image 85932 25 v1
Galéria(5)

Juhozápadný obchvat mesta Bardejov

Účelom obchvatu bolo vybudovať novú cestnú komunikáciu s parametrami zodpovedajúcimi dopravnej intenzite, ktorá by vytvorila podmienky na odklon tranzitnej dopravy mimo zastavaného územia mesta Bardejov. Vybudovaním obchvatu sa zároveň sledovalo zlepšenie životného prostredia a zvýšenie bezpečnosti obyvateľov v centre mesta Bardejov, ako aj poskytnutie vyššieho dopravného komfortu užívateľom komunikácie.

02 obchvat
06 most 201 a uprava korta rieky Topla
04 objekt 102 pokladka asf. vrstiev
05 hlavna trasa pilotova stena v pozadi most 202

Stavebníkom bola Slovenská správa ciest, Investičná výstavba a správa ciest Košice, nadriadený orgán Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Zhotoviteľom bolo Združenie Bardejov, juhozápadný obchvat v polovičnom delení na hlavného partnera združenia (EUROVIA, SK, a. s.) a na partnera združenia (STRABAG, s. r. o.).

Základné údaje charakterizujúce stavbu

Druh cesty a jej funkcia

Preložka cesty I/77 je súčasťou základného komunikačného systému Slovenskej republiky a je zaradená do siete štátnych ciest I. triedy pod číslom I/77. Jej funkciou je zabezpečiť bezpečné, kapacitné a rýchle cestné prepojenie s vyššou úrovňou komfortu. Cesta zároveň zabezpečuje vyššiu dopravnú funkciu v dotknutom území s nadregionálnou funkciou.

Zdôvodnenie potreby stavby

Jestvujúca cesta I/77 v úseku Mokroluh – Bardejov zodpovedala šírkovému usporiadaniu kategórie C 7,5/60, pričom v riešenom úseku mala niekoľko bodových chýb a nevyhovujúce technické a dopravné parametre, ktoré boli pri súčasnej intenzite dopravného zaťaženia zdrojom dopravných nehôd, často aj s tragickými následkami. V prieťahu mestom Bardejov bola cesta I/77 štvorpruhová, s priamou obsluhou územia, s úrovňovými, svetelne riadenými križovatkami. Šírkové usporiadanie zodpovedalo kategórii MZ 16. Doprava viedla zastavanou časťou mesta, obsluha územia okolo cesty I/77 sa realizovala priamo vjazdmi z tejto cesty, pozdĺž cesty boli situované chodníky pre peších, zastávky hromadnej dopravy boli situované na jazdných pruhoch cesty I/77. Z dôvodu obojstrannej zástavby okolo cesty I/77 v meste Bardejov bola úprava šírkových pomerov na zabezpečenie zbernej funkcie len náročne realizovateľná, navyše, situovanie priamo v zastavanom území mesta so sebou prinášalo aj nepriaznivé vplyvy hluku, emisií a otrasov z dopravy na ceste.

Cesta I/77 Bardejov, juhozápadný obchvat

Cesta I/77 Bardejov, juhozápadný obchvat

Spôsob dosiahnutia cieľa

Odklon dopravy mimo zastavaného územia mesta Bardejov, zlepšenie životného prostredia a zvýšenie bezpečnosti obyvateľov v zastavanom území mesta, ktorým prechádza jestvujúca cesta I/68, a zvýšenie dopravného komfortu užívateľov komunikácie bolo možné dosiahnuť vybudovaním obchvatu mesta Bardejov kategórie C 11,5/80 s navrhovanou dĺžkou preložky 5,310 km.

Členenie stavby

Stavba sa člení na 76 stavebných objektov, hlavné z nich sú:

  • 100-00     Cesta I/77
  • 101-00     Križovatka Pod Dúbravou
  • 102-00     Križovatka Družba
  • 103-00     Križovatka Mihaľov
  • 104-00     Križovatka Harčarovka
  • 105-00     Úprava miestnej komunikácie v km 3,175 – Chyzerova ulica
  • 106-00     Úprava miestnej komunikácie v km 4,690 – Tačevská ulica
  • 107-00     Úprava cesty II/545
  • 108-00     Úprava miestnej komunikácie v km 5,215 – Ulica kpt. Nálepku
  • 110-00     Prístupová cesta v k. ú. Mokroluh
  • 111-00     Prístupová cesta v k. ú. Bardejov
  • 201-00     Most cez rieku Topľa v km 1,970
  • 202-00     Most na prístupovej ceste v km 2,545
  • 203-00     Most nad ulicou Chryzerova v km 3,175
  • 204-00     Most nad údolím bezmenného potoka v km 3,715
  • 204-01     Úprava bezmenného potoka v km 3,650
  • 205-00     Most nad ulicou Tačevská v km 4,690
  • 206-00    Most nad cestou II/545 v km 4,995
  • 210-00    Pilótová stena v km 2,690 – 2,735 vľavo
  • 211-00    Oporný múr v km 5,100 vpravo
  • 212-00    Zárubný múr na ceste II/545 vpravo

Ostatné objekty predstavujú preložky inžinierskych sietí (STL, VTL, diaľkových káblov, telefónnych vedení, verejných osvetlení, NN, VN, VVN vedení, vodovodov, kanalizácií), oplotenia , protihlukové steny, úpravy potokov a riek.

Zemné práce

Priestorová poloha preložky cesty bola navrhnutá s ohľadom na konfiguráciu terénu a geologické podmienky na trase obchvatu. Prebytočná zemina z výkopov na trase cesty I/77 má kubatúru 222 112 m3. Vzhľadom na málo vhodné až nevhodné zeminy z časti zárezov je teleso preložky cesty a ostatných cestných objektov navrhované ako vrstevnaté, t. j. striedajú sa vrstvy málo vhodných zemín a veľmi vhodných štrkovitých materiálov. Celkový objem zemných prác (výkop a násyp spolu) predstavuje približne 448 585 m3. Stavba zemných telies si vyžiadala objem 157 447 m3 štrkovitého materiálu do násypového telesa, úpravy podložia zemného telesa, odvodňovacích rebier a protimrazového prísypu.

Ukladanie asfaltových vrstiev na križovatke Družba

Ukladanie asfaltových vrstiev na križovatke Družba

Vozovky

Preložka cesty I/77, ako aj všetky komunikácie majú polotuhú vozovku s povrchom spevneným asfaltom. Celková hrúbka vozovky obchvatu a križovatkových vetiev je 0,57 m. Vozovka ciest II. triedy a miestnych komunikácií má hrúbku 0,54 m. Celková plocha vozoviek je 97 354 m2.

Mostné objekty

Spolu je na trase obchvatu šesť mostných objektov:

201-00 Most cez rieku Topľa

Dĺžka premostenia: 79,04 m

Mostný objekt je trojpoľový. Nosná konštrukcia pozostáva z tyčových predpätých prefabrikátov spriahnutých monolitickou doskou. Spodnú stavbu tvorí dvojica opôr, založených na veľkopriemerových pilótach, a dve medziľahlé podpery zo stĺpa s kruhovým prierezom a úložného prahu v tvare písmena T. Priečny sklon komunikácie v danom úseku je jednostranný, 4,5 %. Pozdĺžny sklon nivelety sa mení. Šírka vozovky medzi obrubami je 11,50 m (dopravný priestor). Šírka ríms je obojstranne 1,50 m.

Most 201-00 a úprava koryta rieky Topľa

Most 201-00 a úprava koryta rieky Topľa

202-00 Most na prístupovej ceste v km 2,545

Dĺžka premostenia: 37,80 m

Ide o trojpoľový kolmý most. Nosná konštrukcia je monolitická, dodatočne predpätá. Spodnú stavbu tvorí dvojica opôr z úložných prahov založených na pilótach a dve medziľahlé podpery. Šírka vozovky medzi zvýšenými obrubami na moste aj medzi zábradliami je 4 m. Most je v jednostrannom priečnom sklone 3 %, smerovo v priamej a vo výškovom oblúku.

Hlavná trasa obchvatu s pilótovou stenou, v pozadí most 202-00

Hlavná trasa obchvatu s pilótovou stenou, v pozadí most 202-00

203-00 Most nad ulicou Chyzerova v km 3,175

Dĺžka premostenia: šikmá 29,98 m; kolmá 28,39 m

Mostný objekt je jednopoľový. Nosná konštrukcia pozostáva z tyčových predpätých prefabrikátov spriahnutých monolitickou doskou. Spodnú stavbu tvorí dvojica opôr z úložných prahov založených na pilótach. Priečny sklon komunikácie v danom úseku je jednostranný, 4,50 %. Pozdĺžny sklon nive­lety je konštantný, +1,08 %. Šírka vozovky me­dzi obrubami je 15,35 m (dopravný priestor). Šírka ríms na oboch stranách je 1,50 m.

204-00 Most nad údolím bezmenného potoka v km 3,715

Dĺžka premostenia: 144,16 m

Mostný objekt je päťpoľový. Nosná konštrukcia pozostáva z tyčových predpätých prefabrikátov spriahnutých monolitickou doskou. Spodnú stavbu tvorí dvojica opôr navrhnutých ako úložné prahy založené na pilótach a štyri medziľahlé podpery navrhnuté z dvojice stĺpov s kruhovým prierezom votknutých do základovej dosky. Priečny sklon komunikácie v danom úseku je jednostranný, 3 %. Pozdĺžny sklon nivelety je konštantný, 1,08 % (stúpa). Šírka vozovky medzi obrubami je 11,50 m (dopravný priestor). Šírka ríms je obojstranne 1,50 m.

205-00 Most nad ulicou Tačevská v km 4,6904

Dĺžka premostenia: 60,04 m

Mostný objekt je trojpoľový. Nosná konštrukcia je monolitická, dosková, s obojstrannými konzolami z predpätého betónu. Priečny sklon komunikácie v danom úseku je jednostranný, 5 %. Pozdĺžny sklon nivelety sa mení. Šírka vozovky medzi obrubami je 11,80 m (dopravný priestor). Šírka ríms je obojstranne 1,50 m so služobnými chodníkmi so šírkou 0,75 m. Oporou je úložný prah zo železobetónu, podpery sú stĺpové s priečne predopnutým úložným prahom, votknuté do základovej dosky a založené na veľkopriemerových pilótach.

206-00 Most nad cestou II/545 v km 4,995

Dĺžka premostenia: 60,04 m

Mostný objekt je trojpoľový. Nosná konštrukcia je monolitická, dosková, s obojstrannými konzolami z predpätého betónu. Priečny sklon komunikácie v danom úseku je jednostranný, 5 %. Pozdĺžny sklon nivelety je –5,32 % (klesá). Šírka vozovky medzi obrubami je 11,80 m (dopravný priestor). Šírka ríms je obojstranne 1,6 m so služobnými chodníkmi so šírkou 0,75 m. Na oboch rímsach sú osadené protihlukové steny s výškou 3 m. Oporou je úložný prah zo železobetónu, podpery sú stĺpové s priečne predopnutým úložným prahom, votknuté do základovej dosky a založené na veľkopriemerových pilótach.

Podzemná voda

Na vylúčenie účinkov podzemnej vody na stabilitu telesa preložky cesty sa realizovali tieto opatrenia:

  • Obojstranný hĺbkový trativod v zárezoch. Hĺbka jeho dna pod zemnou pláňou je 200 cm, šírka je 80 až 120 cm. Na podklade zo zhutneného štrkopiesku je uložená čiastočne perforovaná PVC rúrka DN 200 mm. Celá ryha je opatrená filtračnou geotextíliou a vyplnená štrkopieskom. Hĺbkový trativod je vyvedený na svah cestného telesa. Na zabezpečenie stability zárezových svahov sú zrealizované stabilizačno-odvodňovacie rebrá a protimrazový prísyp.
  • Upravený režim hladiny podzemnej vody. Na zabezpečenie stability zemného telesa cesty, najmä v úsekoch, kde trasa vedie v mieste stabilizovaných alebo potenciálnych zosuvných území (km 0,400 – 0,525, km 2,250 – 2,400), je upravený režim hladiny podzemnej vody jej znížením subhorizontálnymi odvodňovacími vrtmi s dĺžkou 100 m (km 0,400 – 0,525), resp. 60 m (km 2,250 – 2,400) a hĺbkovým trativodom.

Odvodnenie

V úseku ZÚ až km 2,0, kde preložka cesty prechádza ochranným pásmom hygienickej ochrany vodného zdroja Bardejov, je zrážková voda z vozovky cesty zachytená cez betónový rigol a vpusty do cestnej kanalizácie so zachytením neextrahovateľných látok v odlučovačoch ropných látok. Vyústenie smeruje do rieky Topľa. V ostatných úsekoch cesty sú zrážkové vody odvádzané prostredníctvom priečneho a pozdĺžneho sklonu vozovky na teleso cesty a do pozdĺžnych priekop s vyústením do existujúcich vodných tokov.

Bezpečnostné zariadenia a dopravné značenie

Vzhľadom na funkciu cesty a návrhovú rýchlosť sú pozdĺž vozovky zrealizované záchytné a vodiace bezpečnostné zariadenia. Z vodiacich bezpečnostných zariadení ide o vodiace prúžky (súčasť vodorovného dopravného značenia), smerové stĺpiky, vodiace tabule a smerovacie dosky. Smerové stĺpiky sú osadené v nespevnenej krajnici alebo na záchytnom bezpečnostnom zariadení. Zo záchytných bezpečnostných zariadení sa použije oceľové zvodidlo s úrovňou zachytenia N2 pri výške svahu nad 2 m a sklone 1 : 2 a s úrovňou zachytenia H1 v miestach situovania protihlukových stien a vystuženého svahu. Dopravné značenie predstavujú vodorovné a zvislé dopravné značky. Vodorovné značenie obsahuje vodiace prúžky, deliace čiary a dopravné tiene. Značenie má bielu farbu a retroreflexnú úpravu. Zvislé značky sú osadené na stĺpikoch dopravného značenia. Budú vyhotovené v základnej veľkosti s retroreflexnou úpravou triedy 1.

I/77 Bardejov, juhozápadný obchvat

Miesto stavby: okres Bardejov, Prešovský samosprávny kraj
Katastrálne územie: Mokroluh, Bardejov
Druh stavby: novostavba
Kategória: C 11,5/80, cesta I. triedy č. 77
Začatie výstavby: 01/2015
Dokončenie výstavby: 8/2016

Rozsah stavby

Dĺžka preložky cesty I/77: 5,310 km
Kategória preložky cesty: C 11,5/80
Celková plocha vozovky cesty I/77: 56 605 m2
Celkový objem zemných prác pre cestu I/77: 315 558 m3
Počet mostných objektov: 6
Celková plocha mostných objektov: 5 695 m2
Celková dĺžka protihlukových stien: 1 166 m
Počet častí stavby: 76

TEXT: Ing. Marián Kropuch
FOTO: STRABAG, s. r. o.

Marián Kropuch je vedúcim PJ Košice v spoločnosti STRABAG, s. r. o.