MVRR pripravil aktualizáciu zákona o podpore regionálneho rozvoja

Komplexný prístup k problematike podpory regionálneho rozvoja s účasťou eurofondov v rokoch 2007 až 2013 sa môže dosiahnuť iba za predpokladu, ak budú nové skutočnosti premietnuté do relevantných dokumentov a legislatívy SR v zhode so smernicami EÚ. Aby sa tak stalo, musel rezort výstavby pripraviť novelu platného zákona o podpore regionálneho rozvoja. Materiál sa nachádza v medzirezortnom pripomienkovom konaní.

Medzi tieto skutočnosti patrí na základe nového územného členenia SR aj úroveň riadenia regionálneho rozvoja, ide o regionálnu a miestnu samosprávu. Samosprávu tvoria vyššie územné celky (VÚC) a mestské alebo obecné zastupiteľstvá. Tie vykonávajú kompetencie zo zákona a prenesené, ktorých realizáciu si u nich objednal štát.

„So silnejšími kompetenciami rastie samosprávam aj zodpovednosť pred občanmi. Je preto nevyhnutné zabezpečiť interaktívny vzťah medzi centrálnou, regionálnou a miestnou úrovňou pri zvyšovaní hospodárskeho a sociálneho rastu regiónov,“ píše sa v dôvodovej správe.

Návrh zákona spĺňa požadované atribúty podpory regionálneho rozvoja pre všetky inštitucionálne štruktúry v oblasti regionálneho rozvoja. Ustanovuje aj ich vzájomné prepojenie pri rešpektovaní podmienky zabezpečenia trvalo udržateľného hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja SR.

Návrh zákona obsahuje hlavné ciele podpory regionálneho rozvoja, vymedzuje k nim základné dokumenty a definuje formy územnej spolupráce a pôsobnosť orgánov štátnej správy, VÚC, miest a obcí. Tým, že návrh zohľadňuje regionálnu a miestnu úroveň regionálnej podpory, vytvára tak priestor k širokému nadviazaniu komunikácie medzi orgánmi štátnej správy, subjektmi regionálnej a miestnej samosprávy pri hľadaní krokov k efektívnemu využitiu verejných zdrojov určených na rozvoj regiónov.

Existencia pojatia všetkých úrovní riadenia vytvára tak podmienky pre koordináciu a realizáciu opatrení na posilnenie hospodárskej a sociálnej súdržnosti pri vyrovnávaní regionálnych rozdielov na Slovensku.

Návrh novely zákona si zo štátneho rozpočtu vyžiada asi 47 miliónov Sk na rok, pričom dopady na VÚC a rozpočty obcí a miest sa neočakávajú.

Zdroj: TASR