Profil spoločnosti Austria Beton Werk, s. r. o.
Galéria(5)

Profil spoločnosti Austria Beton Werk, s. r. o.

Betón ako jeden z najpevnejších stavebných materiálov nám ešte stále dokáže ukázať nejakú novú tvár, ktorá má často veľmi ďaleko k sivému a chladnému dojmu, ktorý sme poznali v minulosti. Dnes vie byť i farebný a príjemný pre oko. Dôkazom sú aj výrobky spoločnosti Austria Beton Werk sídliacej v Kráľovej pri Senci. „Keď postavíte okolo domu alpský plot zo štiepaného betónu z našej produkcie, je to tá správna čerešnička na torte vašej stavby,“ hovorí zakladateľ a konateľ firmy Austria Beton Werk Josef Lasak.

Profil spoločnosti Austria Beton Werk, s. r. o.
Profil spoločnosti Austria Beton Werk, s. r. o.

Vo svojom názve Austria Beton Werk, s. r. o., naznačujete spojenie firmy s Rakúskom, napriek tomu ste slovenská spoločnosť. Ako to teda vlastne je?
Firma Austria Beton Werk je skutočne čisto slovenská spoločnosť, ale s rakúskym kapitálom, pretože ja som rakúsky občan. Na slovenský stavebný trh sme s našou produkciou vstúpili v roku 2000 a ponúkali sme len presné debniace tvárnice. Na Slovensku v tom období začínal stavebný boom a vedeli sme, že postupne bude nedostatok sofistikovaného stavebného materiálu. Chceli sme slovenským zákazníkom ponúknuť kvalitu a inováciu za prístupné ceny, čo sa ukázalo ako správna cesta, ktorá sa nám potvrdila.

Presné betónové debniace tvárnice ste na slovenskom trhu ponúkli ako prví, dnes to však už nie je jediný sortiment, ktorý vyrábate. Aký sortiment výrobkov ponúkate v súčasnosti?

Už v roku 2002 sme rozšírili výrobu a začali sme s produktom alpský plot, keďže tohto materiálu bolo v tom čase na trhu málo. V roku 2004 sme rozbehli výrobu zámkovej dlažby. Na základe neustáleho vývoja založeného na skúsenostiach a analýze potrieb zákazníka sme  po predchádzajúcej príprave uviedli na trh v roku 2008 inováciu presných debniacich tvárnic pod názvom Klik Blok. Tieto tri produkty sú v súčastnosti nosnými piliermi nášho výrobného programu.

Zvykli si Slováci používať betón takýmto spôsobom, keďže v predchádzajúcich desaťročiach mal u nás betón skôr negatívnu povesť pre svoj nudný vzhľad a chlad?
Zvykli si, ale musím povedať, že sme ich museli aj učiť. Pamätám si na tie začiatky, keď sme zákazníkom naozaj museli vysvetľovať, čo to je, tá debniaca betónová tvárnica, na čo je, ako sa používa a aké výhody prináša jej používanie. Podobne to bolo aj pri alpskom plote zo štiepaného betónu. Dnes im to už vysvetľovať nemusíme. Zákazníci tieto plotové tvárnice už dostatočne poznajú. Radi siahajú po tomto riešení plotov, keďže sme hneď od začiatku dôsledne dbali na to, aby sa naše výrobky svojou štruktúrou i farebnosťou čo najviac priblížili prírodnému kameňu. Tento materiál je obľúbený medzi stavebníkmi aj preto, že sa štiepané betónové bloky dajú kombinovať s inými materiálmi, napríklad drevenými, kovovými či plastovými prvkami, čo prináša bohatú variabilitu riešení.

Aké postavenie ste si vybudovali po deväťročnom pôsobení na slovenskom trhu?

Čo sa týka nášho celkového postavenia na slovenskom trhu vo výrobe betónových segmentov pre stavebníctvo, povedal by som, že patríme k veľkej štvorke. V prípade Klik Blokov a plotových tvárnic je naša pozícia najsilnejšia. Kde máme čo dobiehať, to je segment zámkových dlažbieb, ktoré sme zaradili do nášho výrobného programu ako posledné. Naším cieľom je ale dokázať, že máme čo ponúknuť aj v tejto oblasti.

Kde všade na Slovensku možno kúpiť vaše výrobky?
Predávame predovšetkým cez distribučnú sieť stavebnín, ktorú neustále rozširujeme a dopĺňame. V súčasnosti sa orientujeme predovšetkým na západné a južné Slovensko, ale naše výrobky možno kúpiť aj na strednom a čoraz častejšie aj na východnom Slovensku  V budúcnosti plánujeme naše postavenie v týchto regiónoch posilniť.

Nielen v súvislosti s posledným vývojom svetovej ekonomiky možno očakávať aj na Slovensku zvýšený konkurenčný tlak. Ako vnímate v tejto súvislosti snahy rakúskych výrobcov o vstup na slovenský trh vo vašom segmente?
Samozrejme, berieme na vedomie, že sú tu, a považujeme ich za konkurenciu. Mnohých z nich dokonca osobne poznám. Myslím si však, že ich pozícia nebude ľahká, pretože si budú musieť vybudovať predajnú sieť, čo je beh na dlhšiu trať. Navyše, na Slovensku sú etablované firmy, ktorých je už pomerne dosť. Dokonca toľko, že už v minulom roku začala istá selekcia dodávateľov zo strany predajcov. Zrejme sú preč tie časy, keď všetci predávali všetko. Do popredia sa dostávajú dlhodobé korektné vzťahy s overenými dodávateľmi.

Preto si myslím, že rakúska konkurencia to nebude mať jednoduché, tým skôr, že nerobia obchodnú politiku na základe tlačenia cien dole. Väčší tlak očakávam skôr zo strany českých výrobcov, ktorí idú aj touto cestou. Našou konkurenčnou výhodou je najmä poskytovanie vysokej kvality za prístupné ceny, inovatívnosť a estetickosť našich výrobkov a v neposlednom rade kapacita výroby, ktorá nám umožňuje promptne vybavovať požiadavky našich zákazníkov.

Prispôsobíte sa im s cenou?
Myslím si, že to nie je dobrá cesta a my ňou nechceme ísť. Od začiatku sa snažíme ponúkať zákazníkom vysokú kvalitu za dostupnú cenu, ktorú sme prispôsobili slovenskému trhu. Nechceli sme mať vysoké ceny, sme o čosi lacnejší od konkurencie. A keďže v poslednom období máme stabilizované aj ceny vstupov, predovšetkým cementu a štrkopieskov ako hlavných zložiek výrobných nákladov, naša marža ani nedáva priestor na ďalšie znižovanie cien.

Dôraz kladieme na kvalitu a inováciu našej produkcie, čo sa nám stále potvrdzuje v minime reklamácií a odzrkadľuje sa na tržbách. Neustále sa snažíme vylepšovať aj logistiku tak, aby sme boli schopní dodávať naše výrobky načas a každému. Vďaka našej výrobnej kapacite a rozsiahlym skladovým priestorom sme dnes schopní prakticky okamžite dodať požadovaný tovar. Pretože ak dnes zákazník zistí, že tovar momentálne nemáte na sklade, otočí sa a ide inam. Toto je aj dôvod rozširovania našich skladových kapacít. Promptné vybavenie objednávok sa týka i segmentov plotov,  a to i napriek ich vysokej variabilite a faktu, že sa dodávajú  presne na kus podľa konkrétnej konštrukcie plota. Minulý rok bola dodacia lehota počas sezóny do 10 dní,  tento rok sa ju budeme snažiť znížiť na menej ako 1 týždeň. To sú veci, ktoré zákazník ocení viac ako len baťovskú úpravu ceny.

Dôležitou zložkou ceny je i doprava vašich výrobkov, keďže ide o rozmerný stavebný materiál.
Samotnú cenu dopravy treba chápať v našom odvetví ako pomerne stabilnú veličinu. Čo môžeme z našej strany ovplyvniť je rýchlosť vybavovania kamiónov. Mnohohodinové čakanie kamióna na nakládku predražuje zákazníkovi konečnú cenu výrobku, preto sme aj v tomto smere urobili opatrenia a skrátili celý proces na minimum. Nie je zvykom, aby od príchodu kamióna cez vybavenie dokladov, naloženie tovaru, výstupnú kontrolu až po odchod od nás uplynulo nie viac ako 40 minút.

Hovorí sa, že najväčšie bohatstvo firmy je v ľuďoch, ktorí v nej pracujú. Ste v tomto smere bohatou firmou?

Udržať vysokú latku kvality bez ľudí nejde. Máme dlhodobo 45 zamestnancov a mienime tento počet zachovať aj naďalej. Od minulého roku sme začali aj stabilizačný proces, aby sme minimalizovali ich fluktuáciu. Cez zimu sme nikoho neprepustili a zimný čas sme využili na rozsiahle školenia, aby sme novú sezónu mohli rozbehnúť čo najlepšie. Máme záujem, aby spokojní zamestnanci zostali u nás pracovať, my ich budeme platiť, školiť, poskytovať im perspektívnu prácu. Pravda, svoje urobila aj kríza. Viacerí sa už začínajú na situáciu pozerať inak, začali si uvedomovať, aké je pre nich pracovné miesto dôležité, viac si ho vážia, čo ešte pred rokom nie vždy bolo pravidlom. Teraz začali pristupovať k práci pozitívnejšie.

Spomínali ste, že kvalita a inovácie sú ťažiskom vášho prístupu k zákazníkom. No v dnešných časoch nadbytku informácií zákazník nemusí zaregistrovať niektorú z vašich noviniek.

Len čo sa u nás udeje nejaká zmena, okamžite to naši obchodní zástupcovia prezentujú našim predajcom a zákazníkom. Informačný servis pre nich je dôležitou oblasťou, ktorej venujeme neustálu pozornosť. Aj v tomto prípade začíname od našich obchodných zástupcov. Veľa času a úsilia investujeme do ich neustáleho školenia, aby dôkladne ovládali technologické procesy od výroby až po realizáciu, poznali materiá­ly a vedeli tak plnohodnotne zákazníkovi poradiť. Kým tieto veci neovládajú, medzi zákazníkov ich ani nepúšťame.

Akú víziu máte do budúcnosti?

Chceme, aby v oblasti výroby betónových prvkov sa meno ABW stalo synonymom inovatívnych a kvalitných výrobkov za dobrú cenu, z ktorých si každý vie vybrať podľa svojho vkusu a potreby.
Chceme, aby pri pohľade na plot či dlažbu od ABW napadlo človeka „Tak toto ­chcem!“ Čo sa týka Klik blokov, naším cieľom je, aby každý, kto ich raz dostane do ruky, nemal už dôvod pracovať s niečím iným.

Ľubomír Šebesta
Foto: autor, archív firmy Austria Beton Werk

Článok bol uverejnený v časopise Stavebné materiály.