Slovenské tunely chránia životy vďaka najmodernejším technológiám
Tunely nie sú len stavebné úseky diaľnice. Sú to uzavreté, technologicky nabité štruktúry, ktoré denne čelia extrémnym nárokom na bezpečnosť, spoľahlivosť a pripravenosť na krízové situácie. Slovenské tunely dnes prepájajú ľudský um s najmodernejšími technológiami, ktoré nepoznajú kompromis.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
PPA CONTROLL vníma každý tunel ako živý organizmus, ktorý musí odolávať, komunikovať a reagovať v reálnom čase. Aj preto už desaťročia navrhuje, dodáva a integruje technológie, ktoré tvoria jeho nervový aj imunitný systém. Osvetlenie, ventilácia, kamerový dohľad, požiarna signalizácia, rôznorodé senzory, premenné dopravné značenie, záložné napájanie – všetko je prepojené do jednotného riadiaceho centra v nepretržitej prevádzke.
Expertíza v tejto oblasti zabezpečuje skupine PPA CONTROLL a jej dcérskej spoločnosti PPA INŽINIERING postavenie jedného z lídrov v oblasti dopravných technológií na Slovensku.
Tunel ako extrémne prostredie
Z dopravného hľadiska je tunel jedným z najrizikovejších priestorov. Na rozdiel od otvorenej komunikácie neponúka možnosť prirodzeného úniku ani bezpečný odstup od miesta nehody. Betonové steny, stiesnený priestor a prievan vytvárajú podmienky, ktoré aj menšiu nehodu premieňajú na vážnu udalosť.
„Tunel sa správa ako horizontálne umiestnený komín. Najväčším rizikom sú práve požiare a dym. Ak vznikne požiar, priestor je okamžite zadymený a dym podporovaný prievanom sa šíri veľmi rýchlo,“ vysvetľuje Igor Jamnický, riaditeľ Úseku dopravných technológií PPA INŽINIERING.
Kým na otvorenej ceste môže vodič rýchlo opustiť vozidlo, v tuneli je únik komplikovaný a sekundy rozhodujú o živote. Aj preto je bezpečnosť v uzatvorenom priestore tunela pod dohľadom a diagnostikou 24/7. Či už ide o riadenie dopravy, ochranu zdravia, alebo prípadnú evakuáciu vodiča a cestujúcich.
Kľúčové sú elektrina a osvetlenie
Bez zdroja napájania elektrickou energiou by nefungovalo nič. Preto má každý tunel dva nezávislé zdroje vysokonapäťového vedenia. Ak oba vypadnú, nastupujú UPS zdroje alebo dieselgenerátory. „Musíme mať úplne 100-percentne zabezpečenú elektrinu v celom tuneli, inak nevieme garantovať bezpečnosť,“ zdôrazňuje Jamnický.
Pri vjazde do tunela je kritická akomodácia zraku vodiča. Jasné slnečné svetlo sa v okamihu mení na tmavý priestor alebo naopak. Moderné LED svietidlá spolupracujú s jasomermi a plynule upravujú osvetlenie tak, aby vodič prešiel zmenou bez šoku.
„LED osvetlenie nám dáva možnosť okamžite reagovať na podmienky vonku. Okrem toho prináša úsporu energie, dlhšiu životnosť a príjemnejšie svetlo prispôsobené pre oko vodiča,“ vysvetľuje Jamnický.
Keď systém vidí skôr než človek
Oči operátorov dopĺňajú desiatky kamier napojených na softvér AID – Automatic Incident Detection. Ten analyzuje obraz v reálnom čase a upozorní na každé spomalené vozidlo, chodca, prekážku či jazdu v protismere. „Kamera je výborná, pokiaľ vidí. Ale ak je priestor zadymený, prichádzajú do úvahy ďalšie systémy – akustická detekcia alebo mikrovlnné radary, ktoré dokážu rozoznať situáciu aj v tme či dyme,“ opisuje Igor Jamnický budúcnosť detekčných systémov.
„Radšej zavrieme tunel na päť minút a preveríme situáciu, než by sme pustili ľudí do rizikového prostredia,“ dodáva Jamnický.

Navigácia a evakuácia
V tuneli ide o sekundy. Preto sú každých 150 metrov umiestnené SOS hlášky s možnosťou priameho spojenia s operátorom, s hasiacimi prístrojmi aj s tlačidlom požiarneho hlásiča. Každý hasiaci prístroj má senzor – keď ho vodič zoberie, operátor to okamžite vidí a vie, že niekto začal hasiť.
Pri požiari sa spúšťa systém ventilácie, ktorý má za úlohu odviesť dym od ľudí. Únikové cesty sú maximálne každých 300 metrov, čo je vzdialenosť, ktorú zvládne aj dieťa či starší človek. Rozsvietené značky, osvetlené dvere a piktogramy presne navigujú, ktorým smerom ísť.
Informácie vodičom sprostredkuje aj tunelový rozhlas a vstup do autorádií. Hlásenia sú pripravené v niekoľkých jazykoch a nahrané profesionálnymi spíkrami tak, aby boli zrozumiteľné aj v akusticky náročnom prostredí tunela.

Riadiace systémy: mozog tunela
Každý tunel má centrálny riadiaci systém, ktorý vyhodnocuje tisíce signálov v reálnom čase. Ide o informácie z kamier, snímačov dymu, teploty, ventilácie, elektrických rozvodov aj dopravného značenia.
„Ak vodič otvorí dvere SOS kabíny, ešte predtým, než zdvihne telefón, systém automaticky zníži rýchlosť v tuneli, rozsvieti osvetlenie na 100 percent a prepne obraz kamier. Operátor tak okamžite vie, kde sa niečo deje a má v momente vizuálny kontakt s miestom incidentu – ešte skôr, než vôbec zaznie prvý telefonát,“ potvrdzuje riaditeľ Úseku dopravných technológií PPA INŽINIERING Igor Jamnický.
Tieto algoritmy umožňujú rýchlu a koordinovanú reakciu. Čím skôr je problém identifikovaný, tým skôr možno nasadiť správne opatrenia a minimalizovať riziko pre ľudí v tuneli.
Redundancia a kybernetická bezpečnosť
Bezpečnosť systémov nespočíva len v ich funkčnosti, ale aj v odolnosti voči poruchám či útokom. Väčšina kľúčových zariadení je zdvojená – od serverov až po riadiace jednotky. Systémy fungujú v tzv. hot standby móde: ak jedna časť vypadne, druhá okamžite preberá riadenie.
„Takéto zdvojenie sa netýka len riadiaceho systému, ale aj požiarnej signalizácie či serverov na detekciu incidentov,“ dopĺňa Jamnický. Zariadenia, ktoré sa zdvojiť nedajú, majú aspoň rezervný kus – napríklad ventilátory sú vždy nainštalované s kapacitnou rezervou.
V čase rastúceho významu kybernetickej bezpečnosti je rovnako dôležité, aby dodávatelia zabezpečovali aktualizácie softvéru a ochranu pred kybernetickými hrozbami.
Naše tunely patria k najmodernejším
Slovensko začalo s výstavbou diaľničných tunelov neskôr než susedia. Kým Rakúsko či Taliansko mali za sebou desaťročia skúseností, u nás sa prvým veľkým projektom stal tunel Branisko v roku 2003.
„Z nevýhody sme urobili našu výhodu. Nabehli sme do rozbehnutého vlaku,“ hovorí riaditeľ Úseku dopravných technológií PPA INŽINIERING Igor Jamnický.
Slovenské tunely už od začiatku implementovali najnovšie dostupné riešenia a prísne normy Európskej únie. Aj preto dnes patria medzi tie najmodernejšie – s komplexnými systémami prekračujúcimi európske štandardy.
Projekty, ktoré definujú úroveň
Skupina PPA CONTROLL a jej dcérska spoločnosť PPA INŽINIERING sa podieľali na realizácii tunelov Bikoš, Považský Chlmec, Bôrik, Horelica či Branisko. Každý z nich predstavoval krok dopredu – od prvého LED osvetlenia až po moderné riadiace systémy, ktoré vyhodnocujú tisíce signálov v reálnom čase.
„Človeku najviac prirastie k srdcu ten najnovší projekt, kde sa zúročia skúsenosti z predchádzajúcich. Preto mám osobitne rád tunel Bikoš,“ priznáva Jamnický.
Staršie projekty ako tunel Branisko sú dnes ukážkou toho, ako rýchlo sa technológie posúvajú. Novšie tunely sú vybavené LED svietidlami, modernými počítačmi a citlivejšími systémami, ktoré minimalizujú falošné alarmy.

Skúšky a taktické cvičenia
Pred otvorením tunela prechádzajú všetky technológie prísnymi skúškami. Testuje sa osvetlenie certifikovanými prístrojmi, účinnosť ventilácie aj simulované dymové situácie. Súčasťou sú aj taktické cvičenia so záchrannými zložkami, kde majú hlavné slovo hasiči.
„Každý tunel je špecifický, ale základné technologické vybavenie musí byť vždy na najvyššej úrovni. A práve tieto skúšky nám ukážu, či všetko funguje tak ako má,“ dodáva Jamnický.
Realizácia bežného tunela trvá približne rok, pričom sa projekty často doprojektovávajú podľa vývoja technológií.
Budúcnosť pod zemou: autonómia a dátové toky
S príchodom autonómnych vozidiel sa mení aj tunelová infraštruktúra. Už dnes sa buduje 5G sieť, ktorá umožní rýchly prenos dát medzi vozidlami a riadiacimi systémami tunela. Vozidlá budú schopné navzájom si odovzdávať informácie o prekážkach či poruchách a zvýšia tak plynulosť aj bezpečnosť dopravy.
„Do budúcna budú vozidlá medzi sebou komunikovať – ak sa jedno pokazí, ostatným v okolí odošle informáciu: stojím tu, dávajte si pozor,“ približuje Jamnický.
Rovnako sa pripravujú nové formy premenného dopravného značenia, ktoré by vodičov informovali o obsadenosti odpočívadiel či ponúkli alternatívne trasy v reálnom čase. Do úvahy sa berú aj európske skúsenosti – od francúzskych tunelov s akustickou detekciou po nórske projekty, kde sa testuje priame dátové prepojenie áut a infraštruktúry.
Reakcie vodičov a verejnosti
Mnohé z technológií sú vodičom neviditeľné. „Vodič si zmenu ani nevšimne. Keď sa nesťažuje, vieme, že systém funguje,“ hovorí Jamnický o prechode na LED osvetlenie. Komfort vodiča a jeho pocit bezpečia sú pritom rovnako dôležité ako technická stránka.
Slovenské tunely sú tak nielen rýchlejšou cestou cez hory, ale aj dôkazom, že technológia môže výrazne zvýšiť kvalitu a bezpečnosť dopravy.
Technológia je len taká silná, ako ľudia za ňou
Za úspechmi tunelových technológií stoja špecialisti, ktorí vyvíjajú a programujú riadiace systémy priamo v PPA CONTROLL. Tí sa podieľajú aj na tvorbe technických podmienok Ministerstva dopravy SR, ktoré definujú jednotný vzhľad a logiku riadiacich centier tunelov.
Slovenské tunely sú tak dôkazom, že technológia – ak je správne použitá – dokáže byť neviditeľným ochrancom stoviek životov každý deň.
„Na našich projektantov a programátorov sme hrdí – vyvíjajú riadiace systémy tunelov a podieľajú sa na tvorbe predpisov, ktoré určujú, ako má vyzerať jednotné a prehľadné ovládanie z pohľadu každodennej obsluhy,“ uzatvára tému za PPA CONTROLL riaditeľ Úseku dopravných technológií PPA INŽINIERING Igor Jamnický. „Veríme, že budúcnosť dopravy je nielen o rýchlosti a komforte, ale predovšetkým o bezpečnosti. A práve preto je úlohou našej skupiny prinášať riešenia, ktoré nielen spĺňajú, ale často aj prekračujú európske štandardy.“
Zdroj: PR článok PPA CONTROLL, a.s.








