Technológia hornej výsuvnej skruže na rýchlostnej ceste R1
Galéria(5)

Technológia hornej výsuvnej skruže na rýchlostnej ceste R1

Mostný objekt 205-00 na R1 nad údolím, Hosťovským potokom a poľnou cestou v km 6,423 je najväčším mostom 2. úseku Selenec – Beladice. Dĺžka tohto 17-poľového mosta je 960 m, z toho 6 polí je dlhých približne 40 m a 11 hlavných polí má rozpätie 69 m. Realizovaný je unikátnou technológiou hornej výsuvnej skruže.

Most je špecifický tým, že sa realizuje ako štvorpruh, to znamená, že oba smery povedú po jednom moste. Od stavebného povolenia prešiel niekoľkými zásadnými zmenami. Prvým bol variant dvoch samostatných mostov s dvomi 45-metrovými poliami, tromi 56-metrovými poliami a desiatimi 70-metrovými poliami, potom nasledovala alternatíva jeden most so šiestimi 40-metrovými poliami a tromi 70-metrovými poliami. Z časových dôvodov sa namiesto klasickej skruže zvolila unikátna technológia výsuvnej skruže so 70-metrovými poľami od portugalského výrobcu Berd. Z pôvodnej dokumentácie na stavebné povolenie (DSP) zostali zachované len tri krajné 40-metrové polia. Najvyšší pilier mosta je vysoký 35 m.

Výsuvnú skruž doviezli zo španielskej Valencie, kde sa použila na podstatne menšom moste na ceste II. triedy. Na každý most sa výsuvná skruž konštrukčne upravuje, dá sa teda povedať, že vždy ide o technologický unikát. Skruž je plnoautomatická, riadená počítačom a jej obsluhu zabezpečuje pár ľudí. Automatická je nielen z pohľadu výsuvu, ale aj následného procesu. Odvtedy, čo sa vysunie na svoje miesto, ukotví sa, nastaví na požadovanú výšku, si žije vlastným životom a nastavuje sa sama. Približne každú minútu si sleduje výšky.

V porovnaní so štandardnou skružou, ktorá sa pripravuje s určitým zvýšením daným na základe projektu, skruž na moste 205-00 má v sebe predpínacie laná, ktoré sa automaticky napínajú a sú schopné držať ju v konštantnej nivelete. Problémy s niveletou, ktoré vznikali na klasických skružiach, sa v tomto prípade z veľkej časti eliminovali.

Zaujímavosťou je aj to, že na skruži pracuje tzv. komôrka široká 6,5 m, aj keď ide len o zárodok nosnej konštrukcie. Betónuje sa na dva razy. Po betonáži prvého poľa na skruži sa mostovka začne dobetonovávať na celú šírku, a to na vozíkoch a s pomocou prefabrikovaných ríms, ktoré slúžia ako vzpery. Tie sú už namontované. Vzhľadom na to, že ide o projekt veľkých rozmerov, betonáž je veľmi náročná.

Montáž výsuvnej skruže sa dokončila v auguste, k poslednému dňu mesiaca sa zabetónovala spodná doska a trámy poľa 14 na výsuvnej skruži. Na nosnej konštrukcii prebiehajú práce na hlavných poliach. Po zábehu opakovanej výstavby nosnej konštrukcie sa skrátia jednotlivé etapy výstavby, čo pomôže urýchliť stavbu jedného z najdlhších premostení na trase budúcej R1. Na opačnom konci budúceho mosta sa dokončujú piliere spodnej stavby, čaká sa na konsolidáciu násypu pod oporou č. 1 a stavia sa pevná skruž na polia 2 a 3.

Hlavným zhotovovateľom je spoločnosť Granvia Construction, s. r. o, dodávateľom mosta je Eurovia, závod Řevnice. Statiku kontroluje a posudzovanie náročných konštrukčných častí zabezpečuje nezávislý dozor – VUT v Brne.

TEXT: Ing. Peter Tekeľ
FOTO: JAGA

Peter Tekeľ je projektovým manažérom v spoločnosti Granvia Construction, s. r. o.

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrske stavby.