Pri rozširovaní D1 použili modernú technológiu spevnenia podložia
Galéria(3)

Pri rozširovaní D1 použili modernú technológiu spevnenia podložia

Takmer 37-kilometrový úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou bude nielen prvým šesťprúdovým diaľničným úsekom na Slovensku, ale aj prvým úsekom, pri rozširovaní ktorého je využitá moderná technológia spevnenia podložia hydraulickým spojivom Doroport Plus. Vďaka teto novinke bude rozširovanie diaľnice šetrnejšie k životnému prostrediu i k financiám.


Hydraulické spojivo z produkcie spoločnosti Holcim Slovensko sa u nás bežne používa pri stabilizácii veľkých plôch v logistických centrách a na parkoviskách. Na slovenských diaľniciach sa však objavuje prvýkrát. Predtým, než moderná technológia získala súhlas investora – Národnej diaľničnej spoločnosti – bola podrobená náročnej preukaznej skúške Výskumného ústavu inžinierskych stavieb – Cesty. Ňou sa preukázalo, že je vhodné použiť ju pri výstavbe diaľnice.

Zatiaľ čo pri bežnom postupe sa pri spevňovaní podložia naváža niekoľko vrstiev kameniva, v modernej technológii stabilizácie sa využíva materiál, ktorý sa nachádza priamo na mieste. Vrstva Doroport Plus sa v určenom dávkovaní nasype na zeminu, špeciálna fréza spojivo zapracuje do 30- až 40-centimetrovej hĺbky, následne ho vibračný valec zhutní a v prípade potreby sa celá zmes zvlhčí vodou. Okrem finančných nákladov je táto moderná technológia šetrnejšia aj k životnému prostrediu – znižuje totiž potrebu odvážať pôvodnú zeminu a privážať spevňovací materiál nákladnými autami. Z dlhodobého hľadiska je dôležitá najmä vysoká odolnosť a pevnosť vozovky.

Zdroj: Holcim (Slovensko), a. s.