Budúcnosť železníc v Európe a výzvy pre Slovensko: odborníci diskutovali na medzinárodnej konferencii 19. fóra koľajovej dopravy
18. a 19.marca 2025 sa konala v Bratislave medzinárodná konferencia o koľajovej doprave pod záštitou ministra dopravy SR a rektorov slovenských technických univerzít z Bratislavy, Žiliny a Košíc a s podporou Zastúpenia EÚ na Slovensku. Hlavným usporiadateľom bolo združenie PSKD v spolupráci so železničnými spoločnosťami ŽSR, ZSSK a ZSSK CARGO.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
19.ročník konferencie sa tešil veľkému záujmu. Prítomných bolo 280 účastníkov zo 7 krajín EÚ, z Veľkej Británie a Slovenska. Konferencia dala tento rok výrazne väčší priestor zahraničným príspevkom. V diskusii bola napriek tomu jednou z hlavných tém Dlhodobá stratégia rozvoja železničnej dopravy na Slovensku, ktorá stále nie je definovaná a schválená zákonom tak, aby platila naprieč volebnými obdobiami.
Dvojdňové rokovanie prinieslo zaujímavé informácie o modernizácii a o stratégiách v železničnej doprave. Odznelo niekoľko inšpiratívnych príspevkov. Z Poľska o príprave projektu neďaleko Varšavy – Centrálny terminál leteckej a železničnej dopravy, a to vrátane jeho prepojenia vysokorýchlostnou traťou.
Hovorilo sa aj o projekte rýchleho prepojenia Bratislavy s Viedňou a celkovej stratégii modernizácie železničnej siete v Rakúsku, o príprave siete vysokorýchlostných tratí v Českej republike a jej napojenia na Slovensko. V ďalších zahraničných príspevkoch sa hovorilo o skúsenostiach s budovaním a prevádzkovaním vysokorýchlostných tratí v Španielsku, vo Veľkej Británii, o využívaní nových technológií, ale i o možnostiach financovania modernizačných projektov železničnej infraštruktúry mimo fondov EÚ a štátnych rozpočtov.
Príspevky zahraničných účastníkov, verzus aktuálny stav na Slovensku, rozprúdili staronovú diskusiu o príčinách zaostávania. Vládne zhoda, že jedným z rozhodujúcich problémov na Slovensku je chýbajúce systémové financovanie. V čase konsolidácie je síce náročné nájsť konsenzus na prijatie zákona o Fonde dopravnej infraštruktúry, je to však výborná príležitosť na riešenie systémových krokov vo financovaní dopravnej infraštruktúry.
Konferencia mala napriek tomu konštruktívnu a výrazne pozitívnu atmosféru. Vo vystúpeniach generálnych riaditeľov železničných spoločností ŽSR, ZSSK a ZSSK Cargo boli prezentované ambiciózne plány a stratégie rozvoja a modernizácie železničnej dopravy. Povzbudivé bolo najmä vystúpenie štátnej tajomníčky ministerstva dopravy Denisy Žilákovej, ktorá informovala, že rezort je v aktuálnom programovom období lídrom v čerpaní eurofondov na dopravu.
Zdôraznila, že prioritou rezortu je nielen efektívne plánovanie projektov, ale aj zníženie administratívnych prekážok. V réžii rezortu dopravy boli prijaté viaceré významné zákony, zákon o strategických investíciách, novela zákona o územnom plánovaní a stavebnom poriadku a pod., ktoré dynamicky pomôžu zrýchliť procesy prípravy stavieb vrátane procesov verejného obstarávania.
Výsledkom efektívneho plánovania rezortu sú podpísané zmluvy na projekty z Programu Slovensko vo výške 1,15 miliardy eur, čo je 40 % z celkovej alokácie. Okrem toho bolo vyhlásených 17 výziev v hodnote takmer 2,3 miliardy eur.
Súčasťou spoločenského večera bolo odovzdávanie prestížneho ocenenia Osobnosť železničnej a mestskej koľajovej dopravy na Slovensku za rok 2024. Laureátom 14.ročníka sa stal Ing. Vladimír Samek z Doprastavu Bratislava.
Zdroj: PR článok Poradenské služby a konzultácie v doprave, o.z.