ASB Stavebníctvo Inžinierske stavby

Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Opravy cementobetónových vozoviek patria k náročným technologickým operáciám v cestnom staviteľstve. Opravy menej poškodených krytov z cementového betónu sa robia väčšinou pomocou plastických mált, epoxidových a polyesterových živíc alebo špeciálnych hmôt. Príspevok ukazuje vybrané aspekty problémov opravy zosilnením, ku ktorému siahame, ak sú povrchové poruchy dosiek veľmi rozsiahle, alebo ak je potrebné zväčšiť prevádzkovú výkonnosť vozovky.

Časopis Inžinierske stavby -
Rozhovor

Na Slovensku potrebujeme dobudovať D1 a vybudovať D3 a R4. Vláda významne podporuje aj tie úseky diaľnic, ktoré súvisia napríklad s budovaním veľkých priemyselných objektov. Ako sa nám darí napredovať? Bude rok 2025 pre naše cesty úspešný? Zhovárame sa s Igorom Chomom, štátnym tajomníkom Ministerstva dopravy SR.

Časopis Inžinierske stavby -

Zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky, nové technológie, legislatíva aj medzinárodné skúsenosti boli hlavnými témami konferencie BECEP 2025, ktorá sa konala 24. až 26. septembra na Štrbskom Plese. Podujatie s viac ako 130 účastníkmi z viacerých krajín potvrdilo svoj význam ako najdôležitejšie fórum v oblasti dopravnej bezpečnosti na Slovensku.

Príspevok je spracovaný ako výstup diplomovej práce v spolupráci s Letiskom M. R. Štefánika. Venuje sa návrhu obnovy rolovacích dráh so zameraním na optimalizáciu dráhového systému pre lietadlá kategórie E. Predmetom riešenia je rolovacia dráha Foxtrot 1, ktorej stav nezodpovedá aktuálnym štandardom. Návrh zahŕňa modernizáciu konštrukčných vrstiev a úpravu geometrie dráh s cieľom zvýšiť prevádzkovú bezpečnosť a zabezpečiť súlad s požiadavkami ICAO, to všetko pri nepretržitej prevádzke letiska počas stavebných prác.

Časopis Inžinierske stavby -

Obsahom článku sú geotechnické riešenia zárubných a oporných múrov na modernizovanej železničnej trati v úseku Liptovský Hrádok – Paludza, ktorá je v procese verejného obstarávania na výber zhotoviteľa. Súčasťou toho istého projektu, resp. modernizovanej časti, je aj hĺbený tunel Paludza. Železnica vedie vo vybranom koridore v blízkosti diaľnice D1 a prekonáva viaceré terénne nerovnosti. Od samotnej hĺbky zárezov, v ktorých trať vedie, boli odvodené a projektovo pripravené rôzne typy a kombinácie geotechnických konštrukcií.

Časopis Inžinierske stavby -

Most cez Malý Dunaj na Hradskej ulici vo Vrakuni prešiel kompletnou modernizáciou a po mesiacoch prác je pripravený slúžiť verejnosti. Po úspešnej zaťažovacej skúške a kontrolnom dni zostáva posledný krok – kolaudácia, po ktorej sa most otvorí pre dopravu ešte túto jeseň.

redakcia ASB -

Výstavba rýchlostnej cesty R2 Šaca – Košické Oľšany, II. úsek je ukončená. Úsek v celkovej dĺžke 14,2 km prinesie zlepšenie dopravy v regióne a zabezpečí dôležité cestné napojenie. Dielo pre Národnú diaľničnú spoločnosť zrealizovala spoločnosť EUROVIA SK a EUROVIA CZ.

Tunely nie sú len stavebné úseky diaľnice. Sú to uzavreté, technologicky nabité štruktúry, ktoré denne čelia extrémnym nárokom na bezpečnosť, spoľahlivosť a pripravenosť na krízové situácie. Slovenské tunely dnes prepájajú ľudský um s najmodernejšími technológiami, ktoré nepoznajú kompromis.

Úsek R4 Prešov – severný obchvat, II. etapa, patrí do dopravnej siete EÚ TEN-T, ktorá je súčasťou medzinárodného európskeho ťahu E 371 v smere zo severu na juh. Realizáciou tejto etapy sa prepojí diaľnica D1 a budúca rýchlostná cesta R4 Kapušany – Giraltovce, čím sa výrazne odľahčí doprava v meste Prešov. Realizovaný úsek ušetrí 7 minút jazdy. Komunikácia hlavnej trasy je štvorpruhová, smerovo rozdelená, kategórie R 24,5/100, s celkovou dĺžkou 10,2 km. Obsahuje 12 trvalých mostov, zárubný múr, mimoúrovňovú križovatku Kapušany a dvojrúrový tunel Okruhliak s dĺžkou 1,8 km.

Časopis Inžinierske stavby -

Výstavba nových diaľnic nie je len technickým projektom, ale predovšetkým investíciou do budúcnosti krajiny. Každý nový úsek prináša rýchlejšie a bezpečnejšie spojenie, odľahčenie preťažených ciest a nové príležitosti pre rozvoj regiónov. Úsek R2 Kriváň – Mýtna patrí medzi tie stavby, ktoré spájajú technickú precíznosť, moderné riešenia a dôraz na kvalitu materiálov – a práve tieto faktory z neho robia dielo, ktoré bude slúžiť motoristom celé desaťročia.

Horský priechod Biela Hora zabezpečuje hlavný cestný ťah v smere od Trnavy do Senice a ďalej do Českej republiky. Využívaný je v značnej miere tranzitnou nákladnou dopravou. Nachádza sa na ceste I/51, ktorej šírkové usporiadanie donedávna nedosahovalo požadované parametre v zmysle platných noriem a predpisov na území SR. V roku 2023 sa pristúpilo k jeho rekonštrukcii a rozšíreniu cesty I. triedy na požadovaných 9,5 m. V značne geomorfologicky náročnom teréne bolo nutné realizovať aj oporné múry vhodné do stiesnených pomerov. Článok predstavuje návrh a realizáciu vystužených horninových konštrukcií s poddajným lícovým opevnením a modulárnou oceľovou konštrukciou v tvare písmena X.

Časopis Inžinierske stavby -

A spoločnosť BetónRacio, s. r. o., je s ním pevne zviazaná už od roku 1995. Zaoberá sa predovšetkým výrobou a predajom prísad a prímesí do betónov a mált, ale aj skúšobníckou činnosťou, poradenstvom a vzdelávaním v oblasti technológie betónu. Akou cestou si prešla a ako sa z nej stal jeden z najvýznamnejších hráčov slovenského trhu vo svojej oblasti? Rozprávame sa s Romanom Pánisom, konateľom spoločnosti a jej výkonným riaditeľom.

Časopis Inžinierske stavby -

Slovensko každoročne investuje značné verejné zdroje do údržby a opráv cestnej infraštruktúry. Napriek tomu sa veľká časť ciest nachádza v zlom technickom stave. Príčinou je okrem iného aj dominantné používanie asfaltovej technológie, ktorá si vyžaduje častú obnovu. Zatiaľ čo viaceré európske krajiny stavajú stovky kilometrov trvácnych betónových ciest, Slovensko zostáva jedným z posledných „asfaltových ostrovov“ v EÚ. A pritom existuje riešenie – betónové vozovky.