Dôvera je náš najvyšší princíp (Profil spoločnosti SLOVCLEAN, spol. s r. o.)
Galéria(4)

Dôvera je náš najvyšší princíp (Profil spoločnosti SLOVCLEAN, spol. s r. o.)

Partneri sekcie:

Spoločnosť SLOVCLEAN, spol. s r. o., vznikla v roku 2005. Je jednou zo spoločností poskytujúcich komplexné služby v oblasti facility managementu. Svoje pevné postavenie na slovenskom trhu si vybudovala na základe svojich bohatých skúsenosti. O jej začiatkoch, pôsobení na trhu ako aj o budúcnosti nám porozprával konateľ spoločnosti, Martin Záhora.

Martin Záhora,
konateľ spoločnosti SLOVCLEAN

Kedy vznikla vaša spoločnosť a čím sa zaoberá?
Spoločnosť vznikla v roku 2000 a dostala názov Martin Záhora – CLEAN. V roku 2005 vznikla spoločnosť SLOVUNIT, s ktorou sa spoločnosť zlúčila, a tak vznikla spoločnosť SLOVCLEAN. Bol to pre spoločnosť zlomový bod a znamenalo to výrazný nárast počtu zákaziek. Momentálne už fungujeme prostredníctvom našich regionálnych zastúpení po celom Slovensku.

V prvom rade sme spoločnosť poskytujúca upratovacie služby, ktorá sa ale tento rok transformuje na spoločnosť zameranú na facility management. Táto zmena prináša zásadné personálne zmeny, keďže upratovanie je len jednou zo súčastí facility managementu. Ďalšími sú správa nehnuteľnosti a bezpečnosť, ktoré plánujeme poskytovať formou outsourcingu vzhľadom na ich špecifické požiadavky. Ako spoločnosť pôsobiaca v oblasti facility managementu už pracujeme na projektoch a snažíme sa získať aj ďalšie. Okrem toho máme vlastné oddelenie, ktoré v hotelovom segmente poskytuje služby chyžných, stevardov a podobných profesií. Je to ďalšia oblasť, v ktorej máme dominantné postavenie. Samozrejme, takúto pozíciu si vybudujete, len ak máte kvalitný tím spolupracovníkov.

Aké úspechy ste doteraz zaznamenali?
Dôležitým krokom v našom rozvoji bola implementácia a certifikácia manažérskych systémov. Od roku 2007 sme držiteľom certifikátu kvality STN EN ISO 9001:2001 – systém manažérstva kvality. Najväčším bohatstvom, a teda aj úspechom spoločnosti, je sila spojenia profesionálneho manažmentu a tímu školených a skúsených zamestnancov, ktorých spája spoločná filozofia podnikania – ponúknuť viac než len obchod a uprednostniť priamy kontakt so zákazníkom.

Zmenil sa po transformácii zamerania spoločnosti na facility management počet jej zamestnancov?
Momentálne máme asi 700 zamestnancov, ale nemožno povedať, že by transformácia spoločnosti citeľne zvýšila počet jej pracovníkov. Ako som už spomínal, upratovacie služby máme celkom vo vlastnej réžii, máme vytvorenú sieť zamestnancov, ktorí sú špecializovaní na rôzne činnosti týkajúce sa údržby, techniky, bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, atď. Ostané, ak bude treba, budeme riešiť formou outsourcingu.

Akým spôsobom získavate zákazky?
Klienti nás oslovujú na základe rôznych kampaní, údajov získaných prostredníctvom vyhľadávačov a pod. Najnovšie oslovujeme odborné periodiká, ktoré nám poskytujú priestor, ako sa dostať do povedomia širokej verejnosti. Pre nás nemá význam využívať reklamu prostredníctvom bilbordov, či iných verejných reklamných plôch. Najefektívnejší je však priamy kontakt s klientom.

Aké najčastejšie problémy musíte riešiť?
Táto práca má charakter práce s ľuďmi, takže výskyt chýb je samozrejmosťou. Upratovanie je, pokiaľ ide o činnosť súvisiacu s facility managementom, najnáročnejšie. Ak to viete robiť dobre, chyby sa vyskytnú zriedkavejšie. A to je podstatné – problémy treba totiž riešiť rýchlo a efektívne. Okrem toho máme vlastné kontrolné oddelenie, za ktoré priamo zodpovedám, a mám teda presný prehľad o každej situácii.

Aká je pozícia spoločnosti na konkurenčnom trhu?
Vo oblasti facility managementu sme nováčikom, takže to neviem reálne ohodnotiť, ale čo sa týka upratovania, tak sme rozhodne v prvej päťke. V ročenke Facility management Guide 2010 sme boli vyhodnotení ako tretí. Postupne sa ale chceme priblížiť veľkým spoločnostiam aj v oblasti facility managementu.

Ako vidíte budúcnosť spoločnosti?
V prvom rade by sme chceli stabilizovať našu pozíciu v oblasti facility managementu. Máme zaujímavé spektrum zákazníkov, s ktorými vieme pracovať, takže očakávania určite máme. Momentálne je ale zbytočné nejakým spôsobom predbiehať udalosti a trúfať si odhadnúť, aký úspech to bude mať. Každopádne máme jasné plány a predstavy, ako pokračovať ďalej. Naďalej chceme posilňovať pozíciu upratovacích služieb a vytvoriť ešte stabilnejšie zázemie.

Takže upratovanie stále tvorí základ činnosti vašej spoločnosti.
Áno. Upratovacie služby vytvárajú 80 % činnosti našej spoločnosti a až potom nasledujú ďalšie služby spojené s facility managementom. Okrem toho poskytujeme komunálne služby, kam patrí údržba komunikácií a zelene, starostlivosť o mestskú zeleň, verejnoprospešné čistiace práce a zimná údržba. Na trhu nie je adekvátna ponuka poskytujúca tento druh služieb, takže určite chceme tento priestor využiť. Aj túto službu chceme však ponúkať na vyššej úrovni. Plánujeme vytvoriť moderný a efektívnejší systém, ale to je zatiaľ hudba budúcnosti.

Aké sú vaše ďalšie plány?
Neustále zvyšovanie kvalifikácie a prehlbovanie odbornej spôsobilosti všetkých zamestnancov, zvyšovanie ich profesio­nality, a tým aj kvality poskytovaných služieb, aby sme sa stali skutočným odborníkom a popredným poskytovateľom služieb v oblasti facility managementu.

Plánujete rozmach aj do zahraničia?
Zvažujeme aj túto možnosť. Česká republika je otázna, lebo tam je trh odlišný od nášho. V tejto oblasti je silnejšia a nemyslím si, že je tam priestor pre ďalšiu spoločnosť poskytujúcu upratovacie služby. Našou víziou je Rakúsko. V máji 2011 sa otvára trh a my už teraz zvažujeme, akú formu spolupráce alebo akú formu podnikania v tejto krajine zvolíme.

TEXT: Jana Bodocká
FOTO: SLOVCLEAN

Článok bol uverejnený v časopise Správa budov.