elegantne mostove rimsy
Galéria(4)

Elegantné mostové rímsy

V Nemecku na diaľnici A7, spájajúcej sever a juh krajiny, vzniká na kilometri 595 pri meste Bad Brückenau novostavba mosta Sinntal. Počas výstavby 755 m dlhého viaduktu sa zhotoví 3 000 m mostovej rímsy s pohľadovou kvalitou betónu.

02 doka img02 big image
04 doka img04 big image
03 doka img03 big image
elegantne mostove rimsy 7118 big image
Plynulý priebeh výstavby je zabezpečený nasadením Doka debniacich vozíkov TU. Pri výstavbe pôvodného mosta Sinntal sa nerátalo s enormným nárastom nákladnej ­dopravy, ktorá veľmi doľahla na tento filigránový most. V dôsledku jeho poškodení boli transporty nad 44 t od roku 2004 zakázané. Značné poškodenia 45-ročného mosta Sinntal viedli k tomu, že bolo nevyhnutné vybudovať náhradnú novú stavbu. Veľký dôraz sa kládol na jej zosúladenie s okolitou krajinou. Cieľom bolo dodržať transparentnosť so vzhľadom pôvodného mosta. Nová ľahká oceľová spriahnutá konštrukcia sa svojím vzhľadom a tvarom veľmi podobá na starý most. Pozostáva z dvoch samostatných konštrukcií, oddelených od seba v smere jazdy na mestá Fulda a Würzburg. Každá zaberá dva jazdné pruhy a odstavný pruh. Mostovky sú uložené na štíhlych kruhových pilieroch, ktorých prierez sa pri hlavici rozširuje.

Novostavba vzniká paralelne popri starom moste. So základovými prácami sa začalo v máji 2009. V decembri 2012 sa ukončila výstavba mosta v smere Würzburg. V zime 2012/2013 bola doprava spustená bez obmedzenia vo dvoch pruhoch starého a vo dvoch pruhoch nového mosta. Po dokončení mosta v smere do mesta Fulda, ako aj jeho napojenia na existujúcu diaľnicu nasleduje uvedenie celého mosta do prevádzky v oboch smeroch, a to v polovici roka 2013. Následne sa starý most zbúra.

Nový štvorprúdový most Sinntal je oceľový spriahnutý most, siahajúci až do výšky 53 m. Je uložený na 14 dutých pilieroch s rozpätím až do 107 m a výškou až 45 m. Projekt realizuje firma Max Bögl.

Stiesnený priestor medzi vnútornými rímsami
Pri zhotovovaní 0,75 m vysokých a 0,43 m širokých betónových ríms sa stavebná firma spoľahla na debniaci vozík TU, ktorý sa vyznačuje hospodárnosťou, prispôsobiteľnosťou a rýchlym zadebňovaním a oddebňovaním. Na tejto stavbe sú nasadené dva kompletné vozíky s dĺžkou 28 m. Jeden na zhotovenie vonkajších a druhý na zhotovenie vnútorných stredových ríms, ktoré sú umiestnené v mimoriadne stiesnených priestorových pomeroch. Medzi betónovými pohľadovými rímsami je svetlá vzdialenosť len 10 cm.

Najväčšou výhodou debniaceho vozíka TU je, že celá konštrukcia je zavesená a pojazdná na spodnej strane mosta. Vďaka tomu nie je obmedzovaná premávka (napríklad pri opravách existujúcich mostov) a postup výstavby pri zhotovovaní mostových ríms. Vystužovanie, betónovanie a spracovanie betónu je teda bez prekážok.

Montáž stropnicových botiek TU pod krídlo mostovky sa realizuje z koša žeriava alebo z predstižnej plošiny rímsového vozíka TU. Na tejto plošine je integrovaný aj nástavec TU na precízne zasunutie pojazdného profilu do stropnicovej botky TU. Stropnicové botky TU sú zavesené na rímsových kotvách, ktoré sa zabetónovali už pri realizácii krídel mostovky. Stropnicové botky TU dovoľujú sklon konzolovej platne mosta do 15°.

Bezpečnosť pri práci
Proti nechcenému pohybu vozíka je konštrukcia vybavená automatickými gravitačnými brzdami. Tie sa pri riadenom posune vozíka do ďalšieho záberu automaticky deaktivujú. Presúvanie celého debniaceho vozíka TU sa na tejto stavbe uskutočňuje teleskopickým vysokozdvižným vozíkom. Presun je možný aj pomocou hydraulického agregátu a pevnej konštrukcie osadenej do nosnej konštrukcie mosta.

Každý deň sa zhotovilo 24 m ríms z pohľadového betónu. Na jednom debniacom vozíku sa debnilo a betónovalo, kým na druhom vozíku tvrdol betón. Vystužovanie a betónovanie bolo jednoduché a rýchle vďaka tomu, že debniaci vozík TU poskytuje voľne prístupné pracovné miesto aj na vkladanie prefabrikovaných košov výstuže pomocou stavebných mechanizmov.

Inovačným debniacim vozíkom TU možno hospodárne debniť mostové rímsy bez obmedzenia dopravy, respektíve postupu výstavby. Zaručuje efektívnu a lepšiu prácu vo všetkých fázach použitia debnenia a maximálnu ochranu pracovníkov stavby.

Projekt: Most Sinntal
Výška: 53 m
Dĺžka: 755 m
Polomer: 1 290 m
Šírka premostenia: spolu 30,10 m
Stavebná časť: mostové rímsy
Spôsob výstavby: monolitický betón
Tvar ríms:

  • výška: 0,75 m
  • šírka: 0,43 m
  • svetlá vzdialenosť: 0,10 m

Debniaci systém: Doka debniaci vozík TU
Zhotovovateľ stavby: Max Bögl GmbH & Co KG, Neumarkt

TEXT: z nemeckého originálu preložila Ing. Martina Miklošová
FOTO: Doka

Martina Miklošová je marketingová manažérka v spoločnosti DOKA Slovakia, Debniaca technika, s. r. o.

Článok bol uverejnený v časopise ASB.