monoliticky kombinovany konstrukcny system budovy bbc 1 plus
Galéria(6)

Monolitický kombinovaný konštrukčný systém budovy BBC 1 Plus

Partneri sekcie:

Jedným z mála stavebných objektov na Slovensku, ktorý vlastní certifikát LEED na úrovni Silver, a teda spĺňa štandardy zeleného – trvalo udržateľného stavebníctva, je administratívna budova Bratislava Business Center 1 Plus. Ide o stavebný objekt, ktorý nadviazal na už existujúcu budovu Bratislava Business Center 1.

02sabo big image
05sabo big image
04sabo big image
03sabo big image
monoliticky kombinovany konstrukcny system budovy bbc 1 plus 6443 big image
Pôvodný areál Bratislava Business Center 1 pozostával z dvoch samostatných objektov oddelených vnútroareálovou komunikáciou a bol doplnený priemyselnou halou upravenou na účely parkovania. Súčasťou tohto areálu bola aj spevnená plocha na parkovanie. Nová budova BBC 1 Plus je si­tuovaná na mieste parkoviska a priemyselnej haly, ako aj pôvodného bloku D, ktoré sa na základe vydaného povolenia na odstránenie stavby asanovali.

Investor: BA Business center, a. s.
Generálny projektant: Bogár Králik Urban, ateliér architektúry a designu, Bratislava
Zhotovovateľ: Bilfinger Berger Baugesellschaft m. b. H, organizačná zložka
Termín realizácie: december 2010 až september 2012
Pôdorysný rozmer: približne
105,2 × 64,5 m
Nosná konštrukcia: monolitický kombinovaný skelet tvoria stĺpy a priečne stužujúce steny
Manažér projektu: Ing. Peter Uherko, Bilfinger Berger Baugesellschaft m. b. H, organizačná zložka
Stavbyvedúci: Ing. Adrian Sabo, Bilfinger Berger Baugesellschaft m. b. H, organizačná zložka

Architektonické, funkčné a dispozičné riešenie
Najvýraznejšie zmeny stavby súviseli so zmenou komunikačných jadier. V hlavnej budove sa museli upraviť dispozície jednotlivých podlaží. Architektonické riešenie determinovala zložitá konfigurácia stavebnej substancie v najbližšom okolí, ktorá bola v danom čase v dynamickom vývoji. Bolo nevyhnutné vyriešiť napojenie na existujúci areál Bratislava Business Center 1, riešiť koexistenciu s budovou Všeobecnej zdravotnej poisťovne a polyfunkčným komplexom Trinity na južnom okraji pozemku. Budova sa člení na štvorpodlažnú podnož s garážovou časťou a výraznú hmotu administratívnej budovy postavenú na podnož ortogonálne tak, aby vytvárala priestorový akcent od príjazdu z Prievozskej ulice. Štvorpodlažná podnož má do Jarabinkovej ulice celozasklenú fasádu. Na nej je s vyľahčujúcim odsadením uložená hlavná časť administratívnej budovy. Táto je konzolovito predsadená pred podnož a je vyľahčená členením na dve tenšie subhmoty s odlišným stvárnením. Na juh je orientovaná fasáda s pásovými oknami vsadenými do budovy s kontaktným omietkovým systémom. Pohľadovo exponované strechy sú riešené čiastočne ako vegetačné, v kontakte s administratívnymi priestormi, aj ako pochôdzne.

Funkcia a tvar budovy
Ide o administratívnu budovu s nepravidelným pôdorysným tvarom. Pôdorysné rozmery sú približne 105,2 × 64,5 m. Medzi osami 2,4 × c, L má budova jedenásť nadzemných podlaží, medzi osami (1,2; 8,5) × a, c štyri nadzemné podlažia. V ostatných častiach má budova tri nadzemné podlažia. Budova má v celom pôdorysnom rozsahu jedno suterénne poschodie. V suteréne, na 1. a 2. NP sú situované predovšetkým parkovacie miesta, sklady a technické zázemie budovy. Zvyšok tvoria kancelárske priestory.

Dispozícia
Koncepcia dispozície vychádza z potreby racionálneho usporiadania všetkých častí potrebných na prevádzku budovy. V podnoži budovy je preto umiestnená parkovacia garáž v piatich úrovniach. Do Jarabinkovej ulice je umiestnená nárazníková zóna administratívnej časti, ktorá vytvára filter medzi parkovacími garážami a samotnou ulicou.

Vstup do administratívnej a garážovej časti je z Jarabinkovej ulice a Plynárenskej ulice. Vstupná hala má racionálne plošné usporiadanie s napojením na hlavné komunikačné jadrá, kde sú umiestnené výťahy, ktoré slúžia na obsluhu pracovníkov v administratívnej časti. Obidve komunikačné jadrá a pôvodná pasáž sú prepojené spoločnou komunikáciou. Prístup do parkovacej garáže je cez oddelený filter, aby sa tak zabránilo miešaniu prevádzky administratívnej a garážovej časti. V garážovej časti sa nachádzajú aj samostatné výťahy, ktoré premávajú medzi prvým podzemným podlažím až tretím nadzemným podlažím.

Na východ z garáže slúžia čiastočne oddelené komunikácie, únikové schodiská a výťahy pri hlavnom komunikačnom jadre.

Dve identické komunikačné jadrá prechádzajú všetkými podlažiami a obsahujú únikové schodisko s požiarnou predsienkou a tri osobné výťahy, z ktorých jeden má väčšie rozmery kabíny a nosnosť. Od prvého podzemného podlažia po tretie parkovacie poschodie sa k hlavným komunikačným jadrám pridáva samostatné schodisko a dvojica osobných výťahov, ktoré obsluhujú výhradne parkovacie garáže a cez vstupnú halu sú prepojené s budovou tak, aby sa zamedzilo neautorizovanému vstupu do administratívnej časti budovy.

Administratívne priestory určené na prenájom sa nachádzajú na druhom a treťom podlaží v uličnej časti, na štvrtom podlaží sa rozvíjajú na ploche podnože.

Na ostatných podlažiach je celá plocha určená na prenájom. Usporiadanie komunikačných jadier, nosnej konštrukcie a obslužných priestorov je rozvrhnuté tak, aby bolo možné tieto priestory čo najvoľnejšie členiť na prenajímateľné jednotky. Každá z nich má možnosť samostatného vstupu od výťahovej haly, možnosť umiestnenia hygienického jadra a obslužných priestorov. Efektívne využitie pôdorysu umožňuje aj asymetrické umiestnenie komunikačného jadra. Desiate a jedenáste poschodie ustupujú do vnútra konštrukcie, a to z dôvodu dodržania svetlotechnických podmienok s ohľadom na susediace budovy. Na týchto podlažiach sa rovnako nachádzajú administratívne priestory na prenájom.

Na jednotlivých podlažiach je vytvorená servisná zóna v strede dispozície. Tu sa predpokladá úprava priestorov podľa konkrétnych požiadaviek užívateľov. Technické priestory sú umiestnené v suteréne budovy a časť sa nachádza v kontakte s parkovacou garážou na Plynárenskej ulici. Všetky tieto priestory sú umiestnené tak, aby nerušili prevádzku v samotnej budove, ako aj okolia.

Základová konštrukcia
Inžinierskogeologický prieskum preukázal nerovnorodé podložie s masívnymi povrchovými vrstvami navážok a nerovnorodými vlastnosťami zemín. Hladina podzemnej vody sa nachádza nad základovou škárou. Zaťaženie pôsobiace zo stavebného objektu je vzhľadom na jeho priestorovú členitosť značne nerovnomerné. Na základe týchto skutočností sa objekt založil na základovej doske s hrúbkou 500 mm, lokálne ako prevencia proti pretlačeniu dosahuje doska hrúbku 1 400 mm. Základová škára sa nachádza v niekoľkých úrovniach v rozpätí od –6,78 m až po –3,40 m. Vodonepriepustnosť spodnej stavby sa zabezpečila realizáciou obvodových konštrukcií (obvodové steny a základová doska) z vodostavebného betónu s prímesou Xypex Admix C-1000NF. Vodonepriepustné sú aj pracovné škáry.

Nosná konštrukcia
Nosná konštrukcia spodnej stavby je riešená ako monolitický kombinovaný stenový systém so stĺpovým skeletom. Ide o priestorovú doskostenovú konštrukciu s vnútornými lokálnymi podperami vo forme stĺpov a stien komunikačných jadier a obvodovými stenami. Konštrukcia sa navrhla tak, aby odolala zemnému tlaku, tlaku podzemnej vody a spoľahlivo preniesla účinky zaťaženia do základovej pôdy.

Stropné dosky garážových parkovacích miest sa nenavrhli ako vodonepriepustné. Preto sa ich povrch musel chrániť vodotesnou stierkou, ktorá bráni prenikaniu vody do betónu.

Stropné dosky majú hrúbku 280 mm a sú vyľahčené pomocou tvaroviek na báze recyklovaného plastu.
Celý stavebný objekt je rozdelený na dva dilatačné celky – v suterénoch tomuto členeniu zodpovedá zmrašťovací pruh. Zmrašťovacie pruhy sa betónovali po troch mesiacoch po betonáži priľahlých konštrukcií. Dilatačné škáry medzi jednotlivými dilatačnými celkami sa vyplnili doskami na báze penového polystyrénu s hrúbkou 30 mm. Vertikálnemu pohybu stropných dosiek bránia kĺzne tŕne Frank.

Vodorovné konštrukcie
Vodorovné nosné konštrukcie stavebného objektu tvoria železobetónové monolitické bezprievlakové obojsmerne nosné dosky s vyľahčenými tvarovkami na báze recyklovaného plastu. Ide o vzduchovými kavernami vyľahčenú stropnú dosku, pričom kaverny vytváraju plastové tvarovky UBOOT s výškou 180 mm a s rozmermi 600 × 600 mm. Tie sa kladú priamo na debnenie, na štyri nožičky hore dnom. Výstuž je rozdelená do troch kategórií – spodná s hrúbkou 10 mm, horná s hrúbkou 10 mm a priestorová výstuž (Trigon) s hrúbkou 6 mm. Výstužou sa vytvára sieť nosníkov medzi kavernami. Po obvode dosky sa nachádza lemovacia výstuž s hrúbkou 14 až 16 mm, tá prenáša napätie a vytvára vzájomné previazanie stropov a stien. Betonáž sa realizovala v dvoch etapách. V prvej etape sa lial samonivelizačný betón s riedkou konzistenciou tak, aby podtiekol pod tvarovky a uzavrela sa tak spodná časť kaverny. V druhej etape sa po miernom zavednutí samonivelizačného betónu ukladal betón C 35/37.

Hrúbky dosiek sa líšia podľa zaťaženia. Stropné dosky, pojazdné osobnými autami v priestoroch garáží, majú hrúbku 280 mm. Rovnakú hrúbku 280 mm majú stropy v administratívnej časti a stropy nad 2. NP a 3. NP, nad ktorými sa realizovala vegetačná strecha s hrúbkou 300 mm. Osobitým prípadom je stropná doska nad 1. PP v oblasti, ktorá je pojazdná pre ťažké hasiace vozidlá a na ktorej je uložený ťažký strešný plášť s vrstvou zeminy s objemovou hmotnosťou 1 800 kg/m3. Hrúbka tejto stropnej dosky je 500 mm. V garážovej časti sa realizovali šikmé železobetónové dosky – rampy, ktoré zabezpečujú prepojenie medzi jednotlivými podlažiami garážových státí. Na betonáž šikmých plôch rámp sa použilo jednostranné systémové debnenie. Strešné atiky sú staticky spriahnuté so stropnou doskou a plnia aj funkciu obrátených nosníkov.

Stropné dosky sú na niektorých miestach perforované otvormi inštalačných jadier a šácht, respektíve jednotlivými otvormi na vedenie potrubných a káblových rozvodov. Všetky prierazy v stropných doskách sa museli medzi dvomi požiarnymi úsekmi po zrealizovaní potrubí dobetónovať, respektíve inak požiarne utesniť. Dobetónovanie prierazov ako jedna z alternatív protipožiarneho utesnenia sa zrealizovalo tak, aby bol možný dilatačný posun potrubí.

Všetky preklady nad otvormi v obvodových a nosných stenách sú monolitické železobetónové.
Železobetónové stropné dosky tvoriace strop nad exteriérovým prostredím sa z exteriérovej strany zateplili tepelnoizolačnými doskami na báze minerálnej vlny (vrátane vyčnievajúcich železobetónových konštrukcií). Použil sa prevetrávaný tepelnoizolačný systém s hrúbkou tepelnej izolácie 200 mm.

Na zateplenie plochých striech so strešným plášťom s opačným poradím vrstiev sa použili nenasiakavé tepelnoizolačné dosky na báze extrudovaného polystyrénu s hrúbkou 120 a 180 mm. Stienky atík sú zateplené doskami z extrudovaného polystyrénu s hrúbkou 50 mm a na nižších atikách na hornej vodorovnej strane tepelnoizolačnými doskami na báze extrudovaného polystyrénu s hrúbkou 30 mm. Izolačné dosky sú k atike pritlačené pri spodnej hrane tepelnou izoláciou strešného plášťa, horná hrana je kotvená oceľovou pozinkovanou príponkou pod oplechovaním atiky.

Časť stropných dosiek 1. suterénu, ktoré vystupujú mimo pôdorys prízemia, je zateplená nenasiakavými tepelnoizolačnými doskami na báze extrudovaného polystyrénu s hrúbkou 50 a 100 mm. Na zateplenie strešnej konštrukcie suterénu pod podjazdom z Jarabinkovej ulice do dvora sa vzhľadom na možný pohyb ťažkej hasičskej techniky použili tepelnoizolačné dosky na báze penového skla Foamglas F s hrúbkou 160 mm.

Zvislé nosné konštrukcie
Vertikálny nosný systém tvorí železobetónový skelet pozostávajúci z obdĺžnikových a kruhových stĺpov s priemerom 600 mm a obvodové a vnútorné nosné steny kombinované so stužujúcimi komunikačnými jadrami vo vnútri budovy. Na betonáž stĺpov sa použil betón C 30/37. Steny sa realizovali z betónu C 25/30. Betón sa ukladal do bežného systémového debnenia. Krycia vrstva výstuže bola 20 až 25 mm. Jadrá sú priebežné od základovej dosky po najvrchnejšiu stropnú dosku budovy. Vodorovné účinky zaťaženia okrem jadier prenášajú aj stužujúce steny. Usporiadanie nosných stien budov je v priečnom aj pozdĺžnom smere. Vertikálne nosné konštrukcie – železobetónové steny – zabezpečujú zároveň horizontálne stuženie budov a prenos vodorovných síl od pôsobenia vetra prípadne od seizmického zaťaženia do základových konštrukcií.

Viaceré nosné steny menia s výškou svoju hrúbku. Obvodové steny podzemného podlažia majú hrúbku 400, respektíve 800 mm a sú navrhnuté z vodostavebného betónu (všetky prierazy potrubných a káblových vedení cez obvodové steny budovy, ktoré sú z vodostavebného betónu a plnia hydroizolačnú funkciu, sa museli dôkladne vodotesne utesniť). Na vodotesné priechody potrubí cez obvodové steny sa použil systém Permur od spoločnosti Frank. Pred betonážou sa do debnenia s montážnou pomôckou vložili priechodové PFR-Permur vláknocementové rúry s požadovaným rozmerom prestupujúcich telies. Nadzemnú časť zvislého obvodového plášťa budovy tvoria monolitické železobetónové steny s hrúbkou 200 a 300 mm.

Obvodové steny výťahovej šachty sú monolitické, železobetónové s hrúbkou 200 mm. Vnútorné steny, ktoré oddeľujú jednotlivé výťahové šachty, majú hrúbku 150 mm.

Fasádne konštrukcie
Časť fasády vo dvore je navrhnutá ako fasádny systém s priznaným vertikálnym členením fasádnymi lištami. Tieto roštové hliníkové konštrukcie sú s prerušeným tepelným mostom bez požiarnej odolnosti, materiálová skupina 2.1, pohľadová šírka 50 mm. Fasádna konštrukcia je predsadená pred nosný systém a kotvená do železobetónových dosiek a prekladov.

Fasádne zasklené steny 1. NP sa realizovali z hliníkového fasádneho stĺpikovo-priečnikového systému s nosnými prvkami s prerušeným tepelným mostom a zasklením bezpečnostným izolačným dvojsklom, respektíve emailovaným kaleným jednoduchým zasklením s tepelnou izoláciou z interiérovej strany. Súčasťou zasklených stien sú nadsvetlíky so sklopnými krídlami, otváravo-sklopné okenné krídla a otváravé dverné krídla (pri vstupe do verejných priestorov so samozatváračom). Nadsvetlíky sú s pákovým ovládaním sklápania, dvere majú bezpečnostný zámok s cylindrickou bezpečnostnou vložkou a bezpečnostné kovanie s valčekovou strelkou. Vstupné exteriérové dvere majú elektrické ovládanie otvárania elektrickým audiovrátnikom. Hlavný vstup do budovy zabezpečujú turniketové dvere s mechanickým ručným posunom. Všetky prvky fasády sú povrchovo upravené prírodným eloxom. Časť fasády má požiarny náter.

Všetky plné časti fasád (murované aj železobetónové) sú z exteriérovej strany celoplošne zateplené prevetrávaným sendvičovým systémom. Tepelnoizolačné dosky na báze minerálnej vlny s hrúbkou 140 mm sú chránené proti podfúknutiu a vyprašovaniu poistnou hydroizoláciou Tyvek Soft Antireflex.

Tepelnoizolačné dosky obvodových stien na báze minerálnej vlny sa museli v rozsahu 300 mm nad takzvanými mokrými plochami (terasy, upravený terén…) nahradiť nenasiakavou doskovou tepelnou izoláciou na báze extrudovaného polystyrénu v rovnakej hrúbke.

Obvodové železobetónové podzemné steny budovy v priestoroch garáží sa po obvode zateplili na výšku 1 000 mm od hornej hrany stropnej dosky (rozmer tepelnoizolačnej dosky) nenasiakavými tepelnoizolačnými doskami na báze extrudovaného polystyrénu Styrofoam Roofmate SL-A s hrúbkou 80 mm a ďalších 1 000 mm od spodnej hrany horného zateplenia nenasiakavými tepelnoizolačnými doskami na báze extrudovaného polystyrénu Styrofoam Roofmate SL-A s hrúbkou 50 mm. Obvodové steny suterénnych priestorov skladov a technických miestností sú zateplené vo výške v rozpätí od 1,0 m do 3,0 m tepelnoizolačnými doskami na báze extrudovaného polystyrénu s hrúbkou 50 mm (zateplenie je navrhnuté iba v styku so zeminou, nie v styku s inými podzemnými objektmi). Tepelnoizolačné dosky sa na železobetónové steny s lokálnou hydroizoláciou na báze bitúmenových pásov nalepili studeným asfaltom. Izolačné dosky zároveň tvoria aj jej ochranu proti poškodeniu.

Záver
Výstavbou objektu Bratislava Business Centra 1 Plus sa uzavrel stavebný vývoj pozemku ohraničeného zo severnej strany budovou Všeobecnej zdravotnej poisťovne a z južnej strany priemyselnou halou, ktorá je súčasťou polyfunkčného komplexu Trinity. Areál Bratislava Business Centra 1 Plus sa tak nachádza na pozemku ohraničenom Prievozskou, Plynárenskou a Jarabinkovou ulicou. Prístup do novej časti Business Centra je z Jarabinkovej ulice, kde je situovaný hlavný vchod do budovy a vjazd do parkovacej garáže. Kompozícia podnože s garážami a priečne uloženej členenej hmoty administratívnej časti s konzolovým vysunutím vytvára hmotové uzavretie celku Bratislava Business Centra 1 a zároveň výraznú dominantu z Prievozskej ulice.

TEXT: Ing. Peter Uherko, Ing. Adrian Sabo
FOTO: Bilfinger Berger Baugesellschaft

Ing. Peter Uherko je vedúcim organizačnej zložky Bilfinger Berger Baugesellschaft m. b. H, organizačná zložka.

Ing. Adrian Sabo pôsobil ako stavbyvedúci pri realizácii Bratislava Business Center 1 Plus za spoločnosť Bilfinger Berger Baugesellschaft m. b. H, organizačná zložka.

Článok bol uverejnený v časopise Stavebné materiály.