ASB Články na tému

železnice

Geotechnika je neoddeliteľnou súčasťou líniových stavieb – či už ide o oporné a zárubné múry, stabilizácie zosuvov, tunely, zlepšovanie konštrukčných vrstiev koľajového podložia, alebo špeciálne zakladanie mostných objektov. Inak to nie je ani pri modernizácii železničných tratí. Článok opisuje vybrané geotechnické stavby pri modernizácii železničnej trate Čadca – štátna hranica SR/ČR z pohľadu projektanta.

Časopis Inžinierske stavby -

Využívanie finančných prostriedkov Európskej únie na modernizáciu železničnej infraštruktúry je v súčasnosti pre Slovenskú republiku pri financovaní tejto dopravy kľúčové. V článku uvádzame prehľad projektov železničnej dopravy – od financovaných v minulosti až po aktuálne prebiehajúce projekty v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 –, a pozrieme sa aj na nasledujúce európske finančné nástroje až do roku 2029.

Časopis Inžinierske stavby -

Projekt, ktorý rieši komplexnú rekonštrukciu železničnej infraštruktúry v meste Žilina a jeho blízkom okolí, vstúpil v úvode roka 2023 do ďalšej fázy výstavby.

Časopis Inžinierske stavby -

Pri rastúcej inflácii totiž eurofondy a štátny rozpočet už stačiť nebudú. Zväz stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) na to poukázal v novej odbornej publikácii Využitie PPP v železničnej infraštruktúre, ktorú pripravili spolu s českými partnermi Asociáciou pre rozvoj infraštruktúry, Správou železníc a európskymi odborníkmi. Informovalo o tom tlačové oddelenie ZSPS.

redakcia ASB -

Na stav železničnej infraštruktúry, jej efektívnu údržbu a úzko súvisiace opravy sa v súčasnosti zameriava veľká pozornosť odbornej aj laickej verejnosti. Pre efektívne investovanie financií do údržby či obnovy železničnej infraštruktúry je však nevyhnutné poznať čo najlepšie stav jednotlivých prvkov tejto rozsiahlej siete.

Publikované v časopise Inžinierske stavby -

Infraštruktúra bratislavských železničných staníc je väčšinou v nedostačujúcom stave. Ich vizuál či funkcie sú ďaleko vzdialené súčasným potrebám dopravných uzlov, pričom najviac trpí Hlavná železničná stanica. V chabom stave je však aj stanica Vinohrady, ktorá v minulosti prešla istým zlepšením. Ako sa aktuálne zdá, čiastočnou premenou prejde aj v nasledujúcich mesiacoch.

Andrej Sárközi -

Článok predstavuje mostné objekty riešené v rámci stavby Modernizácia železničnej trate Žilina – Košice, úsek trate Poprad-Tatry (mimo) – Krompachy, traťový úsek Poprad-Tatry (mimo) – Markušovce (mimo), časť A.1 Poprad-Tatry (mimo) – Vydrník. Spoločnosť Valbek SK, spol. s r.o., pripravuje v súčasnosti projektovú dokumentáciu stavby v stupni dokumentácie pre realizáciu stavby. Celý proces prípravy modernizácie v uvedenom úseku sa začal už v roku 2006, momentálne sa predpokladá ukončenie realizácie v roku 2026.

Na stav železničnej infraštruktúry, jej efektívnej údržby a s tým úzko súvisiach opráv sa v súčasnosti zameriava veľká pozornosť odbornej aj laickej verejnosti. Pre efektívne investovanie financií do údržby či obnovy železničnej infraštruktúry je však nevyhnutné poznať čo najlepšie stav jednotlivých prvkov tejto rozsiahlej siete.