Takmer 10 km spojnica Oravy a Kysúc zlepší dochádzanie za prácou i podmienky pre podnikateľov

Preložka cesty 2. triedy č. 520 medzi Oravskou Lesnou a Novou Bystricou v dĺžke 9,5 km po štyroch rokoch výstavby nahradí 108 km dlhú obchádzku. Cesta ľudí za prácou sa tak po 20-tich rokoch čakania skráti približne na desatinu a nové spojenie priblíži oba, doposiaľ ťažko dostupné regióny i podnikateľom. Združenie firiem, ktorého členom je s viac ako tretinovým podielom i spoločnosť Skanska, umožnilo sprejazdnenie cesty v predstihu. Posledné práce na stavbe budú dokončené na jar 2009.


Trasa cesty začína v Novej Bystrici – Vychylovke, pokračuje husto zalesneným územím chránenej krajinnej oblasti Kysúc a Hornej Oravy do Oravskej Lesnej.  Celková dĺžka komunikácie je 9,45 km, šírkové usporiadanie vozovky je 2 x 3,5 m s maximálnym stúpaním 8%. Súčasťou je aj 11 mostov. 

„S ohľadom na klimatické podmienky a z toho plynúcu krátku stavebnú sezónu bolo nutné prijať také riešenia výstavby, ktorými sa minimalizujú mokré procesy. Vyústením tejto podmienky je aj konštrukcia mosta 203-00, ktorého parametre ho právom radia na európsku špičku. Systém premostenia spočíva v použití oceľovej skruže SuperCor a zemného prostredia tvoreného vrstevnatým násypom vystuženým ťahovými geomrežami“, vysvetlil Marián Čechovič, stavbyvedúci zo spoločnosti Skanska BS.

Cestné spojenie medzi Kysucami a Oravou bolo v minulosti dostupné medzi obcami Harvelka a Oravská Lesná. Neskôr v rámci výstavby Vodného diela Nová Bystrica boli obce Harvelka a Riečnica zatopené, a tým bolo dlhoročné spojenie prerušené. Súčasne s výstavbou vodného diela bolo vypracovaných niekoľko štúdií na výstavbu náhradnej komunikácie medzi časťou obce Nová Bystrica – Vychylovka a Oravskou Lesnou.

S realizáciou projektu sa však začalo až na jar 2004. Práce na trase postupovali z viacerých miest, čím sa zabezpečilo také rozvinutie stavebných prác, aby bolo možné plniť stanovené harmonogramy prác po vecnej i finančnej stránke. Stavba sa nachádza v pásme ochrany vodného zdroja – vodárenskej nádrže a prechádza dvomi chránenými krajinnými oblasťami  (CHKO Kysuce a CHKO Orava).

   


Objemy hlavných stavebných prác:

Vegetačné úpravy na celom úseku trasy

  • Úpravy plôch (trávnik) – 63 485 m2
  • Kríky (výsadba) – 805 ks
  • Stromčeky (výsadba) – 66 ks
  • Zemina pre vegetačne účely – 9,522 m3

Sanácie na celom úseku trasy

  • Odvodňovacie práce v záreze – 2 860 m
  • Mikropilóty rúrkové a tyčové – 4 560 m
  • Odvodňovacie trativody – 5 232 m
  • Stabilizácia svahu klincovaním – 1 140 m2
  • Výmena podložia – 3 000 m3

Dĺžka cesty vrátene mostov – 9 449 m
Dĺžka 11-tich mostových objektov – 1 139 m
Dĺžka oporných múrov – 224 m
Dĺžka vystužených násypov – 1 505 m
Dĺžka zárubných múrov – 2 034 m
Dĺžka oplotenia – 2 034 m
Kubatúra násypov – 148 900 m3
Kubatúra výkopov – 300 100 m3
Rekonštrukcia vodovodov – 93 m
Kanalizácia – 7 975 m
Preložka VN – 105 m
Preložka NN – 215 m
Preložka slaboprúdu – 203 m
Parkovacie plochy pre osob. vozidlá – 16
Počet odpočívacích plôch – 2    

Základné údaje o projekte:
Názov stavby: Preložka cesty II/520 Nová Bystrica – Oravská Lesná
Objednávateľ: Slovenská správa ciest  IVSC  Bratislava
Zhotoviteľ: Združenie  STRABAG – SKANSKA – ZIPP
Začiatok výstavby: február 2004   
Ukončenie výstavby: február 2009
Sprejazdnenie diela: november  2008   

Zdroj: Skanska SK