image 64291 25 v1

Peter Schmid: Môj pracovný deň nepozná rutinu

Peter Schmid už 20 rokov pracuje v spoločnosti Austrotherm, ktorá je európskym výrobcom expandovaného a extrudovaného polystyrénu. Od roku 1999 je obchodným riaditeľom tohto rodinného podniku, ktorý má v 11 krajinách 19 závodov, a ako hovorí, výziev je stále dosť.

Ktoré udalosti v živote firmy vnímate ako najdôležitejšie?

V posledných 20 rokoch nastali v oblasti ochrany životného prostredia významné zmeny. Osobitne chcem zdôrazniť zodpovednejší prístup k znižovaniu emisií škodlivého CO2, ktoré vznikajú najmä v dôsledku vykurovania. V minulosti bolo bežné, že budovy mali izolačnú vrstvu s hrúbkou maximálne 3 až 4 cm. V súčasnosti je v nemecky hovoriacich krajinách štandardná hrúbka izolačnej vrstvy už 18 cm. Tu sa potvrdzuje významný trend vývoja, pretože sa zistilo, že veľa energie možno ušetriť správnym zatepľovaním.

Ako sa na tom podieľa Austrotherm?

Podieľali sme sa na uvedení izolačného materiálu Styropor na trh v strednej a východnej Európe, pretože tento materiál sa v mnohých krajinách na tepelnú izoláciu budov nepoužíval. Pre našu spoločnosť bolo dôležitým medzníkom rozhodnutie, že po zmene spoločenského systému budeme pôsobiť aj v zahraničí.

V roku 1999 ste sa stali obchodným riaditeľom spoločnosti. S akými ambíciami ste nastupovali na túto pozíciu?

Pre moje osobné rozhodnutie pracovať vo vedení nášho rodinného podniku bolo rozhodujúce, že som na základe mnohých medzinárodných štúdií prišiel k záveru, že Styropor je najekologickejší výrobok, pretože 98 % tohto materiálu tvorí vzduch. Tým sa stal najprogresívnejšou tepelnou izoláciou s najpriaznivejším vplyvom na životné prostredie.

V akej kondícii je v súčasnosti Austrotherm? Ako prekonáva krízové obdobie?

Hospodárska situácia spoločnosti Austrotherm je stabilizovaná. Aby sme v posledných rokoch hospodárskej krízy obstáli, museli sme prijať opatrenia a spoločnosť reorganizovať. Zároveň sme si tak zabezpečili dobrú štartovaciu pozíciu v očakávanej konjunktúre.

Aký je vzťah materskej firmy k tej slovenskej? Zasahujete do ich kompetencií alebo im naplno dôverujete?

Pobočka našej spoločnosti v každej krajine má, samozrejme, zodpovednosť sama za seba a samostatne vytvára svoju marketingovú stratégiu. Našou kľúčovou úlohou je jasne definovať ciele a načrtnúť všeobecné stratégie.

Produkty vašej spoločnosti slúžia aj ako izolačný materiál do nízkoenergetických a pasívnych domov. Na Slovensku je ich však stále málo. Domnievate sa, že výstavba takýchto domov sa rozbehne aj u nás?

Som pevne presvedčený, že v dôsledku neustále rastúcich cien energie sa v každej krajine zlepší informovanosť o možnostiach energeticky úspornej výstavby. Čím kvalitnejšie je budova zateplená, tým vyššie môžu byť úspory nákladov na vykurovanie. V porovnaní s úsporami na účte v banke je efektívne zúročenie nákladov vynaložených na zateplenie budovy až desaťnásobné. Okrem toho, krajiny, ktoré sú odkázané na dovoz energie, majú aj z hľadiska energetickej sebestačnosti záujem o čo najnižšiu spotrebu. Pasívny dom si pritom už nevyžaduje vôbec žiadnu energiu na vykurovanie.

Je reálne, aby sa splnila požiadavka európskej smernice, že od roku 2020 budú musieť mať nové domy takmer nulovú spotrebu energie?

Teoreticky sa ciele, ktoré stanovila Európska únia, dajú dosiahnuť. Prístup jednotlivých krajín k ich splneniu je však rôzny. Kde niet vôle, niet ani cesty. Ak by sa stanovili finančné postihy pre krajiny, ktoré stanovené ciele jednoznačne nedosiahnu, časom by tieto krajiny prišli na to, že je lepšie vyhnúť sa pokutám z Bruselu a takto ušetrené peniaze je strategickejšie investovať vo vlastnej krajine, napríklad do zateplenia budov.

Slovensko je v zahraničí hodnotené ako krajina s vysokou mierou korupcie. Sťažuje vám tento fakt ďalšie napredovanie u nás?

Určitý stupeň korupcie je v každej krajine. Cieľ nášho koncernu je jasný: vyhnúť sa akejkoľvek forme korupcie. Keď totiž nepodplácate, nemusíte sa korupcie báť.

Ste vrcholový manažér podniku. Akej komunikácii dávate prednosť – konštruktívnej, diplomatickej, alebo keď treba, viete zdvihnúť aj hlas?

Vo vašej otázke je obsiahnutá aj odpoveď. Spôsob vedenia spoločnosti musí obsahovať každý z týchto prístupov. Keď však všetko ide ako po masle, komunikácia je prevažne konštruktívna.

Vnímate sa v súvislosti s motiváciou svojich podriadených aj ako správny psychológ? Ste aj pri výbere dôležitých spolupracovníkov do vedúcich pozícií?

Vo všetkých našich pobočkách mám rozhodujúce slovo pri vyhľadávaní ľudí do vrcholového manažmentu napokon ja. Je totiž dôležité, aby ste človeka, ktorému dáte dôveru, poznali aj osobne. A prvý kontakt je pritom podľa mňa rozhodujúci.

Čo pre vás znamená konkurencia vo vašom stavebnom segmente? Je pre vás aj dôvodom na neustále zlepšovanie?

Konkurenciu považujem za pozitívnu vtedy, ak na trh prináša kvalitné výrobky a konštruktívne naň pôsobí, napríklad v oblasti technológie a pri šírení poznatkov o zatepľovaní. Za nepríjemnú ju považujem, ak sa správa deštruktívne a na trh dodáva nekvalitné výrobky.

Ako vyzerá váš bežný pracovný deň a čo v ňom nikdy nesmie chýbať?

Keďže som často na cestách v zahraničí, nemá môj pracovný deň podobu rutiny, ale zakaždým ma čakajú iné úlohy. Šálka dobrého čaju mi však nesmie chýbať. A vždy som dodržiaval zásadu, že víkend patrí rodine – ostatne, jej patrí aj prevažná časť môjho voľného času.

Máte svoj obľúbený koníček?

Moje voľnočasové aktivity sa vždy prispôsobujú aktuálnej sezóne, napríklad ako Rakúšan rád lyžujem.

Pri akej činnosti si najviac oddýchnete?

Pri behu.

Vedeli by ste si predstaviť sám seba aj v inej profesii?

V súčasnosti nie, pretože som presvedčený, že moja práca a súkromný život úplne spĺňajú moje očakávania.

Peter Schmid (nar. 1970)  

Od roku 1993 pracuje v spoločnosti Austrotherm a od roku 1999 je obchodným riaditeľom a spoločníkom skupiny Austrotherm. Pod značkou Austrotherm sa vyrába extrudovaný (XPS) a expandovaný (EPS) polystyrén na zatepľovanie, tepelnoizolačné platne z tvrdenej peny na báze bakelitu Austrotherm Resolution a extrudovaný polystyrén s povrchovou úpravou na obkladačky a dlaždice, ako aj fasádne profily. Spoločnosť Austrotherm má v 11 krajinách 19 závodov na výrobu zatepľovacích materiálov z EPS a XPS, pričom nedávno rozšírila svoje pôsobenie v Nemecku o ďalší výrobný podnik na výrobu extrudovaného polystyrénu. Skupina Austrotherm tvorí spolu so skupinou Baumit Wopfinger a Murexin akciovú spoločnosť Industrieholding Schmid. V roku 2012 dosiahli vo všetkých výrobných závodoch s 830 pracovníkmi celkový obrat 245 miliónov eur.

TEXT: ĽUDOVÍT PETRÁNSKY
Foto: AUSTROTHERM

Článok bol uverejnený v časopise ASB.