J. Víťazka: Betón ako základ rýchlych a kvalitných ciest
Galéria(6)

J. Víťazka: Betón ako základ rýchlych a kvalitných ciest

Hlavným zhotoviteľom projektu výstavby rýchlostnej komunikácie R1 je spoločnosť Granvia Construction, ktorá na výstavbu projektu zmluvne zabezpečila niekoľko desiatok spolupracujúcich spoločností. Holcim Slovensko je hlavným dodávateľom stavebných materiálov a súvisiacich služieb pri výstavbe R1. O špecifikách betonáží pri výstavbe jednotlivých úsekov tejto mimoriadne dôležitej komunikácie sme hovorili s regionálnym manažérom Holcim Slovensko zodpovedným za dodávky a služby na projekte R1 Ing. Jánom Víťazkom.

Nároky na kapacitu
S výstavbou prvých troch úsekov na trase Nitra – Tekovské Nemce v dĺžke asi 45 kilometrov sa začalo v septembri 2009. Štvrtý úsek projektu – obchvat Banskej Bystrice v dĺžke 5,8 kilometra – sa začal budovať v decembri 2009, avšak väčšina betonáží prebiehala od začiatku roka 2010. Objem betonáží je obrovský a fyzicky nie je možné realizovať ho z jednej kmeňovej betonárne. Na projekte preto pracujú štyri hlavné betonárne Holcim Slovensko a podľa potreby aj záložné betonárne. Záložnými betonárňami sú okrem jednej betonárne Holcim Slovensko v Leviciach aj partnerské betonárne tretích strán.

Podľa slov J. Víťazku kapacita betonární, ktoré dodávajú betón na projekt R1, niekoľkonásobne prevyšuje požiadavky stavby. „Ich pripravenosť je však mimoriadne dôležitá pre prípad súbehu betonáží na zabezpečenie plynulosti dodávok.“

„Značnú časť našej práce tvorí čerpanie betónu, pretože dopravné stavby sú takmer všetky vo výškach. Už základové pätky, stĺpy a  mostovky sú betónované s čerpadlami,“ vysvetľuje J. Víťazka. Časť objektov mostov tvoria prefabrikované konštrukcie, kde sa monolit používa na zálievky a zmonolitnenie celej konštrukcie.

Non stop dispečing

Celý systém dodávok betónu je riadený centrálne. Logistiku zabezpečuje dispečer v spolupráci s vedúcimi prevádzok. Objednávky betónu sa vykonávajú na týždennej báze. Vždy týždeň vopred sa pripraví plán na nasledujúci týždeň.

„Úlohou dispečera je elektronicky zozbierať všetky požiadavky od zákazníkov a optimálne nastaviť režim tak, aby boli k dispozícii domiešavače, aby nedochádzalo ku kapacitnému preťaženiu a aby dodávky prebiehali k spokojnosti zákazníkov,“ zdôrazňuje J. Víťazka.

Dispečer podľa požiadaviek objednáva aj záložné betonárne. Dispečing je k dispozícii non stop počas 24 hodín, 7 dní v týždni, 365 dní v roku.

Na zabezpečenie plynulosti dodávok bolo potrebné, aby mal dispečer neustále presný prehľad o aktuálnom mieste domiešavačov a stave na jednotlivých stavbách.

Všetky domiešavače sú preto štandardne vybavené GPS systémom, aby ich dispečer spoločne s vedúcimi prevádzok mohol optimálne rozmiestniť podľa aktuálnej potreby. Na betonárňach sú preto nainštalované kamery, aby bol rovnako schopný kontrolovať stav nakládok a všetky požiadavky, prípadne zmeny na jednotlivých prevádzkach. „Flexibilita a časová, objemová a samozrejme kvalitatívna presnosť dodávok sú alfou a omegou spolupráce. Napr. po začatí dodávok, pred spustením betonárne v Tesárskych Mlyňanoch, sme viac ako 3000 m3 betónu doviezli zo záložnej betonárne v Leviciach vzdialenej 25 km,“ hovorí J. Víťazka.

Technická podpora na mieste

Podľa slov Jána Víťazku pri rozhodujúcich betonážach je vždy prítomný zástupca technického oddelenia Holcim Slovensko. „Technológ je na druhej strane barikády, teda reálne na stavbe, nie na betonárni a priamo na mieste optimalizuje konzistenciu betónu, teplotu betónu, obsah vzduchu a pod.

Objemy dodávok sa optimalizujú a zreálňujú priebežne, pretože v čase dohôd neboli jasné jednotlivé projektové dokumentácie a ich presný rozsah. Zabetónované sú pilóty a na väčšine stavebných objektoch už aj mostovky. Na banskobystrickom úseku betónujeme nosný systém, sústavu oporných múrov, priepustov, prekládok a pod., v júli sa začalo s betonážou mostoviek,“ hovorí Ján Víťazka.

Doprava a životné prostredie
Aj keď sa môže zdať, že výstavba dopravného koridoru a ochrana životného prostredia nejdú dokopy, aj pri stavbách veľkého rozsahu sa dbá na budúce generácie, a to nielen pokiaľ ide o rýchlosť dopravy. Na betonáže všetkých úsekov R1 sa používa portlandský cement s vápencom (CEM II/A-LL 42,5 R), ktorý je vďaka nižšiemu obsahu slinku menším „producentom“ CO2 ako čisté portlandské cementy, používané v minulosti v omnoho väčšej miere.

„Je presne predpísané, ktoré komunikácie môžeme na dodávky betónu využívať z hľadiska ochrany životného prostredia. To, samozrejme, kladie vyššie nároky na dispečing, pretože v prípade nepredvídaných situácií na určenej komunikácii musí okamžite nájsť náhradné riešenie. My ako dodávateľ betónu, rešpektujeme zásady ochrany životného prostredia na tejto stavbe, a to hlavne v režime čistenia domiešavačov a čerpadiel, ako aj likvidácie zvyškových betónov. Naše vozidlá a stroje spĺňajú všetky kritériá na ochranu životného prostredia,“ upozorňuje J. Víťazka.

Špeciálny betón na špeciálne nároky
Všetky receptúry betónov používaných na stavbách v rámci R1 boli špeciálne navrhnuté pre tento špecifický projekt. „Presná špecifikácia receptov prebiehala u našich technológov v našom akreditovanom laboratóriu v spolupráci s technológmi Granvie Construction.  Na tomto projekte po prvýkrát garantujeme aj modul pružnosti betónu a mieru dotvarovania betónu,“ zdôrazňuje J. Víťazka.

Zaujímavosťou projektu je, že väčšina dodávaných betónov je konzistencie S4, teda veľmi tekuté, aby sa dosiahli dostatočne kvalitné povrchy. Ako hovorí J. Víťazka, betóny používané pri výstavbe R1 majú vysoký obsah pridanej chémie. „Museli dosiahnuť 90-minútovú spracovateľnosť od zamiešania na betonárni. Všetky betóny sú namiešané vyslovene na tento projekt, pretože pri bežných betónoch nie sú potrebné také extrémne vlastnosti ako v prípade R1. Napr. pri nábehových pevnostiach je požiadavka zákazníka, aby betón už po troch dňoch dosahoval viac ako 90 % koncových pevností, pretože pri výstavbe R1 ide v mnohých prípadoch o dodatočne predpínané konštrukcie, preto dodatočné namáhanie musí betón preniesť po troch dňoch.“
–>–>
Požiadavky nielen na betón
Na tomto projekte sa betón vyrába výlučne z kameniva a cementu spoločnosti Holcim Slovensko, a to aj v záložných betonárňach tretích strán. „Dôležitá je spolupráca aj s ostanými oddeleniami výroby: potrebujeme správne dodávky cementu a kameniva presne v čase potreby, nevyhnutné je kamenivo, ktoré má všetky potrebné parametre vrátane maximálneho obsahu vlhkosti, cement, ktorý musí mať okrem iného aj optimálnu teplotu. Vzorky skúšame v našom akreditovanom laboratóriu a súčasne si zákazník odoberá vzorky betónu priamo na stavbe aj sám,“ zdôrazňuje J. Víťazka. Aká dôležitá je kvalita surovín, dokumentuje na konkrétnom príklade: „Na začiatku sme sa nevyhli problémom v Banskej Bystrici, keď sme museli vymeniť nevyhovujúce kamenivo z miestnych zdrojov za kamenivo ťažené na štrkovni Holcim Slovensko a zároveň sme optimalizovali receptúry.“

Betonáže prebiehajú aj v extrémnych podmienkach, v lete v horúčavách a v zime pri veľmi nízkych teplotách. Na tieto výkyvy v teplotách museli byť dodávatelia pripravení: „Naše výrobne sú na výrobu v takýchto podmienkach pripravené. Súčasťou výroby je ohrev kameniva a zámesovej vody. Prevádzky majú zabezpečené podmienky na výrobu v extrémnych podmienkach chladu a aj vysokých teplôt,“hovorí J. Víťazka.

Projekt takého rozsahu ako je výstavba R1 si vyžaduje okrem dobrých technických a obchodných podmienok aj správny prístup a nasadenie zamestnancov dodávateľských firiem. „Za našu spoločnosť môžem povedať, že nasadenie našich zamestnancov na tomto projekte je príkladné. Bez ich správneho prístupu by sa požiadavky zákazníkov na dodávky betónu a jeho čerpanie nepodarilo splniť,“ uzatvára Ján Víťazka.

Ing. Ján Víťazka, regionálny manažér Holcim Slovensko, je od roku 2009 zodpovedný za dodávky betónu na stavbe R1 na úseku Nitra- Banská Bystrica.