image 64422 25 v1

Daňové licencie: zaplatíte štátu peniaze, aj keď skončíte v strate?

Partneri sekcie:

Podnikateľov čakajú v tomto roku výrazné zmeny. Už ani firmy, ktoré skončia v strate, sa nevyhnú tomu, aby štátu poslali nejaké peniaze. Platcovia DPH zase budú musieť posielať spolu s daňovým priznaním aj podrobný výkaz faktúr. A živnostníkov čakajú znovu vyššie odvody.

Jednou z najväčších zmien je zavedenie daňových licencií. Licenciu bude musieť platiť každá firma. Firmy s tržbami do 500-tisíc eur, ktoré nie sú platcami DPH, by mali platiť každý rok za licenciu 480 eur. Dvojnásobnú sumu, teda 960 eur, by mali platiť spoločnosti s ručením obmedzeným v prípade, že sú platcami DPH. Ak firma dosahuje obrať vyšší ako pol milióna eur, zaplatí za licenciu ročne 2 880 eur.

„Daňové licencie sa po prvýkrát budú platiť v roku 2015, za zdaňovacie obdobie rok 2014,“ vraví hovorkyňa Finančnej správy SR Patrícia Macíková. V skutočnosti však platbu za licencie pocítia len firmy, ktoré sú v strate a nemali by teda platiť žiadnu daň. Platbu za licenciu si bude možné totiž odpočítať z daní. „Firmy si ich budú môcť odpočítavať najviac za tri roky, avšak len za predpokladu, že výška ich daňovej povinnosti presiahne sumu licencie,“ hovorí Macíková. To znamená, že ak firma skončí v roku 2014 v strate, bude musieť zaplatiť poplatok za licenciu. V prípade, že aspoň v jednom z nasledujúcich troch rokov skončí v zisku, bude si môcť zaplatenú licenciu odpočítať z daní. Samozrejme len v prípade, že výška dane bude na to dostatočne vysoká. Ak to niekto v nasledujúcich troch rokoch nestihne, o tieto peniaze definitívne príde.

Ministerstvo financií tvrdí, že daňové licencie zavádza ako jeden z prostriedkov boja proti daňovým podvodom. Až štvrtina firiem neodviedla štátu na daniach za posledné štyri roky žiadne peniaze. Práve od týchto firiem by ministerstvo rado získalo peniaze. Celkovo by mali licencie priniesť do rozpočtu približne 112 miliónov eur.

Zrušiť firmu či nezrušiť?
Po zavedení daňových licencií pravdepodobne viaceré firmy zaniknú. Najmä tie, ktoré síce majú potrebné povolenia na podnikanie, ale v skutočnosti žiadnu činnosť nevykonávajú. „Už aj dnes máme 10-tisíc subjektov, ktoré nereagujú. Predpokladáme, že zavedenie tejto licencie ich môže motivovať k tomu, aby došlo k zániku alebo k výmazu tejto spoločnosti,“ povedal pri predstavovaní licencií minister financií Peter Kažimír. Mnohí podnikatelia si nechávali firmy, ktoré reálne nefungovali, predovšetkým pre náročnosť zrušenia firmy. Je pre nich jednoduchšie každý rok podávať prázdne daňové priznanie, ako firmu zrušiť.

Môže sa niekto licenciám vyhnúť?
Platbe za licenciu sa budú môcť vyhnúť len nové firmy. V prvom roku svojho podnikania budú totiž od platenia licencií oslobodené. Pri štarte podnikania sú totiž väčšinou firmy v strate. A ministerstvo chce novým poplatkom postihnúť najmä tých podnikateľov, ktorí sú v strate dlhodobo. Daňové licencie sa budú týkať len firiem. Samostatne zárobkovo činné osoby nebudú musieť platiť licencie. To znamená, že ak živnostník skončí v strate, naďalej nemusí platiť žiadnu daň.

Nižšia daň
Kým firmy, ktoré sú trvale v strate, si vďaka licenciám pohoršia, tie ziskové odvedú štátu menej peňazí. Kým z minuloročného zisku budú musieť zaplatiť daň vo výške 23 percent, z tohtoročného si štát zoberie o percento menej. Nová sadzba dane pre právnické osoby však bude stále vyššia, ako platili firmy pred dvomi rokmi, keď si štát zo zisku ukrajoval len 19 percent.

Zníženie dane o jeden percentuálny bod pomôže predovšetkým veľkým firmám s vysokými ziskami. Malé spoločnosti to výrazne nepocítia. Ak firma napríklad vlani dosiahla zisk 1 500 eur, musí štátu odviesť 23 percent, čo je 345 eur. V prípade, že rovnaký zisk vytvorí aj v tomto roku, zaplatí 22 percent, teda 330 eur. Na daniach tak ušetrí 15 eur. V prípade zisku vo výške 20-tisíc eur bude úspora predstavovať 200 eur. Veľká firma so ziskom vo výške jedného milióna eur však ušetrí na daniach až 10-tisíc eur.

(Ne)odpísanie daňovej straty
Mnohých podnikateľov zasiahnu aj zmeny v odpisovaní daňovej straty. Od tohto roku sa totiž výrazne sprísnili podmienky a mnohým firmám preto hrozí, že si v budúcnosti nebudú môcť odpísať celú stratu. Doteraz mali firmy na odpísanie straty až sedem rokov. Ak napríklad firma v jednom roku skončila v strate 20-tisíc eur, mala sedem rokov na to, aby si túto sumu odpísala zo zisku. Bolo pritom len na jej uvážení, ako rýchlo túto stratu odpíše. To znamená, že ak na ďalší rok vykázala zisk napríklad 25-tisíc eur, mohla si stratu 20-tisíc odpočítať a daň zaplatila len zo sumy 5-tisíc eur. Alebo v prípade, že by v nasledujúcich rokoch dosahovala každoročne zisk 3-tisíc eur, mohla si stratu odpočítavať postupne celých sedem rokov.

Tomu je však koniec. Od roku 2014 možno stratu odpočítavať už len počas štyroch rokov, pričom v každom roku sa odpíše jedna štvrtina straty. Napríklad, ak firma skončí tento rok v strate 20-tisíc eur, môže si v nasledujúcich štyroch rokoch odpočítať zo zisku 5-tisíc eur. V prípade, že by niektorý rok bol jej zisk nižší ako 5-tisíc eur a teda by si nemohla odpočítať celú sumu, stratí možnosť si zvyšnú stratu odpočítať. Napríklad, ak by táto firma v nasledujúcich troch rokoch vykázala zisk 2-tisíc eur a v štvrtom roku 15-tisíc eur, odpočíta si v prvých troch rokoch po 2-tisíc eur a vo štvrtom roku 5-tisíc eur. Zo svojej tohtoročnej straty si tak celkovo odpočíta len 11-tisíc eur. V prípade, že by sa zákon nezmenil, takisto by si v prvých troch rokoch odpočítala po 2-tisíc eur, no vo štvrtom roku, keď dosiahne vysoký zisk, by si odpočítala zvyšných 14-tisíc eur. Takže by si odpočítala celú výšku straty. Pre túto firmu by to znamenalo, že pre nové pravidlá odvedie štátu viac peňazí na daniach. Zmena v odpisovaní straty postihne aj firmy, ktoré vykázali stratu v minulosti od roku 2010.

Kontrolný výkaz pre „DPH-áčkarov“
V rámci boja proti daňovým podvodom budú musieť všetci platcovia dane z pridanej hodnoty podávať od tohto roku aj kontrolný výkaz k DPH. Budú v ňom uvedené údaje z jednotlivých faktúr. Kontrolný výkaz má slúžiť na to, aby daňový úrad vedel vykonať krížovú kontrolu. Podvodníci totiž v poslednom období fungovali tak, že platba prešla až cez niekoľko desiatok firiem, z ktorých jedna neodviedla daň. Urobiť kontroly vo všetkých firmách bolo takmer nemožné. Po novom už budú musieť podnikatelia posielať všetky údaje, ktoré mali doteraz vo svojom účtovníctve, daňovému úradu. Ten tak bude môcť rýchlo skontrolovať, či sa ho niekto nesnaží podviesť.

Mesační platcovia DPH budú prvýkrát podávať kontrolný výkaz vo februári 2014, keď je potrebné podať daňové priznanie za január. Firmy, ktoré platia DPH štvrťročne, ho musia podať v apríli, keď budú dávať daňové priznanie za prvé tri mesiace tohto roku. Výkaz je potrebné odovzdať buď v rovnaký deň ako daňové priznanie, alebo skôr. A to aj v prípade, že niekto podá priznanie skôr. Napríklad za január je potrebné dať daňové priznanie najneskôr 25. februára. Ak firma podá priznanie už 17. februára, musí najneskôr v tento deň poslať aj kontrolný výkaz.

Vyššie odvody pre živnostníkov
Živnostníkov zase pravdepodobne nepotešia vyššie odvody. Okrem každoročného zvyšovania minimálneho vymeriavacieho základu, z ktorého si platí odvody väčšina podnikateľov, ich zasiahne aj ďalšie zníženie koeficientu, ktorým sa počíta vymeriavací základ na platenie odvodov. Čím je koeficient nižší, tým vyššie odvody podnikatelia zaplatia.

Do roku 2012 sa vymeriavací základ pri platení zdravotných odvodov počítal tak, že sa zisk vydelil koeficientom 2,14. Pri sociálnom poistení sa zase použil koeficient 2. Odvody do Sociálnej poisťovne sa tak počítali z polovice zisku a do zdravotnej poisťovne zo sumy nižšej ako polovica zisku. Minulý rok sa oba koeficienty zjednotili a znížili na 1,9. V tomto roku toto číslo znovu kleslo na 1,6. Týmto koeficientom zdravotné poisťovne už vyrátali preddavky na poistné, ktoré musia živnostníci platiť v tomto roku. V prípade sociálneho poistenia sa výška odvodov mení až od júla.

Koeficient na platenie odvodov by mal klesnúť v budúcom roku na konečných 1,486. Zníženie koeficientu znamená, že menej živnostníkov bude môcť platiť minimálne odvody. A tí živnostníci, ktorí platia vyššie ako minimálne odvody, si budú musieť priplatiť ešte viac. Na druhej strane by sa im však vyššie odvody do Sociálnej poisťovne mali vrátiť v podobe vyšších dávok či vyššieho dôchodku, na ktorý by mali mať nárok.

Ako budú licencie fungovať v praxi
Firma, ktorá je platcom DPH a má obrat nižší ako 500-tisíc eur, vykáže v roku 2013 nulovú daňovú povinnosť. Keďže jej daň je nulová, musí štátu začiatkom budúceho roku odviesť poplatok za licenciu vo výške 960 eur. Túto sumu si bude môcť odpočítať z daní v nasledujúcich troch daňových obdobiach.

Táto firma následne v roku 2014 skončí v zisku. V daňovom priznaní, ktoré bude podávať v marci 2015, vykáže daň vo výške 1 200 eur. Daňovému úradu však pošle len 960 eur, čo predstavuje minimálnu výšku dane, respektíve poplatok za licenciu z roku 2014. Zvyšných 240 eur nebude platiť, pretože túto sumu si odpočíta z licencie, ktorú zaplatila za rok 2013. To znamená, že do nasledujúcich dvoch rokov si prenesie ešte 720 eur (960 – 240 eur).

V roku 2015 vykáže firma znovu zisk a v daňovom priznaní jej vyjde daň vo výške 1 500 eur. Daňovému úradu zase zaplatí len 960 eur. Zvyšných 540 eur si odpočíta z poplatku za licenciu z roku 2013. Do ďalšieho roku si prenesie ešte 180 eur (720 – 540 eur).

V roku 2016 táto firma takisto vytvorí zisk a jej daň dosiahne 1 400 eur. Z tejto sumy si odpočíta zvyšných 180 eur a daňovému úradu odvedie 1 220 eur.

Kto musí podať kontrolný výkaz
Od 1. januára 2014 sa ako jeden z nástrojov boja proti daňovým podvodom zavádza pre platiteľov DPH nová povinnosť, a to podať kontrolný výkaz.
Platiteľ DPH nie je povinný podať kontrolný výkaz, ak:

  • nie je povinný podať daňové priznanie (napr. ak zahraničnej osobe registrovanej pre DPH nevznikne povinnosť podať daňové priznanie);
  • podáva nulové daňové priznanie;
  • uvádza v daňovom priznaní len údaje o dodaní tovaru oslobodeného od dane podľa § 43 alebo § 47 alebo údaje o dodaní tovaru podľa § 45 zákona o DPH a súčasne, v ktorom neuvádza údaje o odpočítaní dane alebo uvádza len odpočítanie dane pri dovoze tovaru do tuzemska (napr. ak platiteľ DPH dodá tovar do iného členského štátu s oslobodením od dane a uplatňuje len odpočítanie dane pri dovoze tovaru z tretieho štátu do tuzemska).

Kedy sa podáva kontrolný výkaz
Kontrolný výkaz sa podáva za každé zdaňovacie obdobie platiteľa DPH (kalendárny mesiac alebo kalendárny štvrťrok) spolu s daňovým priznaním, do 25 dní po skončení zdaňovacieho obdobia. Ak platiteľ DPH podá daňové priznanie pred 25. dňom po skončení zdaňovacieho obdobia, zároveň, v deň podania daňového priznania, podá aj kontrolný výkaz. Napríklad, ak platiteľ DPH podá daňové priznanie za zdaňovacie obdobie január 2014 dňa 15. 2. 2014, v ten istý deň, teda 15. 2. 2014, podá aj kontrolný výkaz. Mesační platitelia DPH budú podávať prvý kontrolný výkaz za zdaňovacie obdobie január 2014 a štvrťroční platitelia DPH za zdaňovacie obdobie prvý štvrťrok 2014.

Ako sa podáva kontrolný výkaz
Kontrolný výkaz sa podáva elektronicky. Musí byť podpísaný zaručeným elektronickým podpisom. Zaručený elektronický podpis sa nevyžaduje, ak platiteľ DPH má so správcom dane uzavretú písomnú dohodu o elektronickom doručovaní.

Kontrolný výkaz možno vyplniť v aplikácii Finančného riaditeľstva SR s názvom eDane alebo na portáli finančnej správy a následne ho možno odoslať do elektronickej podateľne Finančného riaditeľstva SR. V prípade, že účtovný softvér platiteľa DPH alebo jeho zástupcu poskytuje takú možnosť, tak potom možno štruktúrované údaje kontrolného výkazu automatizovane odoslať z jeho prostredia priamo do elektronickej podateľne Finančného riaditeľstva SR.

Čo sa uvádza do kontrolného výkazu
V kontrolnom výkaze sa uvádzajú podrobné údaje o jednotlivých daňových povinnostiach platiteľa DPH a o jednotlivých odpočtoch uplatňovaných platiteľom DPH za dané zdaňovacie obdobie. Podrobné údaje o uskutočnených a o prijatých zdaniteľných obchodoch sa budú vykazovať na základe vyhotovených a prijatých faktúr (aj zjednodušených faktúr, príp. iných dokladov) o dodaní tovarov alebo služieb, z ktorých v tuzemsku vznikne platiteľovi DPH povinnosť platiť daň a z ktorých platiteľovi DPH vznikne právo na odpočítanie dane. Údaje o jednotlivých transakciách sa uvádzajú v tabuľkách A1 až D2.

Do kontrolného výkazu sa neuvádzajú tie poskytnuté plnenia, ktoré sú platitelia DPH povinní uvádzať do súhrnného výkazu a údaje o vyvezených tovaroch do tretích štátov. To znamená, že nie všetky údaje, ktoré má platiteľ DPH uvedené v daňovom priznaní, budú uvedené aj v kontrolnom výkaze.

Údaje v kontrolnom výkaze platiteľ DPH uvádza v členení podľa vzoru ustanoveného Opatrením MF SR č. MF/19057/2013-73 (Finančný spravodajca č. 11/2013) a pri vypĺňaní kontrolného výkazu postupuje podľa Poučenia na vyplnenie kontrolného výkazu k dani z pridanej hodnoty, ktoré je uverejnené vo Finančnom spravodajcovi č. 11/2013.

Čo vám hrozí za nesplnenie povinností
Za nesplnenie povinností súvisiacich s kontrolným výkazom (nepodanie kontrolného výkazu, oneskorené podanie, uvedenie neúplných alebo nesprávnych údajov, neodstránenie nedostatkov v podanom kontrolnom výkaze v lehote určenej vo výzve daňového úradu) uloží daňový úrad pokutu do výšky 10 000 eur (pri opakovanom porušení povinností pokutu do výšky 100 000 eur). Pri určení výšky pokuty sa prihliadne na závažnosť a dĺžku trvania protiprávneho stavu.

Peter Matula

Zdroj: Finančná správa SR