Obnova malého oblúka mosta Krk
Galéria(7)

Obnova malého oblúka mosta Krk

Spojenie ostrova Krk s pevninou zmenilo život tohto chorvátskeho ostrova. Výstavba železobetónového oblúkového mosta Krk priniesla priaznivý ekonomický rozvoj aj celému regiónu. Most Krk patril pätnásť rokov od svojho dokončenia v roku 1980 medzi najväčšie mosty sveta a ešte aj dnes patrí k najvýznamnejším mostom v Európe. Jeho bezproblémová prevádzka je preto mimoriadne dôležitá.


Konštrukčné riešenie železobetónového oblúkového mosta vzišlo z predchádzajúcich skúseností z výstavby mostov v podobných prostrediach (most v meste Šibenik a na ostrove Pag).

Stavba s celkovou dĺžkou 1 390 m pozostáva z dvoch oblúkov. Veľký oblúk s rozpätím 390 m spája pevninu s menším ostrovom Sveti Marco. Malý oblúk s rozpätím 244 m spája ostrov Sveti Marco s ostrovom Krk.

Klimatické podmienky charakteristické pre toto prostredie zapríčinili postupnú degradáciu mosta, ktorá viedla až k poškodeniu nosnej konštrukcie. Soľ, ktorú roznášal silný vietor bora, sa v priebehu rokov nahromadila na povrchu mosta. Umožnila tak chloridom prenikať do betónu a zaútočila aj na železobetónovú konštrukciu. Analýza potvrdila, že tento proces by mohol spôsobiť ohrozenie stability mosta. Národný inštitút pre stavebníctvo IGH v Záhrebe preto vypracoval projekt obnovy a ochrany mosta. Sanačné práce sa rozčlenili do niekoľkých etáp, pričom najviac postihnuté časti sa opravovali ako prvé.

Obnova malého oblúka

Projekt obnovy malého oblúka sa spustil v roku 2004 a pozostával z týchto etáp:

  • hydrodynamické odstránenie ochrannej betónovej vrstvy zasiahnutej chlorečnanmi, vzhľadom na to, že výsledky predbežných analýz odhalili hĺbkové poškodenie betónu; v tejto prvej fáze sa vykonali sanačné práce na oblúku do výšky 22,5 m nad morskou hladinou,
  • nevyhnutné zdrsnenie pripraveného a očisteného betónového povrchu s cieľom zaručenia dokonalej priľnavosti ochrannej vrstvy,
  • nanesenie antikorózneho náteru na vyčistený povrch po úplnom odstránení kontaminovanej betónovej vrstvy,
  • nanesenie omietky na vyčistený povrch v maximálnej hrúbke 2 cm; priľnavosť malty na podklad bola väčšia ako 2 N/mm2 a odolnosť proti tlaku (po 28 dňoch) bola vyššia ako 50 N/mm2; použitá malta má špeciálne antikorózne vlastnosti a okrem toho sa vyznačuje odolnosťou proti chloridom a výbornou odolnosťou proti absorpcii vody a prieniku plynov; pri jej vývoji sa sledoval cieľ čo najlepšej ochrany proti agresívnym činiteľom;
  • záverečná aplikácia ochranného a dekoratívneho pružného náteru s hrúbkou 1,5 mm.

Výber systému obnovy a ochrany
Na základe dohody medzi objednávateľom, projektantom a  staviteľom sa rozhodlo, že pred reálnym začatím prác sa vytvoria plochy na skúšku materiálov od rozličných výrobcov. Výber materiálu potom závisel od toho, ako vyhovel predpísaným požiadavkám projektu, od skúšok v laboratóriách a tiež priamo na mieste. V prvej fáze sa vykonali skúšky s navrhovanými materiálmi od piatich národných a medzinárodných výrobcov. Po vykonaní ďalších analýz na mieste aj v laboratóriu, po dohode projektanta, kontrolného orgánu a objednávateľa, firma zodpovedná za vykonanie prác vybrala sanačný a ochranný systém Mapei.

Obnova a ochrana betónového povrchu
Sanačný a ochranný systém sa mohol realizovať až po vykonaní základných prác, medzi ktoré patrilo búranie a čistenie zasiahnutých betónových vrstiev. Aplikácia špecifických výrobkov sanačného a ochranného systému prebiehala vo viacerých fázach. Najprv sa nastriekaním (v hrúbke 6 cm) naniesla vrstva tixotropnej malty vystuženej vláknami s primiešaním špeciálnej prísady, ktorá zlepšuje tixotropné vlastnosti maltových zmesí.

Použitá malta bola vyvinutá s kompenzovaným zmrašťovaním, čo umožnilo tomuto materiálu expandovať na vzduchu počas prvých dní vyzrievania tak, aby sa dosiahlo vyrovnané finálne zmraštenie. Priľnavosť malty je sama osebe výnimočná, takže nie je potrebná žiadna penetračná vrstva. Pred nanesením malty treba dostatočne navlhčiť podklad vodou až do nasýtenia, a potom odstrániť nadbytočnú vodu.

Systém úpravy betónových povrchov
Po „revitalizácii“ betónu sa realizoval ochranný a dekoratívny systém úpravy betónových povrchov, ktorý sa aplikoval komplexne v celkovej hrúbke 1,5 mm. Najskôr sa naniesol penetračný náter, ktorý sa používa na impregnáciu a ochranu podkladov a zároveň zvyšuje priľnavosť následných vrstiev. Možno ho nanášať pomocou valca, štetca, alebo – ako v tomto prípade – striekaním.

Následne sa pomocou oceľového hladidla naniesla jednozložková pružná podkladová stierka vystužená vláknami. Išlo o stierku so stredným obsahom plniva určenú na priame použitie. Stierka zlepšuje rovnorodosť podkladu a pružnosť konečného náteru. Vhodná je predovšetkým ako vrstva, do ktorej sa pokladá sieťovina (50 až 60 g).

Na konečnú úpravu sa použil dekoratívny a ochranný náter – pružná akrylová náterová látka vo vodnej disperzii. Tento výrobok bol vyvinutý na ochranu betónových podkladov a cementovej omietky proti agresívnym prvkom, ktoré sú prítomné v atmosfére.

Výrobok po vyschnutí vytvorí veľmi pružný film, ktorý neprepúšťa vodu, pritom však je schopný prepúšťať vodnú paru zvnútra konštrukcie. Náter zároveň dodáva konštrukciám príjemný estetický vzhľad. Vďaka svojim pružným vlastnostiam chráni a impregnuje betónové konštrukcie a omietky, ktoré majú na povrchu mikrotrhliny. Vytvára nad nimi premostenie s odolnou a súvislou vrstvou.

Použitie uceleného systému obnovy a ochrany betónového povrchu predĺži životnosť mosta aj v náročných klimatických podmienkach.

Práce na klenbe železobetónového oblúka Detail rozpätia oblúka mosta Krk

Most Krk (Chorvátsko)
Stavebný zásah: obnova a náter betónovej konštrukcie malého oblúka (spojenie menšieho ostrova Sveti Marco s pevninou)
Realizácia stavby: 1976 až 1980
Obnova stavby: 2004 až 2005
Objednávateľ obnovy: Chorvátske diaľnice – Záhreb (Chorvátsko)
Analýzy a projekt obnovy: Národný Inštitút pre stavebníctvo IGH Záhreb
Manažér projektu: Vladimir Simic´
Kontraktor: Viadukt – Záhreb, v spolupráci s Konstruktor Inzenjering – Spalato (Chorvátsko)
Realizácia prác: Spegra – Spalato

Mapei
Foto: Mapei

Spoločnosť Mapei je výrobcom lepidiel a chemických výrobkov pre stavebný priemysel a stavebníctvo.