asb.sk - Odborný portál pre profesionálov v oblasti stavebníctva

Rodinný dom za každú cenu môže byť zlatou klietkou

25.05.2016

„Čo sa deje s bývaním pre mladé rodiny?“ pýta sa nitriansky architekt Jozef Hrozenský
a opisuje svoju praktickú skúsenosť, ktorá je modelovým príkladom pre mnohých
mladých ľudí s malými deťmi.

Moje deti sa rozhodli stavať. Chcú rodinný dom za každú cenu, aj keď si myslím, že to nie je to, čo najviac potrebujú. Majú kde bývať a tiež majú byty primerané pre svoje potreby. Stále hovoria o záhrade a o deťoch, ktoré sa budú v záhrade hrať. Moje argumenty o budúcich problémoch a obmedzeniach nezabrali. Bol som teda nútený, ako každý milujúci rodič, pomôcť im, ako sa dalo. Navrhol som im rodinné domy, ktoré po konzultáciách, pridaných doplnkoch a splnených požiadavkách boli schválené. Sú to bungalovy s rozlohou približne 140 m2, päťizbové bytodomy vsadené na malý pozemok. Jeden je umiestnený síce na okraji sídliska krajského mesta, ale v lokalite s úplnou vybavenosťou a druhý v strediskovej obci blízko hlavného mesta.

Dobrovoľná izolácia
Otázka znie, čo vedie mladých ľudí s ambíciami a s možnosťami súčasnej doby do hazardnej hry s plnou 30-ročnou zadlženosťou na okraje miest, do satelitov a do osád vznikajúcich na poľnohospodárskej pôde, navyše so zlou dopravnou dostupnosťou a takmer žiadnou vybavenosťou? Iste, kým sú deti malé, ako-tak platí, že sa hrajú so psom na dvore. Aj ony však potrebujú spoločnosť, najlepšie detí od susedov. Tie bývajú hneď vedľa, ale nie sú doma, ani ich rodičia nie sú prítomní, pretože pracujú v meste. Ešte k tomu sú domy a záhrady ohradené vysokým plným plotom. Je to dobrovoľná izolácia, čo bolo v minulosti považované skôr za trest, nie odmenu. Čo vedie mladých ľudí odmeniť sa neustálym strachom o splácanie hypotéky, do izolácie a samoty? Je toto nový spôsob života mladých rodín s malými deťmi? Postaviť vlastný rodinný dom stojí veľa úsilia aj nervov. Zariaďovanie a zveľaďovanie toho všetkého tiež stojí peniaze, čas aj energiu a napokon mnohí zistia, že niečo tu chýba. Sociálny, profesijný, kultúrny kontakt... Všetko to, čo robí život rozmanitým a zaujímavým, plnohodnotným a zmysluplným... Nato nie je potrebný rodinný dom v satelite niekde uprostred role, v lepšom prípade aspoň pri nejakej ceste, kde nechodia žiadne autobusy a posledná zástavka je 3 km od satelitu. Niet škôlky, školy, obchodu... Všetko treba doviezť, priniesť. Tí solventní si dajú doniesť všetko potrebné donáškovou službou, a tak sú v kontakte len s „prievozníkom“. Tri až päť rokov matkám na materskej dovolenke uplynie ako voda a deti treba začať voziť do škôlky, do školy autom, čiže do rodiny treba minimálne dve autá a samozrejme čas. Jeden rodič musí robiť taxikára deťom, nemôže sa zamestnať... Prichádza úžasná idylka rodinného života, ktorá sa mení na nestíhanie, naháňanie a únavu... Keď konečne príde víkend, niekto musí upraviť záhradu, doplniť chémiu do bazéna, niečo opraviť, niečo natrieť a znovu príde ďalší pracovný deň... Poznám však aj opačné príklady ľudí, ktorí pochopili, že pekný izolovaný bungalov v satelite v blízkosti hlavného mesta, s bazénom, terasou, krásnym riešením záhrady a chodníkov je len klietka bez sociálnych kontaktov. Uvažujú o zmene miesta na život, pochopili, že táto klietka vydrží snáď do ukončenia materskej dovolenky, ale čo potom? Možno takýto život niekomu vyhovuje, ale popravde, ani dôchodcovia by to nebrali... Chcú byť v meste, byť pri tom, ako život divoko plynie, aj keď sa naň len pozerajú z mestskej lavičky frekventovaného centra. Preto sú centrá miest také zaujímavé a žiadané.

Satelitný princíp
Ako vlastne vznikol takýto plánovací urbanistický nezmysel, extenzívny rozvoj miest, ktorý separuje a izoluje? Mnohí developeri vo svojej investičnej vízii zabezpečujú bývanie v rodinných domoch, skupujú a parcelujú poľnohospodársku pôdu alebo iné prímestské územia. Predávajú minimálne plochy na výstavbu rodinného domu, cca 500 až 700 m2, aby bol pozemok zdanlivo veľký, ale cena zaň sa v absolútnej hodnote nezdala vysoká. Niektorí rozpredajú pozemky bez inžinierskych sietí a dopravnej vybavenosti, na ktorých potom vznikajú nefunkčné spoločenstvá. Sú aj sofistikovanejší developeri, ktorí všetko zabezpečia na vlastné náklady – od urbanistickej štúdie až po projekt na stavebné povolenie a následne realizáciu dopravnej a technickej vybavenosti. Cena pozemku je v takom prípade prirodzene vyššia, čo si môže dovoliť len solventnejší alebo zadlženejší klient. Výsledok môže byť v tomto prípade lepší, ale princíp je rovnako zlý. V súčasnom poňatí extenzívneho územného rozvoja obcí a miest je tento princíp ekonomické plytvanie územím, hlavne v satelitoch, ktoré nemajú súvis s jadrovým organizmom. S novými ekonomickými, sociálnymi a spoločenskými princípmi sa väčšia časť obyvateľov prikláňa k životu v meste. Bývanie v satelite však nie je totožné s bývaním v meste. Rodinné domy poskytujú síce maximálne súkromie, často však táto snaha eskaluje do snahy ukryť sa, nekomunikovať, neodovzdávať informácie, separovať sa za vysokým plotom. Bytové domy v mestách sú v súčasnosti riešené pre solventnejšiu klientelu a nájomné byty mestá a obce nestavajú.

Máte aj vy zaujimavý postreh?
Zdokumentujte ho, napíšte nám a zverejníme ho na asb.sk (asbportal@jaga.sk).


Šetrný prístup k rozvoju mesta
Dôležité je uvedomiť si dosahy rozpínavého urbanistického rozvoja. Vo funkcii bývania si mestá a obce musia nevyhnutne stanoviť ciele, ktoré by život obyvateľov zlepšovali, a tým by bol aj rast sídla výraznejší a efektívnejší. Treba hľadať možnosti nového funkčného využitia pôvodných budov, využívanie priestorových rezerv a podobne. Územné plány sa, žiaľ, dnes menia na požiadanie a bez odborného dohľadu. Na úradoch chýbajú architekti, ktorým záleží na zdravom rozvoji mesta. To, že všetky nájomné byty boli rozpredané, je škoda. Niet záujmu zo strany štátu pomôcť nájomnému bývaniu. Nech sa každý občan stará, veď máme kapitalizmus... To nie je kapitalizmus, ale ignorantstvo voči občanom, nezáujem o novú generáciu ani o seniorov... O koho sa vlastne štát stará? Svet dnes v rámci medzinárodných projektov hľadá možnosti, ako udržať mestá vo svojej kompaktnosti, a hľadajú sa spôsoby efektívneho rozvoja zvnútra: zveľadením, modernizáciou, novou štruktúrou a definovanými parametrami udržateľného rozvoja v mestách, zabezpečujúcimi dobrý život ich obyvateľov. Príkladom je projekt URBACT, ktorý už 10 rokov prebieha v rámci Európskej únie. Jeho hlavným cieľom je podporovať integrovaný a udržateľný rozvoj miest. Principiálnym výstupom tohto projektu je šetrný prístup k urbanistickému rozvoju mesta s využitím existujúcich kapacít tak, aby sa zabránilo zbytočnému zaberaniu poľnohospodárskej pôdy mimo zastavaného územia, snaha obmedziť rozrastanie sa sídla do krajiny. Aby sa obyvatelia, ktorí sú od mesta závislí (pracovne, kultúrne a sociálne), nevrhali do beznádejného dobrodružstva vytvorením „zlatej klietky“, spoločenskej a sociálnej izolácie seba a svojich detí.

Jozef Hrozenský
Redakčná úprava: Mária Nováková
Foto: Miro Pochyba

Článok bol uverejnený v časopise ASB.

Komentáre

Prepíšte text z obrázku do poľa. Ak nedokážete text rozoznať, kliknite na obrázok.
THIERRY
Dobrý deň, som fyzická osoba, ktorá poskytuje pôžičky na medzinárodných. S kapitálom pouûije poskytnúť pôžičky medzi jednotlivcami v krátkodobom i dlhodobom horizonte od 4000 na 500.000 na všetky závažné osôb, ktoré sú skutočné potreby, miera záujem je 2% ročne. I poskytuje finančné pôžičky, úveru na bývanie, investičný úver, Auto úver, osobné pôžičky. Som k dispozícii pre splnenie svojich klientov v trvaní maximálne 3 dní od prevzatia formulára žiadosti. Osoba nie vážne upustiť ThierryBourguignon@auctioneer.net
Odpovedať | 15.09.2016, 05:04
jeanne
POZOR rýchly a spolahlivý úverov do 72 hodín florinairina98@gmail.com Ponúkajú rýchly a spolahlivý úverov do 72 hodín Žiadne dalšie starosti pre vás za vaše peniaze potrieb (financovania, osobné pozicky, úver na bývanie, investicné úvery, auto úver, konsolidáciu dlhu úver automobily, úverovej splátky, atd.), pani Floriana IRINA že poskytnutie financného úveru. sme schopní, aby udeloval pôžicku vo výške 1000 eur do 10,000,000 eur € za predpokladu, že sú vierohodné trvania Amortizácia je od 2 do 15 rokov, maximálny mesacný platby a závisí od kapacity. Neváhajte nás kontaktovat pre vaše požiadavky kontaktovat náš e-mail: florinairina98@gmail.com florinairina98@gmail.com
Odpovedať | 03.09.2016, 15:27
PAVOL
Veľmi výstižný článok, žiaľ možno s autorom len súhlasiť. Dalo by sa to ďalej rozvíjať až po technické detaily, takto vzniknutých nezmyslov, česť výnimkám. Autor nerieši sídliska, ale satelity RD a viac menej sa snaží otvoriť oči tým, čo sa pre túto možnosť rozhodnú. Sú tam napísané veci, ktoré si treba pred kúpou takejto nehnuteľnosti, veľakrát virtuálnej, uvedomiť a premyslieť. Viem ťažko sa to číta, tomu kto sa pre niečo také už rozhodol a nedajbože sa, aj svoje deti zadĺžil. Sídliska sú o ľuďoch čo v nich bývajú. Väčšina rodičov dnešných vlastníkov, tam v podstate išla bývať čiastočne z donútenia, bo takmer nič iné nebolo. Tento moment sa preniesol do absolútnej ignorácie okolia, ich potomkami. Teraz z tejto džungle utekajú, no pozor návyky berú so sebou! Tu niekde je pes zakopaný - prostredie v ktorom žijem, by malo spĺňať nielen relaxačno, oddychovú, estetickú funkciu, "asi" by malo aj vychovávať atď. Betónové múry, obrovské, nevyvážené domy v satelitoch nič z toho veľakrát absolútne nespĺňa. Skoro každý, kto mal a má možnosť do stavby svojho RD nejako zasiahnuť sa snaží dom nafúknuť, urobiť, terasku, prihodiť jeden balkónik, prípadne vybudovať bazénik, druhý garážik a už sme spokojní. Zas vo svojej "džungli". Pozor to je len náš krajší začiatok, veľakrát nie lepší. Veľa z popísaných neduhov v satelitoch má na svedomí, nedotiahnutá, niekedy nezmyselná, legislatíva, vraj "európska" - blbosť. V nezmysloch, sme európskejší ako celý zbytok Európy. Chýba proste - dobrý stavebný poriadok a tak prekvitá korupcia na zodpovedných úradoch, ktoré sú tým pádom nefunkčné. Ináč povedané kompetentné úrady, kladú šikanérske prekážky zmysluplnej výstavbe. Pri tzv. developerských nezmysloch bez základného občianskeho vybavenia, napojenia na siete, to sú aj dobré cesty, sa tvária ako štatisti, ktorí s tým už nič nemôžu, pole je už zastavané!!!. PLATÍ TO PRE KOŠICE A OKOLIE, A ZJAVNE AJ ZBYTOK SLOVENSKA. pekný deň prajem
Odpovedať | 01.06.2016, 15:30
THIERRY
Dobrý deň, som fyzická osoba, ktorá poskytuje pôžičky na medzinárodných. S kapitálom pouûije poskytnúť pôžičky medzi jednotlivcami v krátkodobom i dlhodobom horizonte od 4000 na 500.000 na všetky závažné osôb, ktoré sú skutočné potreby, miera záujem je 2% ročne. I poskytuje finančné pôžičky, úveru na bývanie, investičný úver, Auto úver, osobné pôžičky. Som k dispozícii pre splnenie svojich klientov v trvaní maximálne 3 dní od prevzatia formulára žiadosti. Osoba nie vážne upustiť ThierryBourguignon@auctioneer.net
Odpovedať | 15.09.2016, 05:03
Lenka
Članok absolútne nekorešponduje s reálnou situáciou. Bývala som v byte v centre krajského mesta a už nikdy viac. Dom , záhradka, bazén , pes, les to je podľa mna ozajstný život .
Odpovedať | 31.05.2016, 21:33
Martin
Na tento clanok sa neda nereagovat. Nehovorim ze niektore veci niesu pravda ale su tu aj fakty o ktorycg autor asi cielene mlci.. Kupa bytu nieje za cenu zadlzenia sa? Seriozny 3 izbovy byt v Ba stoji 150 a viac tisic co je v podstate cena 5 izboveho domu aj s pozemkom v okoli Ba. Nemusim pisat o tom ze ten 6 arovy pozemok je vas a mate svoju zahradku na relax. V byte clovek nema komfort na byvanie lebo sa musi vo vsetkom uskromnovat. Nema na nic miesto lebo priestor je obmedzeny. Byva v dome s x dalsimi susedmi ktori v kuse buchaju a pustaju si tellu nahlas a podobne. Dupu rano aj v noci nad vami aj pod vami. Nemate sukromie, platite vysoke najomne aj ked je byt vasim vlastnictvom. V meste je skoro vsade hluk lebo sa mu jednoducho neda vyhnut. V meste je spina a spinavy vzduch a kopec dalsich faktorov o ktorych sa mi ani nechce pisat. Ano vsetko je na skok, netreba cestovat ale stoji to za to? Podla mna nie. A napriklad take kosenie travy alebo polievanie zahradky ci rypanie sa v zahonoch je relax a nie praca. Ano kto sa stahuje na dedinu musi ratat s obmedzeniami, ale myslim ze spravnym vyberom lokality sa daju do znacnej miery eliminovat. A dalsia vec je to, ze nie vsetci ludia sa chcu stale a nonstop socializovat, niekomu jednoducho vyhovuje ked pride domov a ma pokoj a sukromie. To zalezi od povahy cloveka. Introvert si urcite radsej postavi plot aby mal sukromie. Extrovert mozno naopak.
Odpovedať | 31.05.2016, 19:43
Peter
Hmmm... Postrehy pravdive. No ja byvam v meste. V druhom "najvacsom" v SR. Byvam v rodinnom dome, v "lukrativnej" stvrti. Postavil som dom. Z roznych dovodov vsak nemam plot od chodnika. Mam male deti. Je to super. Priatelia ked isli okolo nemali problem sa zastavit, vojst na dvor, lebo videli ze sme na zahrade a bariéra "plot" tu nieje. Je pravda ze niekedy ma to vyrusi b praci a nemozem dokoncit co potrebujem. No zijeme socialne. Na druhej strane vsetci susedia, aj kes nie vyslovne stale naznacuju kedy uz ten plot budem mat. Uvazujem nad tym ze aj ked by som chcel dom predat bez plotu to nepôjde. Sused tento rok uz v 2. etape (zacal minuly rok) zvysuje plot, asi aby mal viac sukromia.... Teda nyslim si ze izolacia nie je dana mestom alebo satelitom ale ludmi a dobou. Plot vo vyske 1.20 m (akurat na polozenie poharika) dnes na Slovensku proste nie je spolocensky v poriadku. V tychto lokalitach chyba obcianska vybavenosť kde by sa ludia spoznali, pomohli susede s nakupom a žili spoločensky.
Odpovedať | 28.05.2016, 21:04
Andrea
Ano, aj toto s tymi plotmi je zaujimave. Na americkm kanali zvykavam pozerat prerabky domov a zahrad a prekvapuje ma aky je diametralny rozdiel medzi napr americkym pristupoma a slovenskym (samozrejme viem ze to neplati pre cele uzemie jednej ci druhej krajiny). V USA pred rodinnymi domami je pomerne velka predzahradka, neoplotena alebo len symbolicky plotik. Je vizitkou domu a zaroven tym, ze je dom odsunuty dalej od ulice, ma viacej sukromia a kludu. Vacsina predzahradiek ma aj nejaku lavicku ci sedenie a v pripade zanedbanosti predzaharadky je majitel susedmi a oficialne councilom upozorneny, aby si tam spravil poriadok. Ako je to u nas, vieme, a ako aj Peter pise, bez vysokeho betonoveho plotu dom vypada nedokoncene. Opat poznamenavam, ze ani tam ani tu to co pisem neplati 100%-ne. A v podstate ten americky pristup je podobny aj v Australii, Zelande a UK. Je u nas ta kriminalita skutocne tak vysoka, ze ploty potrebujeme a/alebo tuzime po izolovanosti?
Odpovedať | 30.05.2016, 12:48
Andrea
Z vlastnych pozorovani a aj z poznamok pisatelov sa cez Slovensko prehnali a prehanaju 3 urbanisticke fenomeny. 1. Boom v 50-70.tych rokoch to bola stavba viacgeneracnych rodinnych domov, svojpomocne. Najma mimo hlavnych miest. Okrasluju nase dediny. Majitelia-stavebnici ich stavali v naivnej predstave ako vsetky deti a ich rodiny budu byvat s nimi. Samozrejme deti mali ine predstavy, poodstahovavali sa. A majitelom na stare kolena ostali obrovske molochy, nevykuritelne s plno nepotrebnych izieb. Plno stavbarskych much vdaka laickej rodinnej vystavbe, nekvalitnym zvacsa recyklovanym materialom. . Nepredajne. Na niektorych vidno pokusy o zateplenie, o prestavbu, ale je to vsetko drahsie ako postavit novy dom. 2. Fenomen 70-90.tych rokov je panelakove sidlisko. Opat ako niektori pisali, panelaky, s izolovanymi ludmi, unfriendly pre deti, rodiny i starych ludi. Zivotne prostredie roznej kvality. 3. Fenomen od 90.tych rokov do dnes - satelity. So vsetkymi muchami, viac zapormi ako kladmi. Ti stastlivejsi, ktori chytili prvu vlnu satelitov to dnes uz maju lepsie, infrastruktura sa dotahuje. Trvalo to skoro 20 rokov. Na taku dlhu dobu by sa mozna mal pripravit aj majitel budujuceho sa satelitu. Preco si nieco take ako je byvanie nedokazeme lepsie premysliet? Preco samospravy a stat lepsie nedozoruju vystavbu? Nielen rezidencnu, ale aj priemyselnu? Budeme mat automobilky, kazdy bude mat rodinny dom, ale vsetko jedlo sa bude musiet dovazat, lebo sme polia a luky vymenili za betonove krabice. A do ziadnych lesov sa nebudeme chodit rekreovat, lebo drevo je vyborny biznis, tak bude vsetko vyrubane. Tie problemy by nemuseli byt tak vypukle, keby sa nediali v tak masovom meradle. Lebo su ludia, ktorym zivotnemu stylu mozu vyhovovat satelity, dalsiemu sidliska. Ale nie v meradlach ako u nas.
Odpovedať | 28.05.2016, 11:45
ladislav
Viete ja som si za sociaalizmu postavil dvojgeneračný rodinný dom na dedine s dobrou vybavenosťou.Samozrejme zobral som si pôžičku a 20 rokov som ju splácal.Deti chodili do školy do okresného resp.krajského mesta a neboli s tým žiadne problémy.Dom som po tých 20 rokoch (teda úver) splatil a žijem vo vlastnom.Zárove´ň je poschodie voľné pre rodinu deti.V záhrade si dopestujem ovocie a zeleninu a v časti, kde mám vinicu aj víno pre vlastnú ptrebu.Ale upozorňujem, že to nerastie samo, ako v amerických filmoch.Ke´d chceš mať záhradu tak treba makať.Mňa pri pohľade na tie nové satelity okolo veľkých mien najviac štve zá nízka strecha tzv.bungalovov.Pri troche váčšej financii sa oplatí zvýžiť strecho u cca 1,5 m a v budúcnosti máte predprípraavu na riešenie podkrovného bytu.Ďaľším neduhom je priam väzenské oplotenie,ktoré dom celkom izolujú oa prírody.No ale každí má iný vkus.Záverom investícia do vlastného domu je tou najlepšiou investíciou ,ale tak maximálne do 100 km od krajského mesta.
Odpovedať | 28.05.2016, 10:44
Mirka
S týmto článkom teda vôbec nesúhlasím, a súhlasiť snáď môže len ten kto dom nemá........aká zadlženosť? Byty su zadarmo? My máme dom sice len 5min od mesta takže skoro v centre ale žiadna izolácia v dome nie je. ,všetko závisí od ľudí a na ľuďoch. Aj v paneláku môže byť izolovaný. Koľko ľudí poznám co prídu s práce do svojho panelaku, zabuchnu za sebou dvere a celý deň sedia pred telkou.......chodím s dcérkou na sídlisko na ihrisko a teda okrem nás tam je max 1-2deti.........kde sú ostatné.......veď predsa v tom super paneláku. Ja by som nikdy nemenila. Večer sedenie na hojdacke, grilovanie, cez leto kupanie, ovocie zelenina z vlastnej záhradky......A deti......tych je na našej ulici tiež dosť. Takže tento článok je blud......
Odpovedať | 28.05.2016, 09:37
Peter
5min od mesta nie je satelit (ako satelit rozumej zoskupenie novych domov postavenych na cerstvo preklasifikovanych poliach na stavebne pozemky bez patricnej infrastruktury), o ktorom sa pise v tomto clanku. Ak ste ovsem nemysleli 5min od tabule mesta, ako to zvyknu majitelia domov v satelitoch radi mysliet.
Odpovedať | 31.05.2016, 13:24
Lucia
Mirka súhlas. Vsetko je o ľuďoch. Vyrastala som v malom mestečku pod Karpatmi, v rodinnom dome pod vinohradmi. Manžel detto. Kvoli financiám a rýchleho bývania spolu sme si zaobstarali velmi slušný byt v meste. Desať rokov som nevedela prísť na chuť susedom, okoliu, klietkovaniu, aj napriek občianskej vybavenosti, ktora priniesla akurat väčší hurhaj, ruch a ludi mi to nic nedalo. Bývala som dva km od obchodu od lekárne od lekárky a tri od školy a vrátili sme sa do takýchto podmienok. A ver ze by som nemenila za nic na svete. Dnes robím v hlavnom meste a slovenských ludi mam po krk. Ledva čakala na dedinu na víkend a stojí mi aj to denne 45 minútové cestovanie z do roboty za to. Ale priznávam ze nie kazdy je na to stvorený, ked vidim niektorých susedov, ktorí maju zaťažko pokosiť trávu lebo to nikdy nerobili a viem ze su to bytové krysy, tak to je trápenie a toto je ten problem. Takze problem je od začiatku po koniec v ľuďoch. Kazdy ma na nieco ine predpoklady, rovnako ako v zamestnaní, Aleš bývať v byte a mestskom alebo aj prímestskou ruchu, dakujem stačilo v tejto hektickému dobe.
Odpovedať | 30.05.2016, 20:27
Diwiak
"Čo vedie mladých ľudí odmeniť sa neustálym strachom o splácanie hypotéky, do izolácie a samoty?" - a byty su zadarmo?? Byval som v bytovke, z povodnych susedov-kamaratov tam uz nebyva nikto, 3/4 su novy majitelia/najomcovia, zavrety za dverami. Pre mna bude vlastny pozemok s novym domom vzdy lepsia volba, ako stary panelak pred koncom zivotnosti, resp. predrazena novostavba, aj s nevyhodami ktore taketo byvanie prinasa.
Odpovedať | 27.05.2016, 17:23
Martin
Ako to vidím ja - sídliskové bývanie - susedia zo všetkých strán, malé súkromie, žiadne záhradky, niektoré byty nemajú balkóny, vysoký nájom, celkovo zaostalosť sídliska (chýba napr.: bazén, park, inline dráha a podobné akčné veci na vyžitie) ako bonus ťažkosti s parkovaním. Klokočina je na kopci. - V meste máme staré, tmavé byty bez balkónov alebo a bez dvorov (nájdu sa aj výnimky, ale je ich ako šafranu). Štúrovou ulicou prechádza najrušnejšia ulica v NR, takže na bývanie je to fakt výborná lokalita. Nová Nitra má dokonca bonus heliport za barákom a vlakovú stanicu pod nosom a tiež rušnú ulicu skoro pod oknami. Parkovanie je žalostné. Ak mám viac ako jedno auto, tak si na radnici priplatím za parkovacie kartičky, týka sa to samozrejme už bývania v centre. - centrum - ak chcem bývať v centre vo veľkom byte nad 100 m2 mať terasu alebo veľký balkón, tak také byty ani neexistujú a ak áno tak stoja toľko čo dom na Zobore :) Nová Nitra chce za 4 izbové byty 230.000 Eur a nový Polygón chce niečo cez 187.000 Eur. Priamo na Farskej stoji štvorizbový byt 135.000 Eur + prerába podotýkam, že nemá balkón a parkovanie bude katastrofa to už je vedľajšie. Samozrejme, neodškriepiteľná výhoda je to, že som v Centre mám po ruke všetko, až na taký detail, že v centre nie sú dobré potraviny, takže do Hypáča sa autom odveziem tak či tak :) Otázka znie, prečo by som chcel bývať v centre, keď centrum nemá vhodné byty na bývanie? Keď za tie peniaze si môžem kúpiť dom na Zobore, prípadne v najbližšej dedine kde jazdí MHD si postaviť dom? Nikto mi nebude kázať koľko mám zaplatiť na nájomnom, nikto ma nebude kasírovať na smetnom (viem recyklovať) a už vonkoncom ma nebude zdierať na parkovnom. Centrum mi nebude chýbať, Nitra nie je Bratislava. Nemáme tu podľa mňa zaujímavé reštaurácie a ani kaviarne. Upadajúci park, teda aspoň jeho jedna časť aj keď o tej druhej sa toho veľa nedá napísať. Máme hnusné vývarovne, sekáče na pešej, žobráka pri hodinách, rozpadnutú pešiu, v lete prepálenú pešiu, preafektované DAB, cigáňov pred Tescom alebo v Tescu, rozpadnutý ORBIS, hnusnú tržnicu, nefungujúce nábrežie, skelet pri rieke, rozbité chodníky v centre a popri nábreží. Preto sa pýtam, skutočne chcem bývať v centre? V tomto prípade nie nechcem. Aj keď chápem trend je taký, že ľudia sa sťahujú do mesta, ale kvôli čomu sa mám v Nitre do centra pre boha presťahovať?
Odpovedať | 27.05.2016, 09:06
Andrea
Na prvý pohľad veľmi pravdivý a trefný obsah článku. Novovnikajúce satelity 10 - 15 km od mesta, domy nahádzané po malých pozemkoch bez ladu a skladu, žiadne pravidlá ohľadne uličnej čiary, výšok a typov domov, oplotenia ako v ostro stráženej väznici... A o nevkusných fasádach sa radšej ani nebudem zmieňovať. Pred pár rokmi sme aj my riešili túto dilemu. Život na sídlisku sa stal po narodení dieťaťa minimálne nepríjemný. Každé prechádzka spojená s vtesnaním kočíka do výťahu bol problém, ale to trvá len krátko a dieťa z kočíka vyrastie. To čo mňa zo sídliska vyhnalo, bol hlavne neustály strach, čo dieťa nájde v pieskovisku a kopec podivne sa správajúcej sfetovanej mládeže potulujúcej sa okolo ihrísk a panelákov. Nikdy by som ho nemohla pustiť samé von, minimále do dovŕšenia 12-13 rokov by absolvoval všetko len s nami a ja by som sa musela rozhodovať, či po práci s malým von, alebo variť a chystať večeru. Keď by som sa rozhodla pre druhé, dieťa by muselo so mnou trčať doma a nemohlo by von. My sme to vyriešili tak, že sme nekúpili pozemok v žiadnom satelite, ale sme pekne v existujúcej obci, na existujúcej ulici kúpili záhradu, pred kúpou sme si na obci dali potvrdiť možnosť prepísania na stavebný pozemok teraz sme spokojní majitelia malého 5 izbového bungalovu, ktorého umiestnenie aj vzhľad sme prispôsobili charakteru už existujúcej ulice. /Samozrejme úver na pozemok nás neminul a dom sme financovali z predaja bytu/. Áno, máme tú terasu na ktorej občas pijeme kávu, máme tú záhradu, o ktorú sa samozrejme musíme starať a stále sa ju ešte aj po siedmich rokoch pokúšame zveľaďovať a zdokonaľovať a áno, tešíme sa tento rok na dostavbu malého bazénika pre letné osvieženie o ktorý sa tiež budeme musieť starať. Po siedmich rokoch musím povedať, že je pre nás to bolo to najlepšie rozhodnutie. Prídem po práci domov, pohodlne zaparkujem na vlastnom parkovisku v oplotenom dvore a nekrúžim po celom sídlisku kým nájdem miesto. Nákup preložím bez problémov do domu, bez naťahovania sa zo vzdialeného miesta na parkovanie, ktoré som našla po x okruhoch hľadania, deťom oblečiem tepláky a kým si pokojne varím večeru, oni sa šantia na záhrade, skáču na trampolíne alebo hrajú s ockom futbal. Celú jar, leto , jesen grilujeme a stretávame sa s priateľmi na našej záhrade a náš spoočenský život nijako neutrpel. Oveľa viac sa hýbeme, ako keď sme žili v meste a nemusíme sa dohadovať so žiadnymi susedmi , kto narobil bordel a neupratal spoločné priestory, kto fajčí a hádže mi špaky na balkón a ani riešiť ich hádky v susednom byte. Myslím, že keď sa mladá rodina rozumne s uvážením výberu miesta pustí do stavby aj malého rodinného domčeka s malou záhradou, môže to mať viac plusov, ako mínusov. Skôr by som to videla na problém developerských firiem a stavebných úradov, ktoré dnes úplne devastujú vzhlad okolitých obcí výstavbou nevkusných satelitov bez infraštruktúry a sociálneho vybavenia.
Odpovedať | 26.05.2016, 23:42
KCHB
Fajn článok,moj postreh k problematike: tiež som túto dilemu riešila pár rokov dozadu.musim oponovať názoru že sa človek od sťahovaním z mesta sociálne izoluje,pretoze na sídliskách sú dnes také pomery,ze sused nepozná meno suseda,prinajlepsom sa pozdravia.deti samé z bezpečnostných dôvodov nechodia von,cize socializácia rovesníkov je tiež iná ako sme ju poznali my.a k občianskej vybavenosti,a dochadzaniu.ist dnes nakupovať do potravín bez auta a vláčiť nákupy v igelitkach,to nie je to prave orechové.cesta domov mestskou dopravou trvá minimálne to isté ako ist autom von z mesta....a tak.my sme sa rozhodli nakoniec pre dom mimo mesta,no s vidinou keď deti budú na strednej,kupime byt v meste...asi toľko.ale ako vravím,fajn článok!
Odpovedať | 26.05.2016, 13:57
Kika
Ďakujem za tento článok. Presne vystihol moje myšlienky a obsiahol všetky moje proti argumenty patriace tým, ktorých jedinou obhajobou je: "za rovnakú cenu akú stojí byt v BA môžem mať rodinný dom". Toto je veľmi populárny názor a čo je smutné tak aj pravdivý, no nie vždy je to výhra. Musíme si ale uvedomiť, že ceny bytov v BA sú na takej úrovni, že pre väčšinu je satelit ozaj lepšou voľbou :( Novostavby sú pridrahé a paneláky sa blížia ku koncu svojej životnosti.
Odpovedať | 26.05.2016, 12:12
Jozef
Co myslis pod "panelaky sa blizia ku koncu svojej zivotnosti"? Pokial viem panelaky boli projektovane na 100 rokov a s primeranou starostlivostou sa doba zivotnosti da predlzit kludne minimalne na dvojnasobok. Ci som len nezachytil ze existuje uz nejaka studia v ktorej sa pise ze sa zacnu panelaky do 10 rokov rozpadat? Ked sa navyse pozrieme na kvalitu novostavieb (napr. 3 veze v BA), ktore boli stavane v dobe predkrizoveho divokeho zapadu tak zistime ze tie stare panelaky mozu radu novostavieb kludne prezit. Totiz ked sa 80% bytov v novostavbach preda uz pred samotnym zacatim kopania jamy, tak kde by bola nejaka motivacia dokoncit poriadne robotu?
Odpovedať | 31.05.2016, 13:33
Julia
Presne aj moj nazor...ked uz sme sa museli zadlzit na 30 rokov tak prave kvoli detom sme zvolili byt v meste namiesto domu v satelite
Odpovedať | 26.05.2016, 11:24
Mária Hajasová
Tento článok vystihol moje pocity. Som architektka v Košiciach a deje sa to isté. Bohužial byty su malé, staré budovy bez využitia sa rozpadávajú, lebo je to drahé zrekonštruovať, pozemky v meste sú drahé, tak sa všetci hrnú preč z mesta. Nikto nemyslí na to, že deti chodia na krúžky, do kina, za zábavou a nebudú môcť sa dostať domov mestskou hromadnou dopravou, takže sa premávka bude zvyšovať a cesty nebudú stačiť. Je plán (ktorý sa už realizuje), že sa mesto rozrastie rozlohou asi o tretinu. Každému musí byť jasné, že to nie je udržateľné a že s tým budú problémy. Jedna prístupová cesta do centra, ďaleko od centra, minimálna výbava. Nechápem, ako to úrady mohli schváliť. A mladé rodiny tam idú bývať, lebo si myslia, že budú mať záhradu, žiadne starosti, žiadnych susedov za stenou, kľud a hlavne vlastné bývanie, ktoré minimálne 30 rokov nebude ich.
Odpovedať | 26.05.2016, 08:33
erik
neviem presne aka je situacia v kosiciach alebo v nitre odkial je autor clanku, ale v bratislave na sidlisku... decka nechodia von, ked maju v sobotu cas vybehnut, tak nemaju s kym a zasa to konci len tak, ze sa naladujeme vsetci do auta a ideme niekam, lebo ved kam pojdeme? medzi panelakmi sa poprechadzat? vybavenost mame ale... sme stastni, ze mame skolku na peso a ze do skoly sa nam da zajst AJ peso za 15 minut to je totalny luxus. ok, nemusime detom robit taxikara, ale preto, ze deti mozu chodit mhd. do skoly kam chodi nas syn, dochadzaju ludia z inych stvrti a vozia deti autom do skoly, lebo mhd by museli vyskakovat z postele 6:00. ono to uz davno neplati ze ked byvam v panelaku tak idem v slapkach do obchodu a deti prejdu cez dva prechody a su v skole. tak ci tak clovek riesi logistiku ako pri armadnych manevroch systemom, ty si zober auto rano, zastavis sa po deti, potom si ich vymenime a ja ich hodim domov... ano, skolku mame blizko domu, ale pracu nie a stihnut deti vybrat musime po praci na druhom konci mesta, odkial sa neda trepat sa s nakupom, takze to nestihanie je rovnake - rano deti do skolky, potom praca, po praci sprintom po deti, s detmi na nakup, vsetci domov, atd... ludi co si povedia - ze za tuto cenu by som mohol rovno byvat v tom satelite a jediny rozdiel by bol v tej rannej ceste autom do mesta a vecer z mesta a aspon nebudem pocuvat susedu co sa stazuje ze jej decka dupocu nad hlavou a nebudem sa bat vypustit dieta same von - tak tych ja chapem.
Odpovedať | 26.05.2016, 22:46

Ďalšie z JAGA GROUP