Izolácie mostov
Galéria(3)

Izolácie mostov

V súčasnosti sme svedkami vysokého tempa výstavby cestnej aj železničnej infraštruktúry. Bez ohľadu na ročné obdobie a počasie pozorujeme na stavbe vždy čulý pracovný ruch, a to vďaka moderným stavebným materiálom, ktoré možno spracovávať takmer v každom ročnom období.

Aby mostná konštrukcia mohla dlhodobo a plne slúžiť svojmu účelu, t. j. prenášať zaťaženie dopravy, je nevyhnutné už pri projektovaní a realizácii predchádzať skutočnostiam, ktoré by sa v čase používania diela ukázali ako chybné alebo nedostačujúce. Odolnosť betónových či kovových mostných konštrukcií používaných v dopravnom priemysle ovplyvňuje viacero faktorov. Môže ísť o fyzickú alebo chemickú agresivitu rozličných nemrznúcich a iných chemikálií alebo o znečistenú vodu a mráz, či striedanie nízkych a vysokých teplôt počas zimných mesiacov. Všetky tieto faktory sa podieľajú na degradácii použitých stavebných materiálov, a tým aj na životnosti mostových konštrukcií.

Keďže pri mostových konštrukciách je vždy predpoklad pôsobenia agresívnych látok, treba použiť odolnú vodotesnú membránu. Najnovšie materiály z SBS modifikovaných asfaltovaných pásov znášajú neustále mechanické zaťaženia, ako aj pôsobenie agresívnych chemických látok a tlak spôsobený premávkou na cestnej komunikácii.

V poslednom období sa vykonalo množstvo náročných výskumov a testov, ktorých výsledky potvrdzujú potrebu dosahovať vysokú kvalitu hydroizolácie nielen použitých materiálov zabudovaných do ucelených systémov, ale aj kvalitne vyhotovenej aplikácie týchto systémov.

Vodotesná hydroizolácia musí vydržať extrémnu záťaž a mala by byť:

  • odolná proti nízkym a vysokým teplotám,
  • odolná proti soliam a iným chemickým látkam používaným pri zabezpečovaní údržby a zjazdnosti ciest,
  • mimoriadne priľnavá k betónovému povrchu,
  • schopná prispôsobovať sa dilatačným pohybom konštrukcií bez poškodenia,
  • odolná a schopná pohltiť tlak spôsobený malými trhlinami v betóne bez poškodenia,
  • odolná proti mechanickému poškodeniu a schopná zvládnuť pohyb pracovníkov a mechanizmov na stavbe,
  • flexibilná a schopná prispôsobiť sa kontúram povrchu počas aplikácie.

Pred aplikáciou hydroizolácie musí byť podklad vždy dokonale pripravený a očistený. Ak je to nevyhnutné, na zabezpečenie dôkladne vyčisteného povrchu možno použiť vodnú dýzu. Povrch betónovej vrstvy musí byť bez akýchkoľvek nerovností a všetok nadbytočný materiál treba odstrániť. Ak sa vyskytnú akékoľvek nerovné miesta, musia sa okamžite vyrovnať a vyhladiť. Hydroizolácia sa môže aplikovať, až keď je povrch suchý. Teplota vonkajšieho vzduchu pri aplikácii by nemala byť nižšia ako 0 °C.

Ochranná vrstva hydroizolácie na vozovke z modifikovaného asfaltbetónu
Dôležitou súčasťou hydroizolačného systému je ochrana samotnej hydroizolácie vrstvou asfaltbetónu. Ten sa musí ukladať pri teplote asi 160 °C (z tohto dôvodu musí asfaltovaný pás krátkodobo zniesť aj takúto vysokú teplotu). Hrúbka ochrannej vrstvy asfaltbetónu býva zväčša 50 mm. Uloženie sa realizuje špeciálnym strojom (tzv. finišerom) s podmienkou, že sú finišer aj zásobovacie vozidlá vybavené nízkotlakovými pneumatikami. Vodiace kolesá finišera musia byť plnogumové – pásový finišer sa nesmie použiť.

Pred vjazdom na izoláciu sa musia skontrolovať kolesá, aby nemali v drážkach zachytené kamene alebo iný materiál, ktorý by mohol izoláciu poškodiť alebo znečistiť. Treba ich odstrániť ešte pred vjazdom na plochu mostovej konštrukcie chránenej hydroizoláciou.

Dodávateľ musí taktiež overiť, či nastavenie finišera zohľadňuje nedokonalosti nivelity plochy mosta (nerovnosť, pozdĺžny a priečny sklon mosta a pod.), aby v každom bode dosiahol minimálnu hrúbku.

V poslednom období môžeme konštatovať, že kvalita novopostavených úsekov cestnej a železničnej infraštruktúry je podstatne vyššia ako v minulosti. Je to dôsledok použitia najmodernejších vysokokvalitných materiálov, ktoré sa dlhodobo vyvíjali a overovali v praxi.

Hydroizolácie sú neoddeliteľnou a z hľadiska významu veľmi dôležitou súčasťou týchto stavieb. Už teraz môžeme skonštatovať, že sa v praxi osvedčili vlastnosti modifikovaných asfaltovaných pásov, ktoré nám výrazne predĺžia životnosť konštrukcií inžinierskych stavieb a ušetria značné finančné prostriedky na ich rekonštrukciu.

TEXT: Jaroslav Ďurčo
FOTO: Icopal, a. s., Štúrovo

Jaroslav Ďurčo je produktový manazér pre inžinierske stavby v spoločnosti Icopal, a. s., Štúrovo.

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.