Osobitný prístup je zárukou úspechu (profil spoločnosti Juriga Slovakia, s. r. o.)

Oblasť facility managementu je veľmi široká a zaujímavá. Svoje miesto v nej našla aj spoločnosť Juriga Slovakia, s. r. o. O činnosti, pôsobení a smerovaní spoločnosti sme sa porozprávali s konateľom spoločnosti Ing. Miroslavom Jurigom.

Čo bolo podnetom na vznik spoločnosti?
Od roku 2005 som pôsobil ako riaditeľ spoločnosti RYVOLA Slovakia, s. r. o., ktorá ponúkala komplexné služby v oblasti facility managementu. V polovici roku 2007 došlo v spoločnosti k organizačným a štrukturálnym zmenám, ktoré ma priviedli na myšlienku rozbehnúť vlastné podnikanie. Ako výsledok tohto rozhodnutia vznikla v roku 2008 spoločnosť Juriga Slovakia, s. r. o.

Aký je hlavný predmet činnosti vašej spoločnosti?
Spoločnosť sa zaoberá hlavne technickou správou budov; to však nevylučuje jej činnosť aj v iných oblastiach facility managementu.

Čo konkrétne patrí k technickej správe budov?
Ide predovšetkým o komplexnú starostlivosť o technologické zariadenia, ďalej o bežnú údržbu, teda o drobné elektroinštalačné a vodoinštalačné práce, maliarske a natieračské práce, ale aj eventuálnu drobnú opravu nábytku. Dôležitou oblasťou je zabezpečenie odborných prehliadok a odborných skúšok technických zariadení. Nemenej dôležitú súčasť tvorí nonstop havarijná služba v prípade neprítomnosti technika v objekte a rôzne iné podporné činnosti podľa nárokov klienta.

Koľko zamestnancov má vaša spoločnosť?
Sme dynamicky sa rozvíjajúca mladá spoločnosť, ktorá má momentálne 24 zamestnancov. Profesijné zameranie je rôzne – od prevádzkových manažérov, kalkulantov, revíznych technikov až po technikov údržby.

Ako získavate svojich klientov?

Možností je viacero. Najlepšou formou prezentácie spoločnosti sú, samozrejme, referencie. Ak chceme obohatiť naše portfólio o nového klienta, musíme sa aktívne zúčastňovať na výberových konaniach, tendroch a súťažiach. Nesmieme zabúdať na prezentáciu a účasť na rôznych konferenciách a seminároch. Myslím si, že ak robíte svoju prácu dobre, klient si vás veľakrát nájde aj sám.

Vaša spoločnosť sídli v Bratislave. Plánujete rozšírenie jej pôsobnosti?
Áno, spoločnosť síce sídli v Bratislave, ale vyvíja činnosť na celom Slovensku. Oblasť pôsobenia záleží na rozvoji obchodných aktivít našich momentálnych partnerov alebo schopnosti uplatniť sa a získať nové objekty na rozšírenie činnosti aj v iných regiónoch Slovenska. Až čas ukáže, či sa spoločnosti podarí rozšíriť podnikanie aj za hranice Slovenskej republiky, či chuť a ambície podnikať prispejú k naplneniu smelých plánov.

Ako pristupujete k riešeniu problémov?

Problémy v oblasti facility managementu vznikajú neustále a sú každodennou súčasťou našej práce. Snahou všetkých zamestnancov našej spoločnosti je vzniknutý problém riešiť čo najrýchlejšie so zreteľom na minimalizáciu škôd klienta. Z tohto dôvodu má veľký význam aj preventívna údržba všetkých zariadení a technológií, na ktorú kladieme vysoký dôraz.

Aká je vaša spolupráca s dodávateľmi? Máte svojich stálych dodávateľov alebo pri každej zákazke hľadáte nových?
Každá zákazka vyžaduje samostatný prístup. Snažíme sa mať stálych, takpovediac dvorných dodávateľov, s ktorými udržujeme korektné vzťahy, vieme, v čom sa na nich môžeme spoľahnúť a v akom rozsahu môžeme od nich očakávať vykonanie prác. Dôležitú úlohu zohráva aj lokalizácia objektu. Náklady na logistiku sa veľkým percentom podieľajú na ekonomike fungovania objektu, preto máme sieť našich dodávateľov rozprestretú naozaj po celej republike.

Napriek tomu, že sa facility management na Slovensku ešte stále len rozbieha, rozvíja sa v konkurenčnom prostredí. Ako sa vaša spoločnosť vysporiadava s konkurenciou?

Podľa môjho názoru je to hlavne otázka ceny a kvality služieb, ktoré spoločnosť ponúka. Celý balík služieb facility managementu sa premieta do prevádzkových nákladov klienta a musí ich niekto uhradiť. Ak sa práca vykonáva svedomito a cena služby je prijateľná pre obe strany, tak sa konkurenčný boj zmierňuje.

Dotkla sa hospodárska kríza aj vašej spoločnosti?
Nepoznám oblasť, ktorej by sa kríza nedotkla. Samozrejme, aj v oblasti služieb facility managementu sa vykonávajú hlavne úsporné opatrenia, ktoré sa však nesmú negatívne podpísať na realizovanej zákazke.

Okrem nonstop linky, ponúkate aj iné doplnkové služby?
Ak sa nám podarí získať objekt do správy ešte v prípravnej fáze, teda pred jeho otvorením a uvedením do prevádzky, ponúkame službu technického konzultanta. Ide o bezodplatnú službu, pomocou ktorej sa snažíme aktívnou účasťou na stavbe, na kontrolných dňoch či pripomienkovaním projektovej dokumentácie eliminovať možné negatívne vplyvy na následnú prevádzku. Sme prítomní pri dodávke a montáži technológií, kontrolujeme dodávateľské spoločnosti, preberáme zodpovednosť za dielo až do jeho uvedenia do prevádzky, realizujeme dokumentáciu skutočného vyhotovenia. Jednoducho, hájime záujmy klienta.

Poskytujete aj záruku na svoje práce?
My nedodávame technológiu, ale zväčša ľudskú prácu. To však neznamená, že naša činnosť je bez záruk. Práve naopak. Zle alebo nekvalitne odvedená práca sa vám v konečnom dôsledku vráti vo forme reklamácie, čo nie je pre spoločnosť dobrá vizitka.

Čo od vás klienti najviac vyžadujú?
Veľakrát služby, o ktorých sa nám ani nesnívalo (smiech), predovšetkým však maximálnu starostlivosť o vzájomne zmluvne definovaný rozsah činnosti.

Takže tieto služby máte stanovené vopred.
Prejavom vzájomnej spolupráce je zmluva končiaca podpisom zúčastnených strán, preto je jej príprava dôležitou súčasťou vzájomného fungovania. Katastrofický scenár začína vtedy, ak si zúčastnení začnú listovať v zmluve a hľadať, či je požadovaná činnosť zmluvne definovaná alebo nie. Dobrá spoločnosť facility managementu číta nenapísané a počúva nevypovedané želanie klienta.

Stretli sa niekedy s nejakými nesplniteľnými alebo ťažko splniteľnými požiadavkami svojich klientov?

Samozrejme; v obidvoch prípadoch vždy hľadáme optimálne riešenie smerujúce k spokojnosti klienta.

Čo pre vás znamená facility management?
Poučiek a definícií sa v odbornej literatúre napísalo veľmi veľa. Podľa môjho názoru je to „črevná mikroflóra“ organizmu. Je to niečo nevyhnutné, čo pomáha predchádzať veľkým a drahým opravám, zvyšuje komfort objektu, šetrí peniaze investora, eliminuje nárast ostatných prevádzkových nákladov. A v konečnom dôsledku je to pracovná príležitosť pre ľudí, ktorí ponúkajú svoje odborné znalosti a ochotu do služieb facility managementu.

Akým spôsobom získavate klientov, keď sa venujete len tejto jednej oblasti? Ako im vysvetľujete, aby si aj napriek tomu vybrali vás a nie niekoho, kto sa zaoberá celou oblasťou facility managementu?
Oblasť technickej správy budov je veľmi špecifická a vyžaduje individuálny prístup. Klientom ponúkame niekoľkoročné skúsenosti v správe všetkých kategórií objektov od logistických centier, priemyselných parkov, bankových domov, administratívnych centier až po zábavno-obchodné centrá.

Pociťujete v oblasti facility managementu zahraničné vplyvy, napríklad z Českej republiky?
Vplyv šírenia facility managementu z Českej republiky na Slovensko je určite výrazný. Potreba facility managementu sa zvýšila hlavne po vstupu zahraničných investorov na náš trh, keď sa začali zaplňovať prázdne, ale obchodne veľmi zaujímavé lokality. Presun podnikateľských aktivít bol najmarkantnejší práve smerom z Českej republiky, pretože projekty, ktorých realizácia bola úspešná za hranicami, sa omnoho ľahšie implementovali práve u nás. Nevznikla potreba skúmať trh, prechod k nám bol akoby samozrejmý.

Môžete vymenovať aspoň časť vašich referenčných projektov?
Technickú správu vykonávame na rôznych druhoch objektov z hľadiska ich zamerania. Najväčšiu časť tvoria zábavno-obchodné centrá, z ktorých musím spomenúť aspoň sieť zábavno-obchodných centier MAX.

Aké máte plány do budúcnosti?
Plánov aj možností je naozaj veľa. Okrem iného sa zaujímam o problematiku energetickej certifikácie budov v zmysle zákona č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a výkone auditov s následnou kategorizáciou objektov.

Jana Bodocká
Foto: Juriga Slovakia, s. r. o.

Článok bol uverejnený v magazíne Správa budov.