povodne a mosty
Galéria(2)

Povodne a mosty

Pri návrhu mostov sa, samozrejme, počíta aj s povodňami. Samotná nosná konštrukcia mosta musí byť navrhnutá tak, aby pri 100-ročnej vode siahala hladina rieky maximálne. 0,5 m pod konštrukciu hornej stavby. Táto rezerva zabezpečuje bezpečné prevedenie vody v koryte rieky spolu s plaviacimi sa nánosmi, ktoré by sa mohli o most zachytávať a tak brániť prietoku vody.

povodne a mosty 6888 big image
Súčasťou návrhu väčších mostov zasahujúcich do toku rieky býva zväčša aj hydrotechnický výpočet, ktorý určí vzdutie hladiny vplyvom pilierov pri 100-ročnej vode. Aby nedošlo k nedovolenému vzdutiu hladiny, musia byť piliere mosta v koryte rieky a v inundačnom území osadené a tvarované tak, aby čo najmenej bránili prietoku vody. Tvarovanie pilierov okrem prúdnice rieky rešpektuje aj možné plaviace sa bremená, ktoré by ho mohli pri náraze poškodiť. Piliere väčších mostov sú z tohto dôvodu spravidla obložené kameňom do výšky minimálne 0,5 m nad hladinu 100-ročnej vody. Takto sú chránené proti abrázii povrchu. Zakladanie mosta musí byť zhotovené zase takým spôsobom, aby nedošlo k podmytiu základov ani pri zmenených režimoch prietoku zapríčinených povodňami. Na elimináciu tohto rizika sa navrhuje buď hlbšie založenie základu, hĺbkové založenie na pilótach, alebo zásyp päty pilierov veľkými balvanmi či skalami.

Čo sa týka životnosti, pri dobre navrhnutom moste povodne jeho životnosť nijako neovplyvnia (nerátajúc možné poškodenia ochrannej či povrchovej vrstvy pilierov plaviacimi sa bremenami, ktoré sa však dajú jednoducho sanovať). Väčším problémom je, ak sa pri návrhu či realizácii podcenia niektoré spomínané faktory. Pri väčších mostoch býva najčastejšou poruchou zapríčinenou povodňami podcenenie podmytia základov. Pri menších mostoch sa zase zväčša podcení maximálna hladina miestneho potoka. Tento faktor potom spôsobí vzdutie hladiny, ľahké lávky pre peších (najmä drevené a oceľové) môže prípadne strhnúť z ložísk alebo sa môžu úplne zničiť.

Projektant by mal pri návrhu mosta okrem spomínaných hydrotechnických kritérií počítať aj so silami pôsobiacimi na piliere spôsobenými prúdením vody v koryte rieky. Pri väčších cestných a železničných mostoch je tlak vody na piliere vplyvom prúdenia zväčša zanedbateľný, keďže sily z hornej stavby bývajú rádovo väčšie. Pri ľahších a menších mostoch, ako sú napr. lávky pre peších či potrubné mosty, môže však tlak prúdiacej vody pri povodni tvoriť jedno z rozhodujúcich zaťažení pilierov. Sila pôsobiaca na piliere pri povodni môže byť dokonca ešte väčšia, ak sa objaví aj plávajúci ľad. Vhodné tvarovanie pilierov však dokáže tieto sily výrazne zredukovať a dobre navrhnutý a postavený most by mal povodne bez problémov zvládnuť. 

Text a foto: Ing. Peter Paulík, PhD.

Ing. Peter Paulík je autorom knižnej publikácie Mosty na území Slovenska, v ktorej nájdete 250 najkrajších a najzaujímavejších mostov Slovenska.

Knihu si môžete kúpiť na jagastore.sk.

–>–>