ppg deco slovakia nater na akykolvek povrch
Galéria(5)

PPG Deco Slovakia: Náter na akýkoľvek povrch

Partneri sekcie:

Interiérové, ako aj exteriérové nátery majú okrem ochrannej funkcie aj funkciu dekoratívnu. Rozhodnúť sa pre správny druh či vybrať správny farebný odtieň rozhodne nie je jednoduché. Preto je dobré dať si poradiť profesionálmi, napríklad v Dome farieb spoločnosti PPG Deco Slovakia. Správny výber náteru je však len prvým krokom k úspechu. Na dosiahnutie želaného konečného efektu je nevyhnutné splniť aj ďalšie podmienky. Aké, to nám už porozprávali Ľubomír Domiňák a Rastislav Blahut, konatelia spoločnosti PPG Deco Slovakia.

01profil big image
07profil big image
04profil big image
02profil big image
ppg deco slovakia nater na akykolvek povrch 6154 big image

Spoločnosť PPG Deco Slovakia je samostatnou obchodnou jednotkou spoločnosti PPG Industries so sídlom v Pittsburghu v USA. Na trhu ste od júla 2011. Aká je hlavná oblasť vášho pôsobenia?
Zameriavame sa na predaj a distribúciu náterových látok na steny, stropy, fasády, drevo a doplnkových výrobkov pre maliarov. Aktivity na trhu uskutočňujeme prostredníctvom našich troch hlavných divízií. Oddelenie veľkoobchodu sa zameriava na nezávislý predaj v rámci celého Slovenska. Druhú predstavuje vlastná maloobchodná sieť pod označením Dom farieb. Z hľadiska obratu získava na význame aj tretia divízia distribúcie, v rámci ktorej sa realizujú exportné aktivity smerom na Ukrajinu. Na slovenský trh dodávame produkty, ktoré sa vyrábajú pod značkou PPG, ale aj ostatné významné značky.

Maloobchodná sieť sa zakladá na princípe profesionálneho prístupu k zákazníkovi, a to bez ohľadu na to, či ide o maliara-živnostníka, stavebnú, prípadne realizačnú spoločnosť, alebo o koncového spotrebiteľa. Hlavnú časť predaja tvoria práve produkty vyrábané pod našou hlavičkou. Sieť maloobchodných predajní nie je určená len na predaj, ale predstavuje aj vhodný komunikačný kanál, prostredníctvom ktorého môžeme našich zákazníkov neustále vzdelávať. Naším cieľom je poskytovať úplne iný štandard predaja v porovnaní s konkurenciou. Domy farieb slúžia ako predajné centrá, v ktorých máme možnosť komunikovať celú škálu pomerne širokého sortimentu. Súčasťou je značka Primalex, známa na slovenskom trhu už od roku 1972, Johnstone’s, Balakryl, Praktik a od roku 2012 aj prémiová značka náterov na drevo Bondex.

Prvá zo spomínaných značiek, značka Primalex, tvorí zároveň gro našej ponuky na Ukrajine. Tieto exportné aktivity sa rea­lizovali dávno pred mojím nástupom do spoločnosti, ktorý sa datuje od roku 1999. Momentálne už ponuka a servis na ukrajinskom trhu kopírujú slovenský trh. Vďačí­me za to nezávislému zákazníkovi, ktorý sa rozhodol budovať vlastnú maloobchodnú sieť. Momentálne má postavené tri maloobchodné predajne.

Aký široký je váš sortiment?
Pod značkou Primalex ponúkame biele náterové látky určené do interiéru a farebné náterové látky v 36 odtieňoch priamo pripravených na aplikáciu. Vďaka kolorovacím centrám, ktorých je na Slovensku takmer sto, vieme okrem týchto namixovaných odtieňov zákazníkovi natónovať približne 20 000 ďalších odtieňov. Ďalej sú to náterové látky na fasády v bielej farbe a v ľubovoľných farebných odtieňoch, ako aj fasádne akrylátové a silikátové omietky, penetračné nátery a doplnkový sortiment. Súčasťou značky je aj program určený na ochranu dreva a kovu.

Veľmi podobnú štruktúru sortimentu má značka Balakryl, teda okrem omietok, pričom dominantnú časť tvoria produkty určené na ochranu dreva. Ide o ekologicky šetrné produkty riediteľné vodou, ktoré predstavujú omnoho menšie environmentálne zaťaženie pre spoločnosť. Ochrana životného prostredia je mimoriadne aktuálnou témou, a preto si myslím, že tieto produkty majú pred sebou úspešnú budúcnosť.

Štandardy a trendy dekoračných náterov už od svojho počiatku určuje značka Johnstone’s, vyrábaná a distribuovaná priamo zo závodov v Spojenom kráľovstve. Ucelená produktová ponuka zahŕňa interiérové a exteriérové náterové látky tak povediac na všetky druhy povrchov.

Značka Praktik v sebe zahŕňa produkty určené čisto na ochranu dreva a kovu.
Použitie dreva v ostatnom období v stavebníctve narastá. Tento trend chceme zachytiť, a preto sme v roku 2012 uviedli na trh novinku – značku Bondex. Sortiment tvoria syntetické, ale aj vodou riediteľné impregnácie, lazúry, laky a oleje určené na drevo v exteriéri i interiéri. Jednotlivé produkty sa vyvíjajú tak, aby svojimi vlastnosťami vyhovovali klimatickým podmienkam a špecifickým požiadavkám jednotlivých krajín.

Ste súčasťou koncernu PPG Industries. Je výhodné byť súčasťou veľkého nadnárodného koncernu?
Ekonomická sila, ktorá sa za takouto globálnou spoločnosťou skrýva, dáva istoty, že na trhu budeme aj o ďalší rok, a to nielen zákazníkom, ale aj našim dodávateľom, ktorí sa aj v týchto ekonomicky zložitých časoch nemusia báť o platobnú disciplínu, a zároveň dáva aj sociálne istoty našim zamestnancom. Motivovaný a pravidelne školený zamestnanec je totiž základom ďalšieho rozvoja každej obchodnej spoločnosti. Ďalšou výhodou veľkého koncernu je obrovské portfólio výrobkov, ktoré môžeme kedykoľvek využiť, a v prípade záujmu obchodných partnerov, či trhu o určitý typ produktu, tento produkt vyhľadať a začať v krátkom čase distribuovať. Ak je trh zdravý, neustále rastie, uviesť niekoľko noviniek počas roka je jednoduché. V súčasnej situácii si to však vyžaduje mať prepracovaný systém a profesionálny vývoj. V prípade PPG sa na vývoji spolupodieľajú všetky výrobné závody (na Slovensku predávame produkty vyrábané v Českej republike, Maďarsku, Spojenom kráľovstve, Dánsku, Nemecku a v Poľsku).

Aká je štruktúra vašich zákazníkov a čo robíte pre to, aby ste si ich udržali?
Máme dva typy zákazníkov. Prvú skupinu tvoria maliari, architekti, stavebné spoločnosti a koncoví spotrebitelia, ktorým ponúkame služby prostredníctvom už spomínanej maloobchodnej siete – Domov farieb. Na komunikáciu s druhou skupinou náročnejších zákazníkov alebo zástupcov veľkých investorov, či predstaviteľov štátnej správy sa zameriava obchodná divízia – divízia podpory.

Pre zákazníkov organizujeme veľké množstvo prezentácií výrobkov, v minulosti sme sa zúčastňovali na seminároch organizovaných Architektonicko-stavebným informačným centrom ASICE. Išlo o šnúru osemnástich prednášok v priebehu jedného roka. V predajniach organizujeme dni otvorených dverí a prezentačné akcie. Tie sú príležitosťou nielen na získanie nových informácií, ale aj na neformálne stretnutia. Zákazníkov sa snažíme zapájať aj do výroby nových produktov, pričom nám aktívne pomáhajú pri ich vývoji a testovaní.

Zákazníci majú zároveň možnosť využívať všetky výhody, ktoré majú v domovskej predajni, pretože údaje o nich sa zhromažďujú v centrálnom systéme. Takže je jedno, v ktorom Dome farieb nakupujú, všade si môžu uplatniť rovnakú zľavu.

Poskytujete svojim obchodným partnerom asistenčné služby v podobe napríklad diagnostiky exitujúcich vrstiev farebných úprav v prípade obnovy fasád historických objektov?
Vieme zmerať vlhkosť muriva a omietky a fotospetrometrom zistiť pôvodný farebný odtieň. V prípade požiadavky zo strany investora na jeho zachovanie nie je vďaka kolorovaciemu systému problém následne natónovať najbližší možný odtieň. Realizačnej spoločnosti zas vieme odporučiť technologický postup aplikácie vhodného náteru či omietky.

Aký kolorovací systém využívate v súčasnosti?
Systém prešiel v ostatnom čase určitými zmenami. V súčasnosti vieme tónovať interiérové a exteriérové nátery, lazúry a omietkové zmesi značiek, ktoré miešame v jednom stroji, a to pri použití jedného typu pigmentov. Výroba pigmentov je centralizovaná. Pre celú Európu sa používa jeden softvér. Bázy sa aj naďalej vyrábajú v jednotlivých výrobných závodoch. V minulosti sa pri každej značke musel použiť iný stroj, iné pigmenty, čo viedlo k vyšším nákladom a kládlo vyššie nároky na prevádzkový priestor.

Na čo by mal investor v súvislosti s nátermi klásť dôraz?
Predovšetkým na dodržiavanie technologického postupu. Mnohokrát je práve nedodržanie technologického postupu hlavným dôvodom prípadných reklamácií alebo sťažností zo strany zákazníka. Ak zákazník z dôvodu úspory času alebo peňazí nerealizuje napríklad penetrovanie podkladovej vrstvy, je vysoká pravdepodobnosť, že nedosiahne požadovaný výsledný efekt. Zároveň by si mali zákazníci zistiť, ako sa má náter aplikovať a aký je systém riedenia. Pred samotným výberom náterovej látky by mal zákazník vedieť poskytnúť personálu v predajni čo najpresnejšie informácie o priestore (so zvýšenou relatívnou vlhkosťou, so zvýšeným znečistením ovzdušia a podobne) a samotnej budove (či ide o no­vostavbu, alebo už existujúcu budovu).

Keby ste porovnali 90. roky minulého storočia a súčasnosť – aké sú aplikačné možnosti, kam sa vývoj posunul a čo sa očakáva v budúcnosti?
My sa snažíme vyrábať náterové materiály tak, aby bola ich aplikácia čo najjednoduchšia. Slovensko, žiaľ, nie je dobrým príkladom na zmeny, ktoré sa dejú. V porovnaní so západným svetom je percento ľudí využívajúcich služby profesionálnych maliarov zanedbateľné. Preto je nevyhnutné, aby sa farba ľahko nanášala, aby sa nemuseli pridávať žiadne prísady a nebolo nutné používať špeciálne náradie. Náterové látky možno nanášať štetkami, valčekmi, striekacími zariadeniami, ktoré sú výhodné z hľadiska výkonnosti, efektivity a času. Štetky a valce sa vyrábajú zo syntetických a prírodných materiálov. Vyššiu kvalitu majú jednoznačne tie vyrobené z prírodných materiálov, majú lepšiu kryciu schopnosť a umožňujú výdatnejšie nanášanie farby. Kvalita nanesenia farby závisí aj od dĺžky vlasu. Ideálne je však použiť striekacie zariadenie.

V ponuke máte aj fasádne farby. Nedávajú investori v súčasnosti pri vytváraní finálnej vrstvy fasády prednosť skôr tenkovrstvovým fasádnym omietkam?

Pre farby sa rozhodujú väčšinou investori, ktorí realizujú obnovu budovy. Nové objekty sa vo väčšine prípadov stavaujú už so zateplením obvodovej steny, pričom súčasťou takmer každého tepelnoizolačného systému je omietka. Zásadný rozdiel medzi farbou a omietkou spočíva v tom, že farba má po nanesení len niekoľko mikrónov. Omietka má hrúbku v rozpätí od 1,5 do 2,5 mm, čo znamená, že prefarbenie je do hrúbky až 2 mm. V prípade drobných oderov (poškodenia) má omietka v reze rovnaký farebný odtieň ako na vrchu. Ďalšou výhodou je, že pod fasádnou omietkou je omietkový základ v rovnakom farebnom odtieni. Vďaka tomu nie je ani poškodenie fasádnej omietky výraznejšieho charakteru badateľné. V prípade farby je kontrast poškodenej a nepoškodenej časti fasády výrazný.

Ako sa distribuujú vaše výrobky v rámci Slovenska?
Na Slovensku máme dve logistické centrá. Z nich sa realizuje distribúcia na nezávislý trh a do obchodných reťazcov, s ktorými spolupracujeme. Sklady majú kapacitu 15 000 paletových miest. Západné a stredné Slovensko sa zásobujú z logistického centra, ktoré sa nachádza pri Novom Meste nad Váhom. Región východného Slovenska až po Liptovský Hrádok sa zásobuje z logistického parku v Petrovanoch pri Prešove. V minulosti sme mali 16 malých regionálnych distribučných skladov, ale z hľadiska bezpečnosti a ochrany zdravia a ekologických vplyvov sme sa rozhodli zmeniť celý distribučný systém.

Umožňuje súčasné zloženie náterových látok ich recyklovateľnosť?
Náterové látky z nášho portfólia vyhovujú požiadavkám na nízky obsah VOC (prchavé organické látky). Suroviny a materiály, ktoré sa používajú pri výrobe, sa posudzovali v súlade s nariadením REACH, podľa ktorého sa kontroluje a vyhodnocuje zloženie surovín a ich environmentálne zaťaženie. Okrem surovín a produktov prešli prísnou normalizáciou aj všetky výrobné procesy – získali sme certifikát ISO. Pričom ISO certifikát je napríklad v prípade verejných zákaziek nevyhnutnosťou.

Účinným dezinfekčným prostriedkom proti plesniam využívaným vo veľkej miere v minulosti bolo vápno. Jeho pridávanie do náterov však spôsobuje ich prílišné hustnutie. Alternatívu predstavuje využitie nanotechnológie. Je vaše budúce smerovanie spojené s týmito novými technológiami?

Pri výrobe našich produktov nanotechnológiu nevyužívame. V ponuke máme náter s obsahom fungicídnych látok. Je však nutné povedať, že nanesením náteru sa rieši problém len dočasne. Primárne je nutné odstrániť samotný zdroj plesne.

Ďalšou alternatívou je napríklad náter s obsahom striebra. Pridaním striebra do náteru sa dosiahne schopnosť náteru zabrániť rozmnožovaniu baktérií a mikrogorganizmov. Náter z produktového radu Johnstone’s je určený do zdravotníckych a potravinárskych zariadení.

Jeden z vašich sloganov znie: Priestor pre nápady. Aký veľký je tento priestor a aké novinky možno z vašej dielne v najbližšom období očakávať?

Našou prioritou je flexibilne reagovať na požiadavky zákazníkov, pretože iba vďaka tomu môžeme ďalej rásť.
V roku 2012 tak prešli zmenami mnohé produkty. Zmenili sa obaly, ale aj receptúry. Jednou z hlavných noviniek je už spomínaná značka Bondex.

Ľubomír Domiňák
obchodný riaditeľ a konateľ spoločnosti PPG Deco Slovakia

Rastislav Blahut
riaditeľ maloobchodnej siete Dom farieb a konateľ spoločnosti PPG Deco Slovakia

Rozhovor pripravila Andrea Dingová
FOTO: PPG Deco Slovakia

Článok bol uverejnený v časopise Stavebné materiály.