
Obnovu R1 Via Pribina dokončia skôr, ako sa plánovalo. Aké prvenstvo patrí tomuto projektu?
Hlavná etapa obnovy rýchlostnej cesty R1 Via Pribina bude dokončená o mesiac skôr oproti pôvodnému zámeru. Práce boli plánované do 22. septembra. Koncesionár rýchlostnej cesty R1, spoločnosť Via Pribina, obnovil v rámci tohtoročnej rekonštrukcie 37 kilometrov vozovky v smere na Bratislavu, informovala spoločnosť.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
V rámci tohtoročnej obnovy bola odstránená pôvodná vrchná vrstva vozovky a nahradená novou asfaltovou zmesou. Celková plocha s novým povrchom presahuje 290-tisíc štvorcových metrov. Všetkých 30-tisíc ton starého asfaltu bolo recyklovaných v miestnych závodoch.
Súčasťou obnovy bolo aj nové vodorovné dopravné značenie. Zrealizovalo sa viac než 110-tisíc metrov asfaltovej zálievky. Práce prebiehali aj v noci, čím sa docielilo maximálne urýchlenie ich postupu. Nočná práca zároveň prispela k plynulejšej premávke cez deň a k skráteniu nevyhnutných dopravných opatrení, skonštatoval koncesionár.
Aktuálne práce sú súčasťou širšieho programu obnovy rýchlostnej cesty R1 Via Pribina, ktorý odštartoval v roku 2023. Posledná tretia fáza bude zrealizovaná v roku 2026. Zahŕňať bude zostávajúce vetvy jednotlivých križovatiek.
Na konci tretej fázy bude povrch celej rýchlostnej cesty Via Pribina vrátane napojení kompletne zmodernizovaný. Ide o najrozsiahlejšiu obnovu od začiatku prevádzky v roku 2011. Projekt Via Pribina je historicky prvým projektom verejno-súkromného partnerstva (PPP) tohto rozsahu na Slovensku.
Spočíva v zabezpečení financovania, naprojektovania, výstavby, prevádzkovania a údržby rýchlostnej cesty v celkovej dĺžke 51,6 kilometra počas 30 rokov. Realizuje ho konzorcium Via Pribina, pozostávajúce zo spoločností VINCI Concessions a Meridiam. Spoločnosť uzatvorila koncesnú zmluvu so Slovenskou republikou v marci 2009.
Novovybudovaná rýchlostná cesta spája mesto Nitra a obec Tekovské Nemce. Súčasťou projektu je aj obchvat mesta Banská Bystrica. Prvé tri úseky (Nitra – Selenec, Selenec – Beladice, Beladice – Tekovské Nemce) nadväzujú na úseky R1 Nitra – Trnava a Hronský Beňadik – Banská Bystrica, čím vznikol 167 kilometrov dlhý ťah R1 Trnava – Banská Bystrica.