Mimoúrovňová križovatka Prešov-západ na diaľnici D1
Galéria(6)

Mimoúrovňová križovatka Prešov-západ na diaľnici D1

Mimoúrovňová útvarová križovatka Prešov-západ je súčasťou úseku diaľnice D 1 Prešov-západ – Prešov-juh. Križovatka bude zabezpečovať vzájomné prepojenie diaľnice D 1, rýchlostnej cesty R 4, ciest I/18 a II/546 a komunikačného systému mesta Prešov.


Mesto Prešov je dôležitým uzlom medzinárodných ciest E 50 a E 371. Výstavba nadradenej dopravnej infraštruktúry diaľnic a rýchlostných ciest si vyžaduje ich napojenie križovatkami na komunikačný systém mesta. Jednou z takýchto križovatiek je mimoúrovňová križovatka Prešov-západ.

Existujúci stav križovatky Prešov-západ

V súčasnosti sa v tejto lokalite nachádza úrovňová styková križovatka ciest I/18 a II/546 (smer Margecany). Územie v jej okolí sa momentálne využíva prevažne na poľnohospodárske účely. Križovatku Prešov-západ, ako miesto napojenia rýchlostnej cesty R 4 Prešov-severný obchvat na diaľnicu D 1, vymedzil územný plán vyššieho územného celku Prešovského samosprávneho kraja a územný plán sídelného útvaru mesta Prešov v roku 2004.

Obmedzujúcimi faktormi sú:

  • územný plán vyššieho územného celku Prešovského samosprávneho kraja,
  • územno-plánovacia dokumentácia sídelného útvaru Prešov (ÚPD),
  • diaľnica D 1 Svinia – Prešov-západ vo výstavbe s predpokladaným uvedením do prevádzky v roku 2009.


Technické riešenie križovatky

Križovatka má spolu šesť ramien a jej tvar zohľadňuje dopravnú funkciu komunikácií, dopravné zaťaženie a smerovanie dopravy v križovatke, konfiguráciu terénu, ako aj priestorovú polohu diaľnice D 1 Svinia – Prešov-západ. Križovatka zabezpečuje vzájomné mimoúrovňové kríženie a prepojenie komunikácií:

  • diaľnica D 1,
  • rýchlostná cesta R 4 Prešov – Svidník,
  • cesta I/18,
  • cesta II/546,
  • komunikačný systém mesta Prešov.

Mimoúrovňové kríženie a prepojenie komunikácií zohľadňuje ich dopravnú funkciu, z ktorých najvyššiu má diaľnica D 1. Z nej sú napojené vetvy smerujúce na rýchlostnú cestu R 4 a z rýchlostnej cesty R 4 (vetvy č. 8 až 11). Najväčšie dopravné zaťaženie má smer z diaľnice D 1 od Popradu do mesta Prešov a opačne, preto sa tu navrhli samostatné vetvy (č. 1, 2), napojené priamo na diaľnicu D 1. Prepojenie ciest I/18, II/546 a komunikačného systému mesta je zabezpečené prostredníctvom dvoch okružných križovatiek. Výškové situovanie vetiev križovatky zohľadňuje ich mimoúrovňové prepojenie, pričom najvyššie sa nachádza diaľnica D 1 s mostným objektom cez údolie potoka Vydumanec.

Križovatka je navrhovaná na etapovitú výstavbu, pričom v súčasnosti prebieha I. etapa s napojením diaľnice D 1 Svinia – Prešov-západ na komunikačný systém mesta Prešov a s okružnou križovatkou ciest I/18 a II/546, ktorá má byť v roku 2009 uvedená do prevádzky.



Pohľad na mimoúrovňovú križovatku Prešov-západ

Základné údaje križovatky
Celkový počet vetiev križovatky: 18 ks
Celková dĺžka vetiev križovatky: 9,06 km
Počet mostných objektov: 11 ks
Celková dĺžka mostných objektov: 2 170 m

Kategórie navrhovaných komunikácií
Diaľnica D 1: D 26,5/100
Rýchlostná cesta R 4: R 22,5/100
Cesta I/18: C 11,5/80
Cesta II/546: C 7,5/80
Jednopruhové vetvy s voľnou šírkou 7,5 m
Dvojpruhové vetvy s voľnou šírkou 9,5 m

Mostné objekty križovatky
Mostné objekty zabezpečia v troch výškových úrovniach kríženie a vzájomné prepojenie vetiev križovatky. Pri potrebe premostenia množstva prekážok a vzájomných križovaní vetiev sa vytvoril priestor na vznik zaujímavých mostných konštrukcií. V súčasnosti sú vo výstavbe tri mostné objekty.

Most na vetve č. 2 nad okružnou križovatkou
Tento mostný objekt bude zabezpečovať napojenie cesty I/18 na diaľnicu D 1 smerom na Poprad a bude premosťovať okružnú križovatku s vetvou rýchlostnej cesty R 4. Most je z monolitického, predpätého betónu s internými a externými voľnými káblami. Voľné káble sa vedú mimo prierezu nosnej konštrukcie cez oceľový deviátor, ktorý ich deviuje v strede každého poľa 1,7 m pod spodnou hranou nosnej konštrukcie. Takéto riešenie umožnil fakt, že mostný objekt sa nachádza v dostatočnej výške nad terénom (asi 15 až 16 m) a nad premosťovanou okružnou križovatkou. Mostný objekt je desaťpoľový, s rozpätím polí 29 m, 8 × 35 m a 29 m. Celková dĺžka mosta je 347 m.

Nosná konštrukcia objektu je dvojtrámová, spojitá, z dodatočne predpätého betónu a tvorí jeden dilatačný celok. Konštrukčná výška dvojtrámovej konštrukcie je konštantná 1,85 m, šírka nosnej konštrukcie je 11,5 m. Mostný objekt bude do veľkej miery pohľadovo exponovaný, nakoľko bude viditeľný zo všetkých častí križovatky. Trojuholníkový motív, ktorý nám ponúka táto vzperadlová sústava, sa použije aj v ďalších konštrukčných častiach mosta, ako sú medziľahlé podpery v tvare písmena V.

Most na diaľnici D 1 nad vetvami križovatky
Keďže sa tento mostný objekt nachádza na najvyššej úrovni križovatky, bude tvoriť jej dominantný prvok. Zároveň je to aj najdlhší most v križovatke. Pod ním sa nachádzajú mostné objekty na vetvách diaľnice D 1 a rýchlostnej cesty R 4 a cesty prvej a druhej triedy. Celková dĺžka mostného objektu je 530 metrov. Je desaťpoľový s rozpätiami polí 36 až 78 metrov. V poliach č. 6 a 7 je situovaný najväčší počet vetiev križovatky.

Výškovo a smerovo sú vedené tak, že ich treba premostiť dvoma poľami dĺžky 78 m, pri výške nosnej konštrukcie maximálne 2,3 m. Spomínané polia premosťujú tieto prekážky pomocou externých extradosedových káblov, ktoré budú kotvené vo výške 8 m nad úrovňou nosnej konštrukcie. Týmto riešením sa nielenže dosiahne účel premostenia, ale sa zvýrazní aj dominantnosť mostného objektu.

Most na vetve č. 8 nad cestou I/18
Mostný objekt sa nachádza na vetve č. 8 v smere z diaľnice na rýchlostnú cestu R 4. Je z monolitického predpätého betónu. Nosná konštrukcia je navrhnutá ako dvojtrámová. Most je dvanásťpoľový s rozpätiami polí 31,5 m až 69 metrov. Nosná konštrukcia sa pôdorysne rozvetvuje do tvaru písmena Y. Premosťuje vetvy križovatky a cestu I/18. Rozpätie poľa nad týmito vetvami je 69 m. Podpera č. 10 je navrhnutá v tvare písmena V. Obidve ramená podpery sú rámovo votknuté do nosnej konštrukcie. Takéto riešenie umožnilo navrhnúť subtílnejšiu nosnú konštrukciu, ktorá je vzhľadom na pohľadovú exponovanosť mosta vítaným riešením.

Z jedenástich mostov križovatky Prešov-západ je sedem navrhnutých s nosnou konštrukciou z monolitického predpätého betónu budovanou na podpernej alebo výsuvnej skruži. Štyri mosty sú navrhnuté z tyčových predpätých prefabrikátov.

Ing. Branislav Juhás, Ing. Juraj Kopčák
Foto: DOPRAVOPROJEKT

Branislav Juhás pôsobí ako hlavný inžinier projektu v spoločnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s.
Juraj Kopčák je zodpovedným projektantom mostných objektov v spoločnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s.

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.