Elektromobily

V podpore a registrácii elektrických vozidiel sme na chvoste. Zmenia to dotácie na elektroautá a nabíjačky z Plánu obnovy?

Partneri sekcie:

Rozvoju elektromobility u nás by mohli pomôcť rozbehnutie dotačného programu na kúpu elektromobilu alebo hybridu aj daňové úľavy. Elektrické autá sú zatiaľ zaujímavé väčšinou len pre firmy.

Ku koncu minulého roka bolo v evidencii vozidiel Slovenskej republiky 10 273 osobných a malých úžitkových batériových elektromobilov. Medziročne ich pribudlo 4 293 a flotila elektromobilov uvedených kategórií sa tak rozšírila o 70 %.

Ako informovala Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), v týchto štatistikách sú zahrnuté aj vozidlá značiek, ktoré na Slovensku nemajú oficiálne zastúpenie ako i individuálne dovozy jazdených vozidiel zo zahraničia. Spomedzi značiek je lídrom na trhu naďalej Škoda, ktorá si medzi novými elektromobilmi udržiava podiel viac ako 16 %.

„Diskusie o tom, či štát nakoniec podporí alebo nepodporí nákup elektromobilov, alebo aspoň nezavedie odporúčané daňové a iné zvýhodnenia, trhu príliš neprospievajú,“ uviedol k výsledkom riaditeľ SEVA Patrik Križanský. Všetci podľa neho čakajú, kedy sa konečne rozbehne dotačný program. V tejto situácii by podľa analýz SEVA pomohlo, keby vláda sľúbenú podporu čo najskôr spustila, a čo najrýchlejšie uviedla opatrenia, schválené v Akčnom pláne, do praxe.

„Presne takýmito krokmi sa našim susedom podarilo trh s elektromobilmi rozhýbať. My navyše máme výhodu, že na to môžeme využiť peniaze z Plánu obnovy a odolnosti, SR,“ zdôraznil Križanský.

Elektromobily na okraji spoločenského záujmu

Ako priblížil zástupca importéra Škoda Auto Slovensko Jaroslav Hercog, dá sa povedať, že v tejto situácii si elektromobily kupujú takmer výlučne firmy. „To sa nezmení, pokiaľ bude téma elektromobility a alternatívnych pohonov stáť na okraji celospoločenského záujmu. Zrýchlenie rozvoja infraštruktúry, koncepčné zavádzanie daňových úľav ako i spustenie strednodobých dotačných programov by určite napomohli zvýšiť podiel elektromobilov na Slovensku,“ skonštatoval.

O výsledkoch takýchto opatrení sa podľa neho dá presvedčiť pohľadom na štatistiky v okolitých krajinách, ako napríklad v Maďarsku, v Poľsku a čo nevidieť i v Českej republike. Aj Zväz automobilového priemyslu SR (ZAP SR) potvrdil, že podpora elektrických vozidiel je u nás alarmujúca a máme jedny z najhorších výsledkov v Európe.

Za všetko hovoria aj tieto štatistiky. Slovensko je na poslednom mieste v rámci EÚ pri registráciách elektromobilov. Zatiaľ čo európsky priemer je 14,2 percenta, Slovensku dosahuje hodnotu iba 2,6 percenta. Patríme medzi krajiny s najhorším CO2 z novo registrovaných vozidiel a neplníme si ani záväzky pri znižovaní tohto ukazovateľa.

„Slovensko patrí k premiantom výroby. Žiaľ, pri podpore a registráciách elektromobilov sme na tom úplne najhoršie z Európy. Riešenie vidím v dôslednom dodržiavaní a aplikovaní Akčného plánu pre elektromobilitu 2.0, ktorý bol prijatý minulý rok,“ povedal Alexander Matušek, prezident ZAP SR.

Rýchle riešenia aj bez dotácií zo štátneho rozpočtu

Riešení, ktoré sú overené aj v zahraničí, navrhuje ZAP SR viacero. Patrí medzi ne aj podpora z Fondu obnovy a odolnosti. Pomohla pri finančná podpora pri kúpe BEV (Battery electric vehicle) ako aj pri kúpe PEVH (Plug in hybrid electric vehicle). Rovnako ako finančná podpora pre zriadenie súkromnej nabíjacej stanice, aj pri pripojení na fotovoltiku.

Medzi ďalšie navrhované opatrenia, bez potreby dotácií zo štátneho rozpočtu, patria dočasná úľava z diaľničného poplatku, zrušenie zdanenia firemného BEV pre fyzické osoby či zmena pravidiel zúčtovania domáceho nabíjania.

Z dostupných údajov ďalej vyplýva, že relatívne veľký počet slovenských vodičov si volí „medzistupeň“ medzi elektromobilitou a spaľovacím pohonom. Teda technológiu plug-in hybridného pohonu. V priebehu minulého roka pribudlo na naše cesty 2 622 takýchto vozidiel. Ešte oveľa viac je potom takých, ktoré využívajú hybridný pohon bez možnosti nabíjania batérie zo siete. Túto možnosť si minulý rok vybralo 23 998 kupujúcich.