Čo plánujú primátori: Peter Gogola (Banská Bystrica)
V minulom čísle časopisu sme oslovili prvú časť primátorov krajských miest – na naše otázky reagovali primátori Bratislavy, Trnavy, Nitry a Trenčína. V tomto čísle v ich spovedaní pokračujeme v smere od západu na východ. Na konci volebného obdobia v roku 2014 bude možno zaujímavé si tieto rozhovory pripomenúť a bilancovať – čo z vízií, predstáv a sľubov nových primátorov sa stalo skutočnosťou a čo nie.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Doprava rozhodne patrí medzi pálčivé problémy mesta, občania to signalizovali už v diskusiách v predvolebnej kampani. Problémové je najmä parkovanie. Musím však dodať, že v oblasti dopravy som nezdedil len problémy, ale aj niekoľko riešení. Pozitívne je napríklad to, že v lete do Banskej Bystrice dorazia nové nízkopodlažné trolejbusy. Črtá sa aj riešenie problému, ktorý Banskú Bystricu trápi už štvrťstoročie – a tým je nedostavaná autobusová stanica. Aj v oblasti statickej dopravy máme pre Banskobystričanov a návštevníkov mesta dobrú správu. Obchodná spoločnosť MBB, a. s., ktorá hospodári s majetkom mesta, získala súťažou partnera. Ten by mal mať na starosti parkovacie miesta. Zároveň prináša niekoľko zaujímavých technických aj inovatívnych riešení, napríklad možnosť zaplatiť si za parkovanie prostredníctvom SMS správy.
V akom stave je územný plán mesta a aké sú vaše plány s ním?
Mesto je v štádiu prípravy nového územného plánu. Verím, že v tomto roku sa nám po konštruktívnej diskusii podarí prijať dobrý a vyvážený dokument, ktorý bude na dlhé roky určovať rozvoj nášho mesta. Podrobnejšie informácie už zverejňujeme a aj naďalej budeme zverejňovať na stránke nášho mesta. Ak hovoríme o doprave, verím, že v budúcom roku sa stane realitou dlho očakávaný severný obchvat.
Aký je váš pohľad na celoslovenský problém s čiernymi stavbami? Aký postup zvolíte vy?
Obyvatelia miest vnímajú urbanizmus a výstavbu veľmi citlivo, najmä ak ide o veľké projekty. Myslím, že otvorená komunikácia a slobodný prístup občanov k informáciám je jedným z kľúčových princípov, ktorý dokáže riešiť aj tieto citlivé témy. Práve v súvislosti s informovanosťou našich občanov sme iniciovali na stránkach našich mestských – Radničných – novín, pravidelné zverejňovanie aktuálnych verejných vyhlášok, ktoré realizuje odbor výstavby a životného prostredia Mestského úradu v Banskej Bystrici.
Kam budú smerovať investície mesta v najbližšom volebnom období?
Mojou prioritou je intenzívne komunikovať s domácim podnikateľským prostredím, riešiť bytovú otázku výstavbou nájomných bytov a orientáciou na rozvoj cestovného ruchu vytvárať pracovné príležitosti. Očakávať, že do mesta príde veľký zahraničný investor a zamestná všetkých nezamestnaných Banskobystričanov by bolo naivné. Verím ale, že sa mi podarí osloviť a najmä zjednotiť domáce podnikateľské kruhy okolo mojej vízie rozvoja cestovného ruchu v meste. Ďalšou našou prioritou je vyriešiť záležitosti týkajúce sa priemyselného parku v Šalkovej. Máme tam už niekoľko investorov z Nemecka a zo Slovenskej republiky, takže predpokladám, že aj týmto smerom sa bude Banská Bystrica rozvíjať. Dôležité je, aby investori, ktorí prídu do priemyselného parku, priniesli také technológie, ktoré nezaťažia životné prostredie v meste a jeho okolí.
Ako by sa mala podľa vás Banská Bystrica rozvíjať z krátkodobej aj dlhodobej perspektívy?
Veľký potenciál nášho mesta je v oblasti cestovného ruchu, kde treba neustále zlepšovať podmienky na jeho rozmach. So starostami obcí Banskobystrického okresu som už o tejto otázke rokoval a naše rozhovory by sa mali odraziť aj v realite. Cestovný ruch sa však nedá chápať izolovane – je potrebné a dôležité túto problematiku vnímať z regionálneho hľadiska. Dôležitá je spolupráca s okolitými mestami – napríklad so Zvolenom alebo Breznom. Ak sa nám totiž podarí poskytovať vyššiu úroveň služieb v cestovnom ruchu v celom regióne, máme väčšiu šancu pritiahnuť k nám turistov nielen z celého Slovenska, ale aj z okolitých krajín, a to celoročne.
(tl)
Foto: MsÚ Banská Bystrica
Článok bol uverejnený v časopise ASB.