeden a pol úrovňovým odbavením (odbavenie cestujúcich prebieha v jednej výškovej úrovni terminálu, odbavenie cestujúcich na odlete vo dvoch výškových úrovniach terminálu). Podlažia prepájajú pohyblivé schody, schodisko a výťahy, ktoré sa nachádzajú v centrálnej časti haly. Interiér objektu charakterizuje striedanie priestorov so zvýšeným stropom s priestormi, ktoré majú bežnú svetlú výšku a ktoré sa vyhradili služobnej technickej zóne.

Etapy výstavby
Výstavba nového terminálu sa rozdeľuje do troch fáz. V apríli sa ukončila nultá resp. predprípravná etapa, ktorá zahŕňala nové dopravné riešenie v predstaničnom priestore, premiestnenie osvetľovacích stožiarov vybavovacej plochy a preloženie kolektoru, čiže inžinierskych sietí. Do užívania sa uviedlo nové autobusové nástupisko aj výstupisko. Priestor pre krátkodobé zastavenie osobných automobilov sa presunul spred terminálu na novovybudovanú komunikáciu so šikmým státím. Vzhľadom k výstavbe sa počas letných letných mesiacov pre ďalšie odľahčenie príjazdovej a odjazdovej komunikácie upravil aj režim na parkovisku. Vstup na parkovisko aj výstup je v jeho zadnej časti, kde možno realizovať už aj platbu. Komunikácie sú súčasťou konečného dopravného riešenia pred terminálom.
Dôvodom ich budovania je aj odklon verejnej dopravy z priestorov prednádražia a jej usmernenie tak, aby nedochádzalo k obmedzeniam, či už v rámci dopravy alebo výstavby. Nové umiestnenie osvetľovacích stožiarov má väzbu na výstavbu terminálu, ako aj na nový spôsob státia lietadiel – zo šikmých prejazdných stojísk na kolmé, tzv. NOSE-IN. Prekládku kolektora inžinierskych sietí si zasa vyžiadala jeho poloha existujúceho kolektoru, ktorý prechádza cez stavenisko nového terminálu.
Podzemný letiskový kolektor je na Slovensku unikátom. Jedlhý 240 metrov a jeho vnútorná svetlosť predstavuje 2,5 × 3,3 metra. Prvá fáza investície sa zameriava na samotnú stavbu novej časti odletového terminálu v priestore medzi terminálom A a terminálom všeobecného letectva (GAT). Ukončenie tejto časti sa plánuje v apríli 2010. Jej súčasťou je aj dokončenie výstavby príjazdovej a odjazdovej komunikácie v prednádraží a vybudovanie nástupných mostov a ich prepojenie na terminál B. Stavebné práce v zimných mesiacoch skomplikovalo najmä počasie. Vo februári snežilo na letisku až 18 dní, preto realizátori výstavby museli pre plnenie termínov pristúpiť pri niektorých prácach k prechodu na nepretržitú prevádzku. Napriek tomu podľa Letiska M. R. Štefánika prebieha všetko podľa plánovaného harmonogramu.
Druhá fáza výstavby by mala začať v roku 2011 po sprevádzkovaní dostavby odletového terminálu. Súčasťou tejto etapy bude demolácia existujúceho odletového terminálu A a jeho nová výstavba, či vybudovanie priľahlej komunikácie a čiastočná rekonštrukcia terminálu B. Po úplnom ukončení v marci 2012 vznikne kompaktný celok letiskového komplexu s ročnou kapacitou 5 miliónov cestujúcich.
Bratislava a Viedeň
Dosahy globálnej finančnej a hospodárskej krízy sa dotýkajú aj prevádzky letísk. „Treba priznať, že letecká doprava nemá na rozdiel od ostatných verejných druhov dopravy bežne poskytovanú podporu štátu a tým je náchylnejšia k výkyvom, ktoré spôsobujú ekonomické cykly. Na druhej strane, ide o špecifický segment a s rozvojom ekonomiky logicky narastá aj potreba rýchlej a efektívnej prepravy osôb a tovaru.
Z tohto pohľadu treba rátať s ďalším rozvojom leteckej dopravy, pričom väčšia hustota letov by nemala byť chápaná ako hrozba, ale ako príležitosť pre národné ekonomiky,“ vysvetľuje Dana Madunická a dodáva: „Fungovanie letiska sa plánuje v dlhodobom horizonte, preto keď po pominutí krízy bude záujem o leteckú dopravu naďalej rásť, my tu vďaka súčasnej prebiehajúcej výstavbe budeme mať terminál, ktorý bude zodpovedať dôstojnej vstupnej bráne do Slovenskej republiky a cestujúcim poskytne komfort, ktorý si zaslúžia“.
Letisko sa orientuje na upevňovanie pozície sekundárneho letiska v spádovej oblasti. Zameriava sa na taký segment cestujúcich, v rámci ktorého dokáže poskytnúť atraktívne výhody, t. j. cenovú dostupnosť leteniek vďaka nízkonákladovým spoločnostiam, bezbariérovú komunikáciu, rýchlu dostupnosť či prehľadnosť letiska atď.
„V súčasnej situácii sa bratislavské letisko nestavia do role konkurenta viedenskému letisku, ktoré hralo významnú úlohu omnoho skôr, ako sa začala rozvíjať civilná doprava u nás. Tento čas sa nedá len tak ľahko dobehnúť. Letisko v Bratislave je znevýhodnené tým, že cestujúci tu neprestupujú, ako napríklad v Prahe, Viedni či Budapešti. Pre tieto letiská to predstavuje do istej miery garantované objemy prepravy. My sme odkázaní na to, s ktorými letiskami sú dopravcovia ochotní nás spojiť, ako aj na to, čo dokáže Slovensko ponúknuť cudzincom, aby sem prileteli na dovolenku. Napriek tomu je naďalej našim dlhodobým cieľom budovať a prevádzkovať Letisko M. R. Štefánika ako významný regionálny prepravný uzol v oblasti leteckej prepravy osôb a tovaru a napomáhať tak rozvoju civilného letectva v Slovenskej republike,“ uzatvára Dana Madunická.
Anna Salvová
Vizualizácie: AGA – Letiště, s. r. o.
Článok bol uverejnený v časopise ASB.









