Strešná konštrukcia komunikačného centra BATO
Galéria(4)

Strešná konštrukcia komunikačného centra BATO

Partneri sekcie:

Strešnú krajinu centra mesta Partizánske obohacuje zaujímavá strešná konštrukcia komunikačného centra BATO, novostavby medzi železničnou stanicou a obchodným domom. Konvexno-konkávne tvarové riešenie so štítmi a s mnohými odkrytými tesárskymi prvkami v interiéri si vyžadovalo nielen dôslednú projektovú prípravu, ale aj intenzívnu koordináciu všetkých subdodávateľov. A každý si vie určite predstaviť, že klampiarske detaily tejto tvarovo členitej strechy pokrytej titánzinkovým plechom sa zrejme nedali riešiť rovnako rutinne ako pri bežných strechách.

V komunikačnom centre sú sústredené predajne mobilných operátorov, stredisko web služieb, administratívne a finančné služby a rýchle občerstvenie. Architektonické a dispozičné riešenie objektu zohľadňuje urbanistické vzťahy a polohu pôvodných inžinierskych sietí križujúcich stavebný pozemok. Budova je preto rozdelená pasážou na dve časti a na úrovni 1. NP je preklenutá mostom a strechou. Most a točité schodisko v pasáži sú navrhnuté ako demontovateľná oceľová konštrukcia pre prípad opravy kanalizačnej siete. Dve samostatné časti objektu, ktoré rozdelila križujúca vetva kanalizácie, zjednocujú viditeľné pozdĺžne vodorovné konštrukcie stavby.

Konštrukcia zastrešenia

Myšlienka prepojenia sa zhmotnila aj použitím plytkých poloblúkových striech. Objekt sa tak môže popýšiť nezvyčajnou strešnou konštrukciou konkávno-konvexného tvaru. Na bočných pohľadoch vidieť, že takéto tvarovo ojedinelé riešenie splnilo danú úlohu – v priečnom reze vznikla zastrešením šošovka. Tieto tvary striech sa podarilo zrealizovať použitím drevených oblúkových ramenátov zbíjaných z troch vrstiev dosák hrubých 25 mm s presahom a vyrezávaných do požadovaného tvaru.

Klampiarske konštrukcie

Aj keď je strešná konštrukcia tvarovo členitá, zámerom autorov objektu bolo riešiť strechy v jednotnom materiáli – konvexnú i konkávnu, podhľady v časti pasáže, strešné štíty a všetky viditeľné tesárske konštrukcie. V projekte bol zadefinovaným materiálom strešnej krytiny titánzinok a ku cti investora slúži, že sa výber materiálu z dôvodu hľadania lacnejších alternatív nezmenil. Dodávateľ strešnej krytiny bol počas realizácie strechy v úzkom kontakte s riešiteľom projektu a v rámci technického poradenstva spolu konzultovali potrebné technické predpoklady na správnu funkciu kovového zastrešenia. Počas konzultácií sa upresnili navrhnuté strešné skladby, spôsob odvetrania strešného plášťa, rozmiestnenie pevných a posuvných príponiek na kotvenie krytinových pásov. Doriešili sa aj realizačné detaily, ako napr. riešenie zaatikových žľabov, detaily opláštenia strešných štítov a podhľadov.

Počas návrhu zaatikového žľabu na odvodnenie strechy s konvexným tvarom nebolo možné vyhotoviť pôvodne zamýšľané odvodnenie tak, aby slúžilo spoľahlivo a bezpečne počas celej životnosti titánzinkového materiálu. Hlavnou príčinou bol nedostatok priestoru na hĺbku žľabu a na nevyhnutné vyspádovanie k strešným odtokom. Preto technický poradca firmy dodávajúcej krytinu odporučil iný spôsob zastrešenia tejto strešnej plochy – zvolila sa povlaková krytina na báze PVC fólií. Architekt však chcel zachovať kovový ráz viditeľných častí zastrešenia z pohľadu chodca. Takto vznikla na objekte pochôdzna strecha, pre ktorú bolo treba počas výstavby doprojektovať bezpečný výstup na strechu. Zároveň vzniklo v konštrukcii niekoľko zriedkavo používaných, korektne navrhnutých a vyhotovených detailov napojenia titánzinkovej krytiny na povlakovú krytinu z PVC.

 Detail zaatikového žľabu  Podhľad zastrešenia sa rieši z rovnakého materiálu ako strešná krytina.

Materiál krytiny

Titánzinok je prírodným materiálom na báze zliatiny zinku s prísadami medi a titánu. Na danom projekte sa uplatnil materiál RHEINZINK predzvetraný – modrošedý vo vyhotovení dvojitá stojatá drážka na streche a uhlová stojatá drážka na podhľadoch a strešných štítoch. Rozhodnutie pre tento materiál ovplyvnili najmä dlhoročná životnosť (80 až 120 rokov), bezúdržbovosť, komplexnosť a spoľahlivosť systémového riešenia zastrešenia.

Opis strešnej skladby – konkávna časť

  • RHEINZINK strešná krytina na dvojitú stojatú drážku, hrúbka 0,7 mm, r. š. 670 mm + celoplošné tesnenie stojatých drážok RHEINZINK 10/1
  • Oddeľovacia štruktúrovaná rohož DELTA TRELA PLUS hrubá 8 mm
  • Drevený záklop hrubý 24 mm, max. šírka dosky 160 mm
  • Prevetrávaná vzduchová medzera 150 až 350 mm
  • Tepelná izolácia 100 + 120 mm
  • Parozábrana
  • Železobetónová stropná konštrukcia 180 mm

Prívod vzduchu do strešnej skladby je vždy v najnižšom mieste pri napojení strešného štítu na obvodovú stenu. Vzduchová škára je uzavretá proti hmyzu a škodcom systémovým plechom RHEINZINK AERO 63 ťahokov. Konkávna časť objektu sa rieši bez odvetrania v hrebeni, prevetrávanie je zabezpečené vetraním naprieč a potrebnou výškou vzduchovej škáry. Odvodnenie je riešené zaatikovými žľabmi s minimálnym bezpečnostným prepadom 20 mm cez prednú hranu žľabu. Vďaka možnosti mäkkého spájkovania titánzinkového plechu bolo možné vyhotoviť zaatikové žľaby vodotesne a zabudovať potrebné žľabové dilatácie. Napriek tomu, že sú žľaby zhotovené z titánzinkového plechu, treba aspoň raz ročne vykonať údržbu, najmä vyčistenie od napadaného lístia.

Azda najpôsobivejšou časťou objektu BATO je opláštenie podhľadu v časti pasáže. K tejto konštrukcii bolo treba pristupovať obzvlášť obozretne už v štádiu návrhu hrúbky plechu, osovej vzdialenosti kotviacich prvkov a uhlových stojatých drážok. Požiadavka architekta bola stanovená úplne presne – drážky vyúsťujúce zo strešnej krytiny musia nadväzovať na drážky na štíte a následne v určitých násobkoch na drážky na podhľadoch. Funkčné a vizuálne nároky sa dali splniť len na základe správnej voľby hrúbky a osovej vzdialenosti. Práce na podhľadoch a zastrešení sa realizovali na vysokej kvalitatívnej úrovni a v plnej miere sa prejavil cit pre remeslo a profesionalita realizačnej firmy. Realizácia kovových konštrukcií splnila očakávania riešiteľa projektu aj investora po funkčnej i estetickej stránke a bola vhodným doplnením ostatných použitých stavebných materiálov.

Názov objektu:
Komunikačné centrum BATO
Autori objektu: Ing. arch. Juraj Illéš, Ing. arch. Katarína Kristiánová
Investor: BATO, s. r. o., Prievidza
Generálny dodávateľ: MAPAT, spol. s r. o., Partizánske
Dodávateľ klampiarskych prác: Klampiarstvo – Fidler, Vinohrady nad Váhom
Strešná krytina: RHEINZINK SK, s. r. o.

Ing. Gabriel Boros, RHEINZINK SK, s. r. o.
Foto: archív autora