Jaroslav Paclt: Železnice na Slovensku majú budúcnosť
Galéria(4)

Jaroslav Paclt: Železnice na Slovensku majú budúcnosť

Počas uplynulého roku mal stavebný úsek obrat 6,2 miliardy českých korún, čo predstavuje udržanie dlhodobého medziročného rastu na úrovni 26 percent. Stavebný export bol 1,72 miliardy českých korún. Tohto roku sa chce v exporte priblížiť 3 miliardám a celkovým obratom presiahnuť hranicu 8 miliárd českých korún. Reč je o spoločnosti TCHAS, spol. s r. o., ktorá svoju pozíciu veľkého hráča posilnila nedávnym začlenením do francúzskej stavebnej skupiny EIFFAGE. Čo je však na tomto mieste ešte dôležitejšie, TCHAS aj na Slovensku realizuje veľké dopravné stavby a aj o nich sme sa porozprávali s novým generálnym riaditeľom a konateľom spoločnosti TCHAS, spol. s r. o., Ing. Jaroslavom Pacltom.


 

Začnime vaším pôsobením na Slovensku, kde ste v uplynulom období zaznamenali viaceré úspechy. Aké miesto zaujíma vo sfére vašich záujmov slovenský stavebný trh a ako sa na ňom chcete perspektívne rozvíjať?

Slovensko, ale rovnako aj Poľsko sú pre TCHAS mimoriadne zaujímavé teritóriá. Už aj preto, že TCHAS sídli v Ostrave a má tak k obidvom krajinám geograficky veľmi blízko. Na Slovensku a v Poľsku tvoria podstatnú časť našich zákazok modernizácia železničných koridorov a vodohospodárske stavby. Stále významnejšie sa však presadzujeme v oblasti pozemných stavieb, o čom svedčí hlavná cena Stavba roku v SR 2007 za viacúčelovú halu Poprad a ocenenie Inžinierska stavba roku za Dostavbu ČOV v Poprade-Matejovciach. Na obidvoch stavbách sme sa podieľali ako člen dodávateľského združenia. V rámci systémovej akvizičnej a reštrukturalizačnej činnosti sme na Slovensku dokončili akvizíciu firmy Špeciálne činnosti Bratislava, ktorú chceme ďalej rozvíjať v hlavných odboroch našej stavebnej činnosti.
 

Zaostrime na železnice. Čo vám otvorilo ich koridor na Slovensko?

V Českej republike patrí TCHAS od roku 1999 medzi piatich hlavných dodávateľov modernizácie železničných koridorov. Z ostatného obdobia môžem uviesť optimalizáciu železničného uzla Bohumín alebo elektrifikáciu trate z Ostravy-Svinova do Opavy. V Poľsku sme generálnym dodávateľom prvej etapy modernizácie koľajovej trate E 20 Siedlce – Terespol, LOT A, ktorá je súčasťou druhého transeurópskeho koridoru z Berlína do Moskvy.
 

Ako sa to premietlo do činností na Slovensku?

V auguste sme ako vedúci člen dodávateľského združenia dokončili rekonštrukciu železničného uzla Poprad – Tatry a významne sa podieľame na celkovej modernizácii železničnej trate medzi Bratislavou a Trnavou. Pre ďalší rozvoj našej činnosti na železniciach investujeme aj do technického vybavenia. Tohto roku sme zakúpili univerzálnu automatickú strojovú podbíjačku, ktorá tvorí základ vlastnej mechanizácie na kvalifikované práce na železničnom zvršku.

Zúčastňujete sa na zlepšovaní dopravnej infraštruktúry na Slovensku. Čo by sa ešte malo zlepšovať, aby sa Slovensko aj v doprave zaradilo medzi vyspelé európske štáty?

Ak mám hovoriť o železničných stavbách, ktoré sú doménou našej spoločnosti, výsledky modernizácie železničných koridorov rozhodne vidieť. V nadväznosti na rekonštrukcie tratí a železničných staníc sa bezpečnosť, rýchlosť a komfort koľajovej dopravy budú určite zvyšovať aj postupnou modernizáciou vlakových súprav.

Vráťme sa k vašej nedávnej akvizícii. O TCHAS prejavilo záujem množstvo zahraničných spoločností. Prečo ste si vybrali práve EIFFAGE?

Proces hľadania strategického partnera začali doterajší majitelia našej spoločnosti Ing. Václav Daněk a Ing. Milan Lasák v spolupráci s poradenskou spoločnosťou Deloitte v máji minulého roku. Záujemcovia o kapitálový vstup pochádzali z troch kategórií – nadnárodných stavebných spoločností, developerských firiem a kapitálových spoločností. Od začiatku sa preferovala prvá skupina – veľká európska stavebná firma.

Aké výhody vyplývali zo spojenia s nadnárodnou spoločnosťou?

Integráciu s niektorou z nich a využitie jej možností, predovšetkým veľkého finančného a ekonomického potenciálu, vnímal TCHAS v rámci rozvoja spoločnosti ako prirodzený krok dopredu. Z najvážnejších kandidátov z Francúzska a Španielska sa majitelia nakoniec rozhodli pre francúzsku spoločnosť EIFFAGE, súčasnú sedmičku v rebríčku európskych stavebných firiem.

Osvedčila sa firme táto voľba?

Prvé spoločné mesiace potvrdzujú, že sme urobili dobre. Po schválení antimonopolnými úradmi v Českej republike, na Slovensku a v Poľsku sa proces kapitálového vstupu zavŕšil rozhodnutím valného zhromaždenia našej spoločnosti dňa 3. júla 2007. EIFFAGE Construction sa tak stala vlastníkom 90-percentného podielu v TCHAS.

Vnímali ste vstup zahraničného kapitálu aj ako nutnosť pre jej ďalší rozvoj?

Počas 16 rokov existencie sa TCHAS s rýdzo českým kapitálom vypracoval na pozíciu šiestej najväčšej stavebnej firmy v Českej republike a najväčšieho českého exportéra stavebných prác. Na zaradenie medzi významných hráčov na stredoeurópskom stavebnom trhu sme však potrebovali know-how a kapitálovú silu nadnárodnej európskej firmy, čo bezozvyšku naplnil vstup spoločnosti EIFFAGE.

Dynamika firmy sa odvíja od neustáleho zlepšovania jej štruktúry a spôsobov riadenia, hľadania nových výziev. Čím v tomto smere prechádza TCHAS?

Z hľadiska zvýšenia efektivity riadenia a vzájomnej komunikácie bolo prelomové rozhodnutie o umiestnení našich podnikov ISO, UNIPS a Ingstav Ostrava spolu so správou stavebnej činnosti začiatkom tohto roku do jedného nového objektu. V rámci aktívnej personálnej politiky sa uskutočnilo hodnotenie zamestnancov v nadväznosti na mzdovú politiku firmy. Na podporu vzdelávacích aktivít reali­zujeme projekt s názvom Zvyšovanie adaptability a konkurencieschopnosti zamestnancov skupiny TCHAS prostredníctvom vzdelávania, naši pracovníci na všetkých úrovniach riadenia prechádzajú „outdooro­vými“ kurzami tímovej spolupráce. Aj tieto pozitívne kroky prispievajú k ďalšiemu nárastu počtu zamestnancov, ktorých je v súčasnosti okolo 1 500.

Nedávno ste sa stali spolu so zástupcom EIFFAGE Jacquesom Antoinom Tannerom konateľmi spoločnosti. Čo bolo predtým?

Dvadsať rokov som pôsobil vo VOKD (Výstavba ostravsko-karvinských dolů), a to od najnižších pozícií až po predsedu predstavenstva a riaditeľa spoločnosti. Potom som bol riaditeľom podniku UNIPS, ktorý sa následne stal súčasťou skupiny TCHAS. V nej som až do aktuálnych zmien vykonával funkciu riaditeľa pre stavebnú činnosť.

Ľudo Petránsky
Foto: TCHAS, spol. s r. o.