image 62739 25 v1

Všade samý outlet

Pravdepodobne už máte plné zuby všetkých textov o outletoch, pretože s otvorením outletu vo Voderadoch ich prichádza naozaj dosť. Nasledujúce riadky však nebudú až také bežné.

V Česku bolo v roku 2007 naplánovaných zhruba desať outletov. Väčšinou však išlo o marketingový pokus kompenzovať nevhodnosť plochy na výstavbu shopping centra.

Vývoj v ČR

Do dnešného dňa sa postavili a otvorili dva – v Šterboholoch v Prahe, ktorý neustále bojuje so sťažnosťami, že nejde o žiadny outlet, a druhý Freeport v Hatiach pri Znojme obklopený poľami, ďaleko od akéhokoľvek veľkého mesta, ten zasa ťažko zápasí s dopravnou dostupnosťou. Dokončil sa ešte jeden outlet v talianskej réžii, ktorý sa však nepodarilo prenajať, a preto sa nikdy neotvoril. Len nedávno sa ukončilo insolvenčné konanie. Po betónové stĺpy v poli na diaľnici D1, na zjazde 66, sa dostal developer Devo Group s projektom Outlet Exit 66, ktorý je práve o týchto niekoľko betónových stĺpov ďalej než ostatné. Predprenájmy, teda množstvo podpísaných budúcich nájomných zmlúv, však mali všetci developeri plánovaných outletov viac-menej rovnaké – teda skoro žiadne. Aj dnes sa objavujú outlety na nezmyselných miestach pri hraniciach s Nemeckom alebo Rakúskom, moravské destinácie stále stoja v hľadáčiku developerov, ale zatiaľ sa realizácia väčšieho projektu nerysuje.

Slovenská reminiscencia

Na Slovensku sa už pár rokov hovorí o niekoľkých projektoch. Okrem tých notoricky známych vo Voderadoch a Senci sa nájomcom predkladali ešte projekty medzi Popradom a Košicami. Tie však majú k realizácii pomerne ďaleko. Ani jeden z outletov, o ktorých sa teraz na Slovensku hovorí najčastejšie, nebude mať jednoduchý štart, a to preto, že len ťažko môžu konkurovať Parndorfu, kde sa nachádza veľké množstvo značiek. Vďaka spádovej oblasti, ktorá zahŕňa tri veľké metropoly (na rozdiel od slovenských outletov) môže a bude môcť ponúknuť vždy viac ako centrá na Slovensku. Ak však slovenské centrá ponúknu lepšie ceny, môžu pritiahnuť okrem slovenských zákazníkov aj tých z Moravy. Minimálne kým na Morave nevznikne niektorý z plánovaných outletov. V horizonte niekoľkých rokov sa však dá ťažko predpokladať, že by tieto slovenské projekty prilákali maďarských alebo rakúskych klientov.

Konkurenčný boj

Môžu vedľa seba fungovať dva veľké outlety? Odborníci tvrdia, že kto ponúkne lepšie značky, vyhrá. Zatiaľ však vyhráva ten, kto ponúka lepšie ceny. Prečo budú dôležitejšie ceny? Pravý outlet je koncept odvíjajúci sa od zľavy známych a drahých značiek – teda značiek takých drahých, že často ani zľava nepriblíži tovar bežným ľuďom. Tričko v klasickom obchode v shopping centre bude vždy lacnejšie ako v outlete aj po všetkých zľavách. A možnosti väčšiny ľudí míňať peniaze sa stále zmenšujú.

Konkurenčný boj oboch centier sa môže viesť aj na poli služieb a sprievodných aktivít. Vzhľadom na uvedenú kúpnu silu nemožno očakávať závratne vysoký obrat, preto sa musí bojovať o každý zákaznícky cent.

Kto napokon vyhrá?

Dosť často sa môžeme dočítať, že skoršie otvorenie outletu vo Voderadoch bude výhodou. Vo finále však už dnes vyhral ten, kto centrum lepšie prenajal – teda dôležitejší ako čas otvorenia je čas podpisu nájomnej zmluvy: kto ponúkne skôr a lepšiu cenu, ten získa lepších nájomcov a aj viac zákazníkov. Keď sa centrá otvoria, dôležitejšia ako čas otvorenia bude predovšetkým cesta a vzdialenosť od miesta bydliska kupujúceho. Ak by obidve centrá mali podobnú ponuku a ceny, blízkosť k Bratislave môže byť väčšou výhodou. Nech už vyhrá ktokoľvek, jednoduché to už teraz nemá ani jedno centrum. Je veľmi riskantné prevádzkovať outlety v takej blízkosti a je možné, že dlhodobo s konceptom outletu nedokážu fungovať. Takýmto príkladom je v podstate každá mestská štvrť s viacerými shopping centrami v dojazde piatich minút – vždy sa vykryštalizuje jedno, čo funguje dobre, a ostatné len prežívajú. Problém možno vidieť aj v tom, že samotná koncepcia outletu nie je natoľko preferovaná slovenskými spotrebiteľmi – outlety budú musieť bojovať aj s normálnymi centrami a ich výpredajovými akciami.

TEXT: Pavlína Hajnová
FOTO: thinkstock.com

Článok bol uverejnený v časopise ASB.