Most v križovatke Prešov-západ
Galéria(6)

Most v križovatke Prešov-západ

Mostný objekt D 215-00 sa nachádza v intraviláne mesta Prešov, premosťuje okružnú križovatku a tvorí privádzač z mesta Prešov na diaľnicu D1 smerom na Poprad. Most s celkovou dĺžkou 350 m je výnimočný tým, že časť nosných predpínacích káblov je situovaná pod mostnou konštrukciou, čím tvorí jedinečnú vzperadlovú sústavu v strednej Európe.

Zakladanie medziľahlých podpier na veľkopriemerových pilótach bolo sťažené dvoma faktormi: podložie územia bolo veľmi neúnosné a pre tento problém, kombinovaný s nemožnosťou odvedenia vody z predmetného územia, sa zmenili dĺžky pilót na troch podperách. Okrem toho sa museli základové jamy provizórne pažiť, lebo zemina s vysokým obsahom vody zatvárala pracovný priestor.

Základy sa podarilo zrealizovať v priebehu deviatich týždňov v druhej polovici roka 2008. Nasledovalo vybudovanie únosného podložia, ktoré malo slúžiť na postavenie podpornej konštrukcie pri budovaní pilierov, ale aj samotnej nosnej konštrukcie. Podpery sa realizovali po polovici, pre spodnú aj hornú časť sa použilo samostatné nosníkové debnenie. Podpery sa týmto jednoduchým spôsobom vybudovali v relatívne krátkom čase štrnástich týždňov. Menším zdržaním bola podpera č. 6, ktorá sa navrhla ako pevná, preto si armovanie vyžadovalo zvýšenú prácnosť, a podpera č. 2, ktorá bola v spodnej časti o 2 metre kratšia. Realizovala sa ako posledná, po úprave debnenia.

Identifikačné údaje
Objekt: D 215-00 Most na vetve č. 2 nad okružnou križovatkou
Stavba: Diaľnica D1 Fričovce – Prešov-západ, II. etapa, 2. časť Svinia – Prešov-západ
Obec: Prešov
Stavebník a správca mosta: Národná diaľničná spoločnosť, a. s.
Projektant: DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava, divízia Prešov
Zodpovedný projektant: Ing. Dušan Skuban
Zhotoviteľ: Inžinierske stavby, a. s.

Do konca roka 2008 sa podarilo postaviť, zabetónovať a predopnúť podpornú nosnú konštrukciu pod I. etapou (dĺžky 84 m). V nasledujúcom roku bolo potrebné dokončiť tri etapy rozdelené na polovicu po 35 m a poslednú etapu pozostávajúcu z dvoch 28-metrových celkov. Týchto osem častí sa budovalo rýchlosťou tri časti za dva mesiace. Nezávisle od seba sa použili dve podporné konštrukcie a dve súpravy debnenia. Systém organizovania práce dovoľoval pracovať nepretržite – počas technologickej prestávky jednej časti etapy sa pracovalo na druhej. Za pozornosť stojí, že 35 + 28 m nosnej konštrukcie sa rea­lizovalo počas plnej premávky mimoriadne zaťaženej cestnej križovatky.

Po vybudovaní celej nosnej konštrukcie sa súbežne pracovalo na osadzovaní oceľových deviátorov, vytvorení trasy na voľné predpínacie káble, ich predopnutie a injektovanie. Na hornej stavbe objektu takisto prebiehali štandardné práce – izolácia krajnej časti, osadenie rímsových prefabrikátov, zriadenie monolitického odvodňovacieho žľabu, zriadenie rímsového chodníka, osadenie mostných záverov, celoplošné izolácie a kladenie asfaltových vrstiev.

Zmienku si zaslúži vizuálna stránka mostného objektu. Projektantom prijatý farebný návrh jednotlivých betónových častí, či už pilierov, alebo samotnej vodorovnej nosnej konštrukcie spolu so samotným tvarom a spôsobom vedenia trasy voľných lán, dávajú tomuto dielu nádych výnimočnosti. Vďaka patrí aj kolektívu technikov a pracovníkov podieľajúcich sa na tomto diele.


Základné údaje
Svetlosť mostných otvorov: 18,875 + 4 × 27,290 + 18,875 m
Dĺžka premostenia: 336,56 m
Dĺžka mosta: 346,56 m
Šikmosť mosta: 100 g (kolmý)
Šírka vozovky medzi zvodidlami: 9,50 m
Výška mosta nad vetvami : 11,30 m (nad okružnou vetvou)
Stavebná výška: 3,50 m
Plocha mosta: 4 039 m2
Druh konštrukcie: monolitická z dodatočne predpätého betónu C 35/45
Zaťažovacia trieda: A

Ing. Miroslav Timko
Foto: Inžinierske stavby

Miroslav Timko je stavbyvedúcim na mostnom objekte v križovatke Prešov-západ a pracuje v spoločnosti Inžinierske stavby, a. s.

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.