Softwarehouse pre veľkých klientov
Galéria(3)

Softwarehouse pre veľkých klientov

„Softvér je najmä o číslach – či lepšie povedané, celý náš biznis je o číslach,“ hovorí Jozef Turóci, obchodný manažér zo spoločnosti Anasoft APR, s. r. o. Spoločnosti, ktorej softvéry spravujú 1/3 všetkých bytov v Slovenskej republike, čo predstavuje číslo blížiace sa k 400-tisíc priestorom. Za svetom čísel na rozmanitom trhu IT služieb sú najmä ľudia, ktorí posunuli tento slovenský softwarehouse k popredným dodávateľom individuálnych riešení a poskytovateľom konzultačných a integračných služieb. „Našou najdôležitejšou inšpiráciou stále zostáva zákazník,“ dodáva Jozef Turóci k filozofii spoločnosti, ktorá konkurenčný svet čísel zmäkčuje aj svojou filantropiou.


Vývoj a jedinečnosť
Spoločnosť Anasoft sa už šestnásty rok od svojho založenia profiluje na trhu  ako softwarehouse, ktorý sa orientuje na vývoj softvéru určený najmä pre väčších klientov, na hardvérové i softvérové riešenia pre celkovú bezpečnosť sietí, ale aj produkty, medzi ktorými je vlajkovou loďou systém Domus.

„Zakladáme si na svojej nezávislosti a technológii, pričom sme partnerom viacerých veľkých technologických firiem,“ hovorí Jozef Turóci. „Naším cieľom je dodávať jedinečný a optimálny softvér vyvíjaný na mieru zákazníka. Okrem vývoja softvéru sa špecializujeme aj na integráciu, t. j. spájame už existujúce riešenia, do ktorých zákazník už investoval. Podstatou integrácie systému je dosiahnuť optimálnu prevádzku procesov, aplikácií, databáz a vzťahov, aby jednotlivé zložky komunikovali a zachovali si svoju funkcionalitu.“

Vývoj unikátneho softvéru sa uskutočňuje vo výskumno-vývojových laboratóriách AnaLab, pričom spoločnosť ich v minulom roku otvorila aj pre študentov vysokých škôl. Prostredníctvom  tejto spolupráce študenti získavajú možnosť pracovať v profesionálnom prostredí, dostanú sa k bežne nedostupným technológiám.
Vývoj aplikácií realizuje Anasoft pre banky, poisťovne a investičné spoločnosti, telekomunikačné služby, výrobné podniky, správu bytov, obchodné spoločnosti, verejnú správu a služby.

Domus

Nosným produktom je informačný systém Domus, ktorého siedmu verziu uvied­la spoločnosť koncom minulého roka. Tento modulárny systém pokrýva všetky činnosti správcu bytových a nebytových priestorov – od ekonomickej agendy (účtovníctvo, faktúry, mzdy atď.), cez špeciálne agendy (platby, koncoročné vyúčtovanie, údržbu bytového fondu, klientske centrum atď.) a energetiku (merače, výroba tepla) až po správu systému a WebDomus­, čiže prezentáciu cez web stránku.

„Od roku 2003 je tento systém rozšírený o modul výroby tepla, čo vytvára nové vzťahy medzi správou bytov a výrobcami tepla,“ upozorňuje Jozef Turóci. „Často sa totiž stáva, že výrobcovia tepla, a to najmä v stredne veľkých mestách na Slovensku, vyrábajú teplo pre celé mesto a zároveň aj spravujú byty. A systém Domus prináša synergický efekt v tom, že výroba tepla vygeneruje faktúry a automaticky ich nahrá ako náklady na dom. Inými slovami, kde sa končí výroba tepla, tam sa začína správa bytov.“

Otvorenosť systému Domus zase poskytuje správcovi systému možnosť zmeniť výstup bez akéhokoľvek zásahu zo strany spoločnosti. Zákazníci si sami môžu upraviť výstupy. Typickým príkladom je vyúčtovacia zostava, ktorú si zákazníci najčastejšie prispôsobujú svojím predstavám.

Spomínaný WebDomus je potom niečo ako internetbanking, cez ktorý klient sleduje údaje o predpisoch, platbách, vyúčtovaní, opravách domu a pod. Podľa Jozefa Turóciho táto oblasť čoraz rýchlejšie napreduje a čoskoro bude viesť až k schvaľovaniu faktúr priamo klientmi, ktorí budú mať okamžitý prehľad, čo sa v ich dome deje.

Systém je vzájomne prepojený, čiže účtuje sa všetko automaticky podľa vopred určených predkontácií. Samotné zadávanie dokladov môžu následne riešiť aj bežní používatelia. „Navyše, systém sa neustále vyvíja a priebežne zahŕňa všetky zmeny – či už v technickej, alebo aj legislatívnej oblasti,“ zdôrazňuje Jozef Turóci. „Novinky potom prezentujeme pre svojich užívateľov na našich konferenciách.“

Pred vývojom systému Domus sme mali dostatočné skúsenosti s našimi dvoma verziami pod MS DOSom. Kládli sme si za cieľ vytvoriť systém, v ktorom sa bude každý údaj zadávať a evidovať len raz, nebude dochádzať k duplicite údajov, bude sa sledovať nadväznosť údajov a systém bude dostatočne robustný, aby zvládol najväčšieho zákazníka v Čechách a na Slovensku.“ Ide napríklad o sledovanie nadväznosti fakturovaných spotrieb medzi jednotlivými faktúrami na danom odbernom mieste, či vyhodnocovanie na základe histogramu spotreby, keď sa správcovi únik v spotrebe okamžite zobrazí na obrazovke. Tým, že sa údaj nahráva len raz a následne sa použije všade, správca ušetrí pracovné sily. Celkové zefektívnenie správy domu je zase pridanou hodnotou pre používateľov.

Klientske centrum
Novým modulom, ktorý zjednodušuje komunikáciu pri vybavovaní požiadaviek u správcu je klientske centrum. Vlastník bytu prichádza k jednému pracovníkovi, od ktorého dostane všetky informácie. Pracovník ich čerpá z jedného modulu klientske centrum tak, aby bol schopný poskytnúť kvalitnú službu rýchlo a efektívne. „Niektorí zákazníci budujú klientske centrá tak, ako keď idete na poštu,“ dodáva Jozef Turóci. „Klientske centrum zjednodušuje prácu aj tým, že neposiela ľudí z dverí do dverí.“

Filantropia a budúcnosť
Deväťdesiat percent spoločnosti Anasoft je v rukách slovenských podnikateľov, zvyšok patrí zahraničným vlastníkom z Nemecka a Spojených štátov. Kľúčovým aj naďalej zostáva slovenský trh, no popri zastúpení v Nemecku firma v roku 2005 expandovala aj do Čiech a minulý rok si tam otvorila svoju pobočku. Česká dcéra prostredníctvom Domusu­ spravuje okolo 50-tisíc priestorov a zabezpečuje servis tohto systému. „V Čechách je však konkurenčnejšie prostredie,“ hovorí Jozef Turóci. „Navyše, štruktúra segmentu s bytmi je trochu iná ako na Slovensku. V Čechách sa totiž neodpredalo toľko bytov do súkromného vlastníctva a veľký podiel tam majú nájomné a družstevné byty.“

Anasoft však nie je len softvér. Je to aj spoločenská zodpovednosť, ktorá sa pretavila do niekoľkých nominácií a cien Via Bona Slovakia, pričom v roku 2005 spoločnosť založila vlastný nadačný fond MyšLienka spravovaný Nadáciou pre deti Slovenska a o rok neskôr sa stala generálnym partnerom novej literárnej ceny Anasoft litera.

Ľudo Petránsky
Foto: Anasoft

Článok bol uverejnený v magazíne Správa budov.