Rýchlostná cesta R3 Trstená – obchvat
Galéria(6)

Rýchlostná cesta R3 Trstená – obchvat

Príspevok opisuje typy a parametre mostov, ktoré sú súčasťou rýchlostnej komunikácie R3 Trstená – obchvat. Rýchlostná cesta R3 sa v budúcnosti stane hlavnou dopravnou tepnou Oravy.

Rýchlostná cesta R3 je z globálneho hľadiska významnou komunikáciou nadre­gionálneho významu, slúžiacou na medzinárodný tranzit medzi Slovenskom a Poľskom. Zároveň je medzinárodnou cestou E77. Cieľom výstavby R3 Trstená – obchvat je vybudovanie jedného z prvých úsekov v trase plánovanej cesty R3 tak, aby sa po vybudovaní jednotlivých na seba nadväzujúcich úsekov z Hornej Lehoty cez Dlhú, Krivú, Podbiel, Nižnú, Tvrdošín po Trstenú dosiahol homogénny ťah R3. Po dobudovaní sa stane paralelou s pôvodnou cestou I/59 a s jej dvojpruhovým usporiadaním aj hlavným ťahom cez Oravu do Poľskej republiky.

Umiestnenie a parametre stavby
Začiatok stavby tvorí cestné prepojenie na začiatku úseku, spájajúce R3 s jestvujúcou cestou C I/59. Potom sa trasa odkláňa vľavo, kde križuje existujúcu cestu prvej triedy a trať ŽSR. Následne trasa vedie poľnohospodárskymi pozemkami, križuje tri cesty druhej triedy, poľné cesty, miestne vodné toky a trať ŽSR. Cesta bude na konci úseku smerom na hranicu s Poľskom napojená prostredníctvom úrovňovej križovatky.
Kategória komunikácie privádzača je C11,5/80 a R3 je R11,5/80 (100). Návrhová rýchlosť je 80 km/h. Dĺžka trasy R3 je 7 200 m a privádzača 1 600 m.

Stavba pozostáva z 84 stavebných objektov. Okrem ciest, 14 mostov a štyroch oporných múrov sú to poľné cesty, obchádzkové cesty, úpravy vodných tokov, preložky inžinierskych sietí – vodovody, plynovody, silno- a slaboprúdové vedenia, úpravy meliorácií, rekultivácie pozemkov, vegetačné úpravy a náhradná výsadba.

Mostné objekty
SO 201 Most na cestnom prepojení nad cestou I/59 a traťou ŽSR v km 0,806
Trojpoľový monolitický most s nosnou mostnou konštrukciou v tvare spojitého dvojtrámu z predpätého betónu v dĺžke 105 m sa realizuje na pevnej skruži. Most má dve opory a dva piliere zo železobetónu založené na veľkopriemerových pilótach DN 620. Piliere majú po dva kruhové stĺpy v priemere DN 1 600. Most je odvodnený systémom liatinových odvodňovačov a potrubím. Zábradľové zvodidlo je ukotvené chemickými kotvami do rímsových chodníkov a nadimenzované je na triedu zadržania H2. Šírka vozovky medzi obrubami je 12,3 m. Most má kovové dilatačné uzávery 3W.

SO 202 Most na cestnom prepojení nad riekou Oravica v km 1,084

Jednopoľový spriahnutý most má päť oceľových nosníkov vo výške 1 930 mm, zmonolitnené spriahajúcou železobetónovou doskou v hrúbke 320 mm. Most má dve opory so železobetónovým základom a úložný prah položený na piatich pilieroch obdĺžnikového tvaru. Priestor medzi nimi vypĺňa systém geo­mreží a lícnych prefabrikátov typu G-block so zásypom štrkodrvinou. Most odvodňuje systém liatinových odvodňovačov a zaveseného potrubia. Zábradľové zvodidlo je ukotvené do rímsového chodníka v šírke 800 mm. Šírka vozovky medzi chodníkmi je 19,46 až 19,80 m. Most má kovové dilatačné uzávery 3W. Premostenie má dĺžku 40 m.

SO 203 Most na R3 nad potokom Zábiedovčík v km 0,843
Jednopoľový most s deviatimi prefabrikovanými železobetónovými predpätými tyčovými nosníkmi v dĺžke 30 m, ktoré sú spriahnuté železobetónovou doskou. Most má dve opory so železobetónovým základom a úložný prah položený na piatich pilieroch obdĺžnikového tvaru. Priestor medzi nimi vypĺňa systém geomreží a lícnych prefabrikátov typu G-block so zásypom štrkodrvinou. Odvodnenie zabezpečuje priečny sklon vozovky mosta a monolitický žľab. Zábradľové zvodidlo je ukotvené do rímsového chodníka. Šírka vozovky medzi chodníkmi je 13,23 m. Most má kovové dilatačné uzávery 3W. Premostenie má dĺžku 27 m.

SO 204 Most na R3 nad cestou III/ 05941 v km 0,940
Jednopoľový most s deviatimi prefabrikovanými železobetónovými predpätými tyčovými nosníkmi v dĺžke 30 m, ktoré sú spriahnuté železobetónovou doskou. Most má dve opory so železobetónovým základom a úložný prah položený na piatich pilieroch obdĺžnikového tvaru. Priestor medzi nimi je vyplnený systémom geomreží a lícnych prefabrikátov typu G-block so zásypom štrkodrvinou. Odvodnenie zabezpečuje priečny sklon vozovky mosta a monolitický žľab. Zábradľové zvodidlo je ukotvené do rímsového chodníka. Šírka vozovky medzi chodníkmi je 13,23 mm. Most má kovové dilatačné uzávery 3W a premostenie má dĺžku 27 m.

SO 205 Most na R3 nad potokom v km 1,648
Monolitický uzavretý rám má päť priečnych dilatačných celkov. Premostenie je dlhé 4 m. Založenie celého objektu je plošné. Hrúbka stien je 450 mm a stropy sú hrubé 500 mm. Keďže popod celý objekt bude tiecť potok, most sa zaizoloval.

SO 206 Most na R3 nad poľnou cestou v km 2,097

Jednopoľový most s prefabrikovanými predpätými nosníkmi v dĺžke 15 m so spriahnutou monolitickou doskou má dve krajné betónové opory, úložné prahy a oporný múr zo zeminy mechanicky vystuženej systémom geo­mreží so štrkodrvinou a prefabrikátov typu G-block. Po oboch jeho stranách sú monolitické odvodňovacie žľaby. Vozovka má strechovitý sklon a od žľabu po žľab je široká 14,96 m. Premostenie má dĺžku 12,7 m.

SO 207 Most na R3 nad potokom Trsteník s poľnými cestami v km 3,130
Trojpoľový most s tyčovými prefabrikovanými predpätými nosníkmi v dĺžke 30 m so spriahnutou monolitickou doskou v celkovej dĺžke 110 m má dve krajné opory založené železobetónovými základmi na násype a krátkych veľkopriemerových pilótach DN 620. Železobetónové základy dvoch pilierov sa založili na pilótach v základových jamách ohraničených štetovnicovými stenami. Plocha mosta je 1 016 m2. Most je odvodnený priečnym sklonom do monolitického odvodňovacieho žľabu. Zábradľové zvodidlo je ukotvené do rímsových chodníkov v šírke 700 mm. Šírka vozovky medzi chodníkmi je 11,50 m. Most má kovové dilatačné uzávery 3W. Premostenie má dĺžku 107 m a vedie ponad poľné cesty a potok Trsteník.

SO 208 Most na III/5942 nad R3 v km 3,584
Most je postavený ponad novú cestu R3 a nachádza sa na ceste C III/15842 smerujúcej do obce Brezovica. Ide o monolitický doskový šikmý most s predpínacími lanami. Dve krajné betónové opory sa založili na násype a veľkopriemerových pilótach. Jeden pilier sa navrhol vedľa novej cesty R3 tak, aby bolo možné vo výhľade vybudovať štyri pruhy rýchlostnej komunikácie R3.

SO 209 Most na R3 nad potokom Všivák v km 4,044

Most predstavuje monolitický uzavretý rám so šiestimi dilatačnými blokmi. Čelá mosta sú monolitické. Hrúbka stien je 350 mm a stropy sú hrubé 400 mm. Celý objekt sa zaizoloval, pretože pod ním potečie potok.

SO 210 Most na R3 nad poľnou cestou a riekou Oravica v km 4,694
Spojitý jednokomorový most z monolitického predpätého betónu na pevnej skruži v celkovej dĺžke 87 m má dve krajné betónové opory navrhnuté ako úložné prahy na veľkopriemerových pilótach DN 620. Dva piliere sú železobetónovými základmi založené na pilótach v základových jamách ohraničených štetovnicovými stenami. Plocha mosta je 1 077 m2. Most sa odvodnil priečnym sklonom do monolitického odvodňovacieho žľabu. Zábradľové zvodidlo je ukotvené do rímsového chodníka a bez rímsového zvršku vedľa odvodňovacieho žľabu. Šírka vozovky medzi zvodidlami je 14,48 m. Most má kovové dilatačné uzávery 3W. Premostenie má dĺžku 84 m a vedie ponad poľnú cestu a rieku Oravica.

SO 211 Most na vetve križovatky nad poľnou cestou a riekou Oravica
Spojitý jednokomorový most z monolitického predpätého betónu na pevnej skruži v celkovej dĺžke 91,2 m slúži ako príjazd na rýchlostnú cestu R3 z Trstenej. Most má dve krajné betónové opory navrhnuté ako úložné prahy na veľkopriemerových pilótach DN 620. Dva piliere so železobetónovými základmi sa založili na pilótach v základových jamách ohraničených štetovnicovými stenami. Plocha mosta je 646 m2. Most je odvodnený priečnym sklonom do odvodňovacieho žľabu, ktorý je monolitický. Zábradľové zvodidlo je ukotvené do rímsového chodníka a bez rímsového zvršku vedľa odvodňovacieho žľabu. Šírka vozovky medzi zvodidlami je 8,24 m. Most má kovové dilatačné uzávery 3W. Premostenie je vo veľkom oblúku a vedie ponad poľnú cestu a rieku Oravica.

SO 212 Most na R3 nad cestou II/5200 v km 4,856
Tento spojitý dvojtrámový most z monolitického predpätého betónu na pevnej skruži je trojpoľový v celkovej dĺžke 66,4 m. Dve krajné betónové opory sa navrhli ako úložné prahy na veľkopriemerových pilótach DN 620 mm. Dva piliere sú železobetónovými základmi založené na pilótach v základových jamách ohraničených štetovnicovými stenami. Plocha mosta je 1 084 m2. Odvodnenie je zabezpečené priečnym sklonom do monolitického odvodňovacieho žľabu. Zábradľové zvodidlo je ukotvené do rímsového chodníka a bez rímsového zvršku vedľa odvodňovacieho žľabu. Šírka vozovky medzi zvodidlami je 18,46 až 19,26 m. Most má kovové dilatačné uzávery 3W. Premostenie je nad cestou, ktorá vedie do Oravíc a Suchej Hory.

SO 213 Most na R3 nad železničnou traťou a poľnou cestou v km 5,095
Dvojpoľový doskový most z monolitického predpätého betónu sa bude realizovať na pevnej skruži. Má jednu krajnú oporu zaistenú oporným múrom z mechanicky vystuženej zeminy pomocou lícových prefabrikátov typu G-block a geomreží. Druhá opora má monolitický železobetónový základ s úložným prahom. Opory aj základy dvoch pilierov sa založili na veľkopriemerových pilótach DN 620 mm. Plocha mosta je 547,4 m2. Odvodnenie sa riešilo strechovito a po oboch stranách sa vybudovali monolitické odvodňovacie žľaby. Most má bezrímsový zvršok a úroveň zadržania zvodidlových zábradlí je H2. Nachádzajú sa na ňom kovové dilatačné uzávery 3W. Premostenie vedie nad jednokoľajnou traťou Trstená – Suchá Hora, ktorá je vo výhľade, a poľnou cestou.

SO 214 Most na R3 nad potokom Bratkovčík a poľnou cestou v km 6,047
Dvojpoľový most s tyčovými prefabrikovanými predpätými nosníkmi v dĺžke 15 m so spriahnutou monolitickou doskou má dve krajné betónové opory zaistené opornými múrmi z mechanicky vystuženej zeminy pomocou lícových prefabrikátov typu G-block a geomreží. Pilier je založený na veľkopriemerových pilótach DN 620 mm. Plocha mosta je 336,3 m2. Odvodnenie sa riešilo jednostranným priečnym sklonom mosta a monolitickým odvodňovacím žľabom. Na druhej strane mosta je rímsový chodník so zábradľovým zvodidlom. Šírka medzi zvodidlami je 11,5 m a úroveň zadržania je H2. Most má kovové dilatačné uzávery 3W a jeho dĺžka je 30,884 m.

Týchto štrnásť mostov je súčasťou dvojpruhovej rýchlostnej cesty R3 Trstená – obchvat, ktorý bude najsevernejšou časťou R3. Táto rýchlostná cesta bude v budúcnosti napájať diaľnicu D1 v oblasti Ľubochne s Oravou a Poľskou republikou.

V novembri 2009 sa spojazdnil a odovzdal do používania úsek z hranice – KÚ 7,200 po zjazd Trstená – Suchá Hora – Oravice, čo predstavuje 2 300 m. So spojazdnením celého úseku R3 aj s privádzačom a napojením na CI/59 z Tvrdošína sa počíta v poslednom októbrovom týždni 2010, čo je o rok skôr oproti zmluvnému termínu. Keďže sa celá doprava presmeruje z mesta Trstená na obchvat, uvedenie do prevádzky bude odľahčením najmä pre občanov tohto mesta.

TEXT: Ing. Peter Máša
FOTO: Váhostav-SK

Peter Máša pracuje v spoločnosti VÁHOSTAV-SK, a. s., Žilina, kde pôsobí ako projektový manažér významných vodohospodárskych a dopravných stavieb.

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.