image 66840 25 v1
Galéria(4)

Most Bouregreg v Maroku – riešenie debnenia

Most Bouregreg patrí v súčasnosti k najobdivuhodnejším mostným projektom. Zavesený most dlhý 952 m v blízkosti marockého hlavného mesta Rabat je symbolom modernizácie infraštruktúry v krajine. Architektonicky vzbudzuje pozornosť dvoma pylónmi vysokými 197 m a 185 m. Ich umelecký tvar predstavuje pre odborníkov na debnenie špeciálne výzvy. Riešenie, ktoré bolo vyvinuté pre tento projekt, je založené na samošplhacom debnení SKE100.

04 doka
01 doka
02 doka
03 doka

Zavesený most tvorí hlavnú časť dôležitého diaľničného obchvatu Rabatu. Názov stavebného objektu je odvodený od pomenovania priľahlého údolia a rieky Bou-Regreg. Hervé Vadon z francúzskej architektonickej kancelárie Strates sa pri návrhoch 952 m dlhého mosta a pylónov nechal inšpirovať charakteristickými lomenými oblúkmi islamského umenia. Rozpätie medzi oboma oválnymi hlavnými piliermi, cez ktoré bude neskôr vedená mostovka, je 376 m. Doka Maroko týmto projektom vyhrala jeden z najprestížnejších ukážkových projektov v severnej Afrike. „Dlhoročné skúsenosti s pylónmi na celom svete, ako aj dobrá spolupráca pri iných projektoch boli pri zadaní zákazky firme Doka rozhodujúce,“ vyjadril sa Zhao Wenyi, vedúci projektu z joint-ventures MBEC-COVEC.

Každý pylón je tvorený štyrmi ohnutými stĺpmi, ktoré dodajú masívnej stavbe štýlový a otvorený vzhľad. Kvalita pohľadového betónu zdôrazňuje estetiku stavby.

Každý pylón je tvorený štyrmi ohnutými stĺpmi, ktoré dodajú masívnej stavbe štýlový a otvorený vzhľad. Kvalita pohľadového betónu zdôrazňuje estetiku stavby.

Debniace riešenie pre umelecké dielo v infraštruktúre

Tak z estetického, ako aj z architektonického hľadiska kladú obidva mostné pylóny najvyššie požiadavky na debniacu techniku. Každý pylón tvoria štyri ohnuté stĺpy, ktoré dodávajú masívnej stavbe štýlový a otvorený vzhľad. Hlavné piliere sú opticky rozdelené mostovkou, ktorá prechádza cez ich stred. Pre odborníkov na debnenie z Doky to znamenalo, že pri projektovaní debnenia museli zjednotiť rôzne sektory s rôznymi pôdorysmi do jedného súhrnného umeleckého diela. Sklon a prierez pylónov vysokých 197 m a 185 m sa menil po každom betonárskom zábere. Doka-technici naplánovali na každý úsek individuálne riešenie, ktorého základom bolo samošplhacie debnenie SKE100. Pri každom zábere postačovala len minimálna úprava systému, čím sa nasadený materiál využíval veľmi efektívne. Napriek vysokej flexibilite šplhacieho systému a realizovateľnému spätnému sklonu boli vyvinuté a zhotovené aj špeciálne diely a teleskopické plošiny, a to s cieľom efektívne realizovať plynulé zmeny sklonu.

V kombinácii s flexibilným nosníkovým debnením Top 50 sa mohlo vytvoriť hospodárne riešenie. Základné panely debnenia zostávajú v každom betonárskom zábere rovnaké. Na realizáciu komplikovaných pôdorysov stačila len malá prestavba na konštrukcii. Pylóny mosta sa tvarovali vždy pomocou 40 samošplhacích jednotiek debnenia SKE100 a približne 220 panelov nosníkového debnenia Top 50. Požiadavkou zákazníka bolo dodržanie časového harmonogramu postupu výstavby nezávisle od poveternostných podmienok, predovšetkým vetra. Nakoniec sa 45, respektíve 48, betonárskych záberov s výškou debnenia 4 m realizovalo v týždenných cykloch. Pri výstavbe piatich pilierov v oblasti predpolia bolo nasadené výkonné šplhacie debnenie MF 240 s použitím žeriava a nosníkové debnenie Top 50. Toto riešenie sa využilo aj pri betónových pätkách pylónov.
Doka-technici navrhli na každý betonársky záber individuálne riešenie pomocou samošplhacieho debnenia SKE100.

Doka-technici navrhli na každý betonársky záber individuálne riešenie pomocou samošplhacieho debnenia SKE100.

Umelecký tvar pylónov predstavoval aj pre odborníkov na debnenie neobyčajnú výzvu. Pylóny mosta sa zhotovujú vždy pomocou 40 jednotiek samošplhacieho debnenia SKE100 a 220 panelov nosníkového debnenia Top 50.

Umelecký tvar pylónov predstavoval aj pre odborníkov na debnenie neobyčajnú výzvu. Pylóny mosta sa zhotovujú vždy pomocou 40 jednotiek samošplhacieho debnenia SKE100 a 220 panelov nosníkového debnenia Top 50.

Pohľadový betón zdôrazňuje estetiku

Estetika stavebného diela má byť zdôraznená kvalitou pohľadového betónu a jeho štruktúrou. Pomocou nasadených debniacich systémov možno dosiahnuť prvotriedny výsledný povrch betónu, ktorý spĺňa estetické požiadavky. Debnenie ukážkového marockého projektu sa navrhovalo v spolupráci s expertmi Doka-centrály v Amstettene. Tím zamestnancov z kompetenčného centra pre výškové budovy a pylóny, Doka-technikov v Maroku a pracovníkov z oddelenia statiky sa postaral o podrobné projektovanie a realizáciu náročnej architektúry v praxi. Odbornú montáž panelov Top 50 a samošplhacích jednotiek SKE100 podporili priamo na stavbe Doka-montážni majstri, čím sa zabezpečilo rýchle zhotovenie systémov.

Most Bouregreg
Lokalita: Rabat, Maroko
Realizátor: joint-ventures MBEC-COVEC
Začiatok výstavby: 2011
Plánované ukončenie: jeseň 2014
Typ stavby: pylóny a piliere
Použité debniace systémy: produkty: samošplhacie debnenie SKE100, nosníkové
debnenie Top 50, šplhacie debnenie MF240
služby: projektovanie debnenia, montážny majster

TEXT: Z nemeckého originálu preložila
Ing. Martina Miklošová
FOTO: Doka

Martina Miklošová je marketingová manažérka v spoločnosti DOKA Slovakia, Debniaca technika, s. r. o.

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.