Sun-Ways solárne panely

Solárne panely ako odnímateľný koberec na železničnej trati? Vo Švajčiarsku otestujú túto novinku

Partneri sekcie:

Švajčiarsky startup Sun-Ways chce v máji inštalovať špeciálne fotovoltické panely v blízkosti vlakovej stanice Buttes na západe krajiny. Aktuálne čaká na schválenie od Federálneho úradu pre dopravu. Na tom by nebolo nič zvláštne, keby nešlo svetovú novinku – patentovaný odnímateľný systém pre železničné trate.

Sun-Ways je malá švajčiarska spoločnosť so sídlom v Ecublens na západe krajiny. Keďže klimatická kríza si vyžaduje, aby sme v Európe urýchlili energetickú transformáciu, jej zakladatelia videli nový potenciál v neobvyklých povrchoch a riešeniach. Vymysleli preto solárne panely s veľkosťou 1000 mm x 1700 mm, ktoré sa „rozrolujú“ ako koberec.

Unikátnosť nápadu stojí práve na možnosti panely kedykoľvek odmontovať. Ako povedal Baptiste Danichert, spoluzakladateľ firmy, pre magazín Swissinfo, aj železničná trať potrebuje z času na čas údržbu, pri ktorej by mohlo dôjsť k poškodeniu fotovoltiky, ak by bola trvalo fixovaná.

Panely by mal klásť špeciálne navrhnutý vlak na údržbu tratí, vyvinutý ďalšou švajčiarskou spoločnosťou Scheuchzer. Využívať bude piestový mechanizmus, ktorým rozvinie meter široké panely – tie budú vopred zmontované v švajčiarskej továrni. Pôjde o celkom rýchly proces – inštalácia na kilometri trate zaberie len niekoľko hodín. O čistotu fotovoltiky sa zase postarajú špeciálne valcové kefy umiestnené na konci vlaku, ktoré ju automaticky očistia pri každej jazde.

Plocha veľká ako 760 futbalových ihrísk

Vyrobenú elektrinu budú využívať domácnosti, jej dodanie do železničnej prevádzky by bolo v súčasnosti komplikované. Ráta sa však s tým, že elektrina môže byť použitá na prevádzku železničnej infraštruktúry či napájanie rušňov. Posledná spomenutá možnosť si však vyžaduje vývoj špecifických transformátorov.

Ambície firmy sú veľké. Ak by boli panely rozmiestnené po celej dĺžke železničnej trate (5 317 km), fotovoltické články by pokryli plochu veľkú ako 760 futbalových ihrísk. S umiestnením v tuneloch sa, prirodzene, neráta, tam by ich pokládka nemala zmysel. Správne fungovanie systému sa bude dať v reálnom čase sledovať vďaka senzorom, kde budú hlásiť aj prípadné poruchy.

Sun Ways
Panely by mal klásť špeciálne navrhnutý vlak na údržbu tratí, pôjde o celkom rýchly proces. | Zdroj: Sun Ways

Sun-Ways zároveň odhaduje, že národná železničná sieť by mohla takto vyprodukovať jednu terawatt hodinu (TWh) slnečnej energie ročne. To zodpovedá približne 2 % celkovej spotreby energie vo krajine či 30 % celkovej spotreby verejnej dopravy vo Švajčiarsku.

Po úspechu na domácej pôde by sa spoločnosť chcela rozšíriť aj do Nemecka, Rakúska a Talianska. „Na svete je viac ako milión kilometrov železničných tratí. Veríme, že 50 % svetových železníc by mohlo byť vybavených naším systémom,“ prezradil Baptiste Danichert.

Problémy v zimnom období?

Medzinárodná železničná únia však vyjadrila obavy, že by panely mohli utrpieť mikrotrhliny, alebo predstavovať riziko požiarov v zelených oblastiach či dokonca rozptyľovať rušňovodičov svojím odrazom. Spoločnosť ich pochybnosti rozptýlila, jej panely sú údajne odolnejšie ako tie konvenčné a antireflexný filter na „full black“ paneloch zamedzí nepríjemným odrazom slnečných lúčov.

Iní zase poukázali na prípadný ľad a sneh na horizontálnych paneloch v zimnom období. Odpoveďou Sun-Ways je, že na riešení toho problému a vývoji systému, ktorý by roztopil ľad a sneh, aktuálne pracujú.

Panely Sun-Ways
Celočierne solárne panely budú odolnejšie, aby sa zabránilo vzniku mikrotrhlín. | Zdroj: Sun-Ways

Myšlienka inštalácie solárnych panelov pozdĺž železničnej trate nie je novinkou. Fotovoltické prvky inštalované na železničných pražcoch testujú aj talianska spoločnosť Greenrail a anglická Bankset Energy.

Sun-Ways je však prvou, ktorá si v spolupráci so Švajčiarskym federálnym technologickým inštitútom v Lausanne nechala svoju technológiu patentovať. Náklady na pilotný projekt pri Buttes sa vyšplhajú na 400-tisíc švajčiarskych frankov, čo je v prepočte viac ako 406-tisíc eur.

Euronews, Sun-Ways