image 86121 25 v1
Galéria(7)

Nóri plánujú výstavbu unikátnych prepravných tunelov pod hladinou vody

Nórske pobrežie zdobí obrovské množstvo nádherných fjordov, ktoré lákajú turistov z celého sveta, no majú aj svoju tienistú stránku – komplikujú prepravu pozdĺž západného pobrežia.

2
3
4
5
6
mapa
norsko

Vďaka fjordom je cesta nákladným či osobným autom, ale aj autobusom oveľa dlhšia, únavnejšia a náročnejšia ako po klasickom súvislom teréne z bodu A do bodu B. Nórska správa verejných ciest (Norway’s Public Roads Administration – NPRA) sa rozhodla konať a prišla s odvážnym plánom – vybudovať špeciálne podvodné tunely, ktoré budú „plávať“ pod hladinou vody a zabezpečovať tak plynulú prepravu najmä medzi dopravnými uzlami Kristiansand a Trondheim. Na tejto trase je cesta komplikovaná a šofér musí vystriedať sedem trajektových prestupov.

Vďaka výstavbe podvodného transportného systému by sa dĺžka cesty z jedného mesta do druhého podstatne skrátila – zo súčasných 21 hodín na približne 10 hodín, čiže po novom by cesta trvala menej ako polovicu pôvodného času. Tunely by boli umiestnené 30 metrov pod vodnou hladinou a tvorili by ich dve masívne betónové trubice s dĺžkou až 1 200 metrov. Celý prepravný systém by bol nadnášaný obrovskými pontónmi, ktoré by boli s tunelmi prepojené prostredníctvom pevnej konštrukcie, vďaka čomu by bola zabezpečená stabilita a bezpečnosť trubíc. Na vodnej hladine by bol medzi jednotlivými pontónmi dostatočný rozstup na to, aby mohli po pôvodných tratiach aj naďalej nerušene plávať trajekty.

Investícia predstavuje viac ako 22 biliónov eur a dokončenie výstavby je plánované na rok 2035. Riešenie, s ktorým prišli Nóri, je prvé svojho druhu na celom svete a vzniklo najmä z dôvodu nepriaznivých prírodných podmienok, ktoré na danej trase nedovoľujú postaviť mosty – najmä preto, lebo určité vodné plochy v rámci fjordov sú veľmi rozsiahle a v najhlbšom mieste je dno až v hĺbke viac ako 1,3 km pod hladinou vody. Tieto aspekty znemožňujú vyvinúť bezpečnú a efektívnu sieť premostení.

Prvý z plánovaných tunelov prepojí Oppedal a Lavik, pričom bude prechádzať cez 1 300 m hlboký a 1 000 m široký Sognefjord. Podľa vyjadrení inžinierky z radov NPRA Arianny Minoretti bude pocitovo cesta cez tunely rovnaká ako cez tradičné „pozemské“ tunely. Okrem zrýchlenia a zefektívnenia dopravy medzi významnými sídlami tunely zabezpečia ľahší život aj pre obyvateľov okrajových vidieckych častí. Po vybudovaní spojenia napríklad nebudú musieť čakať na helikoptéru, aby ich odviezla do nemocnice, ako je to momentálne v niektorých ťažko dostupných častiach bežné.

Text: Anna Martausová
Foto: NPRA
Zdroj: rt.com, inhabitat.com