image 63351 25 v1
Galéria(4)

Prepojenie prístavu Rotterdam s východom krajiny

Dopravný systém ovplyvňuje ekonomický, sociálny, výchovný a kultúrny vývoj každej krajiny. Rozvoj cestnej siete by mal preto zodpovedať týmto potrebám a zameriavať sa na budúci dopyt po doprave. Základom rozhodovania o ďalšom rozvoji sú finančné možnosti a technické podklady z dopravného inžinierstva, koncepcie rozvoja či bezpečnosti cestnej premávky. Ak sa pozrieme na Holandsko, vďaka cestnej sieti, ktorá predstavuje vyše 2 000 km diaľnic a približne 120-tisíc km ciest, a transparentnému podnikateľskému prostrediu sa tejto krajine darí nielen v doprave, ale aj v obchode viac ako kdekoľvek inde v Európe.

3  Mimourovnove krizovatky
1 Thomassen tunel
4 Holandske dialnice su osv
2 Botlek tunel

Druhým najväčším mestom v krajine je Rotterdam. Žije tu približne 599-tisíc obyvateľov a v Holandsku patrí medzi významné dopravné uzly s najväčším námorným prístavom v Európe a tretím najväčším námorným prístavom na svete.

Nedá sa nespomenúť, že pozemné komunikácie majú v Holandsku prvotriedny povrch a sú dôkladne udržiavané. Holandské diaľnice sú osvetlené a neplatia sa na nich poplatky. Najvyššia dovolená rýchlosť podľa platných pravidiel cestnej premávky je v obci 50 km/h, na ostatných cestách 80 km/h a na diaľnicach 120 km/h. Dopravné predpisy sú podobné ako u nás. Pravda, hlavná cesta je označená len výnimočne. V Holandsku sa totiž prísne dodržiava pravidlo pravej ruky. Aj preto treba venovať zvýšenú pozornosť všetkým cestám s neobmedzeným prístupom z pravej strany.

Osvetlenie holandských diaľnic

Projekt Rijksweg

Holandská cesta Rijksweg 15, ktorá je hlavným prepojením prístavu Rotterdam s východom krajiny, predstavuje kombináciu dvoch diaľnic A15 (Europoort – Rotterdam – Dordrecht – Gorinchem – Tiel – Nijmegen) a A18 (Zevenaar – Doetinchem – Varsseveld). Medzi oboma diaľnicami je krátky úsek, ktorý treba vybudovať. Okrem toho sa v západnej časti diaľnice A15 medzi mestami Brielle a Spijkenisse realizovala výstavba jedného jazdného pruhu v každom smere a medzi mestami Spijkenisse a Vapplein sa rozširovala súčasná diaľnica z troch na päť jazdných pruhov. Súčasťou prebiehajúceho projektu sú aj nové privádzače a protihlukové opatrenia. Medzi úspešne vykonané stavebné práce, ktoré realizuje spoločnosť STRABAG od roku 2011 na úseku diaľnice A 15, patrí aj revitalizácia všetkých častí technologického vybavenia tunela Thomassen a Botlek tunela, ktoré nasledujú za sebou. Tunel Thomassen, ktorý sa pre sýtu červenú farbu v priestore nad portálom prezýva Ferrari, bol postavený v rokoch 1998 až 2003. Od jeho otvorenia v roku 2004 sa však nazýva podľa Wima Thomassena, primátora Rotterdamu v rokoch 1965 až 1974. Jeho celková dĺžka je 1 102 m, z toho 685 m je pod hladinou kanála Caland v hĺbke asi 8 m. Výstavba tunela Botlek, ktorý je dlhý 538 m, sa začala v roku 1976. Otvorený bol v roku 1980. Oboma tunelmi, dnes už s osadenými inovatívnymi technológiami, prejde denne približne 111 500 vozidiel.

Tunel Thomassen

Treba dodať, že stavebné práce na ceste Rijksweg 15 majú byť od 25 do 62 km ukončené v roku 2015. V stredovom deliacom páse, na mimoúrovňových križovatkách alebo na diaľničných krajniciach sa na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky osádzajú vo väčších dĺžkach osvetľovacie stožiare. Zatiaľ je v prevádzke 1 350 nových svietidiel. Spolu ich má byť 4 400. Na ochranu vozidiel pred pevnými prekážkami (zariadeniami) sú na diaľnici inštalované zvodidlá, ktoré zároveň slúžia ako smerové vodiace zariadenia. Zvislé dopravné značky sa osádzajú na značkových stĺpoch alebo na portálových konštrukciách nad jazdnými pásmi diaľnice v tvare rozmernej tabule. Žiadna hrana zvislých značiek nesmie zasahovať do voľnej šírky alebo voľnej výšky prejazdného profilu diaľnice. Vodorovné dopravné značky sa umiestňujú na vozovke v bielej farbe. V niektorých prípadoch sa používajú aj značky žltej farby. Na miestach, kde hrozí nebezpečenstvo stáleho prechádzania zveri cez diaľnicu, sa zriaďujú ochranné ploty z drôteného pletiva. Orientáciu na ceste Rijksweg 15 zjednodušuje číslovanie výjazdov, z ktorých možno diaľnicu opustiť.

Tunel Botlek

Podľa oficiálnych informácií predstavujú finančné náklady na tento projekt v rozsahu 2 × 37 km so špičkovými službami cenu zhruba 100 miliónov eur. Bezchybnú funkciu revitalizovaných tunelov a odovzdaných úsekov na ceste Rijksweg 15 som mal možnosť zhodnotiť počas ich preberania odberateľom v roku 2012 a vo februári 2014. Táto časť vykonaných prác bude aj súčasťou referencií spoločnosti STRABAG Anlagentechnik, Thalgau na medzinárodnom veľtrhu Intertraffic Amsterdam 2014.

Medzinárodný veľtrh Intertraffic Amsterdam 2014 sa bude konať od 25. do 28. marca na modernom výstavisku Amsterdam RAI.

TEXT: prof. Ing. Pavol Horňák, DrSc.
FOTO: STRABAG Anlagentechnik, Thalgau