Slovnaft je veľká výzva, ale aj záväzok
Galéria(1)

Slovnaft je veľká výzva, ale aj záväzok

Partneri sekcie:

Vzrastajúci konkurenčný boj spoločností na trhu a snaha udržať náklady pod kontrolou neustále vplýva na vzrastajúci význam správy budov. „A tá v budúcnosti ešte porastie,“ tvrdí Ing. Roman Tožička, riaditeľ divízie obchodných činností spoločnosti Hetech Services, a. s., ktorá sa oblasťou správy budov systematicky zaoberá. Zatiaľ najkomplexnejším a súčasne najväčším projektom, na ktorom sa táto spoločnosť podieľa, je správa areálu Slovnaft v Bratislave.

Na začiatku bolo riziko

V oblasti stavebníctva nemá správa budov, čiže facility management, na Slovensku dlhú tradíciu, no jeho vývoj u nás je priamo úmerný stavebnej konjunktúre. „Pri mnohých nových objektoch už možno spozorovať pozitívny výsledok spolupráce investora, užívateľa a facility manažéra,“ upozorňuje Ing. Roman Tožička. „Pre mnohých veľkých zahraničných investorov je samozrejmosťou zveriť správu svojich objektov do rúk špecializovanej firmy a spolupracovať s ňou už počas projektovania a výstavby objektu.“

Čoraz väčšou samozrejmosťou je táto spolupráca aj pri veľkých domácich firmách, pričom Slovnaft patrí určite medzi tie najrozsiahlejšie. V marci to budú dva roky, čo Hetech Services vyhral výberové konanie, a počas celého tohto obdobia zaisťuje pre Slovnaft množstvo podporných činností v oblasti prevádzkovania, údržby a technickej správy objektov nevýrobného charakteru.

Spoločnosť Hetech Services vykonáva facility management pre Slovnaft prostredníctvom firmy AB Správcovská, ktorá sa pred tromi rokmi stala dcérskou firmou skupiny Hetech Services. Aj to bol jeden z prejavov strategického zámeru vytvoriť silného hráča vo všetkých činnostiach, ktoré sú v portfóliu jeho služieb, aby sa pokryl celý životný cyklus budovy – od technologického vybavenia stavby cez správu systémov a zásobovanie energiami až po priebežnú obnovu.

Podľa Ing. Romana Tožičku je cieľom spolupráce správcovskej spoločnosti so Slovnaftom zníženie nákladov na prevádzku, údržbu a opravy, zvýšenie komfortu pracovného prostredia a poskytovaných služieb pre zamestnancov Slovnaftu, zníženie poruchovosti zariadení a predĺženie ich životnosti, presné sledovanie nákladov v ľubovoľnej štruktúre, vytvorenie jedného kontaktného miesta a skvalitnenie doterajších služieb.

„Na začiatku sme išli do veľkého rizika, ale zároveň to pre nás bola veľká výzva,“ hovorí riaditeľ divízie nehnuteľností Hetech Services Ing. Peter Brestovanský. „Za krátky čas sme sa museli zorientovať v areáli Slovnaftu a pochopiť základné procesy.“ K ďalším rizikám patrila závislosť od spolupráce a poskytovania informácií od dodávateľských spoločností pôsobiacich v Slovnafte niekoľko rokov, komplikovanosť niektorých technológií, nutnosť rekonštrukcie zariadení či zvyk zamestnancov na predchádzajúci dlhoročný spôsob fungovania správy objektu.

Údaje o správe

K základným číslam o Slovnafte z pohľadu výkonu správcovských činností patrí najmä rozloha areálu, ktorá so 650 hektármi nemá na Slovensku zatiaľ obdobu. Okrem 34 km vnútorných komunikácií sa tu nachádza 2,5 mil. m2 trávnatej plochy a plochy s výsadbou drevín, čo je takmer 40 % z celkovej plochy areálu. V areáli je 208 objektov nevýrobného charakteru s takmer 300 000 m2 podlahovej plochy. Je tu inštalovaných viac ako 1 000 chladiacich a vzduchotechnických zariadení, desiatky výmenníkových staníc, elektroroz­vodní, výťahov, posuvných dverí a brán, prečerpávacích staníc splaškových a dažďových vôd, CO krytov a nechýba ani čpavkový chladiaci okruh. K tomuto treba pripočítať aj približne 85 000 kusov znečistených pracovných odevov a použitej posteľnej bielizne ročne a takmer 300 kontajnerov na komunálny odpad (asi 19 000 vývozov ročne).

„Máme havarijnú službu a call centrum, ktoré dokáže takmer okamžite reagovať,“ hovorí Peter Brestovanský a dodáva, že od začiatku výkonu správcovských činností do konca minulého roka evidovali celkovo 18 126 žiadostí na odstránenie porúch, z toho na call centrum bolo nahlásených 11 897 požiadaviek. „Všetky tieto požiadavky sa snažíme odstrániť po odsúhlasení prác príslušným technikom v čo najkratšom čase,“ zdôrazňuje Peter Brestovanský.

Priority a budúcnosť

Medzi najväčšie priority si správcovská spoločnosti kladie skvalitnenie upratovania. „Naša spoločnosť nemá ambície podnikať v upratovaní vlastnými zamestnancami, ale zabezpečujeme túto činnosť externe cez renomovanú spoločnosť,“ vysvetľuje Peter Brestovanský. „Uvedomujeme si, že ide o veľmi citlivú činnosť, a preto venujeme maximum času kontrolnej činnosti a aplikácii všetkých návrhov na jej zlepšenie. Z dôvodu vysokého nárastu stavebnej činnosti, a tým aj nedostatku pracovnej sily musíme tiež riešiť nepria­znivú situáciu pri nárazových prácach. Aktívne komunikujeme s pracovnými agentúrami a študentskými servismi.“

Podľa Romana Tožičku cieľom správcovskej spoločnosti je dosiahnuť minimálny počet sťažností a výskytu porúch a maximálnu životnosť budov a zariadení. „To vieme zabezpečiť len prepracovaným kontrolným mechanizmom vykonávaných služieb a dôkladným výkonom pravidelnej údržby, servisu a odborných prehliadok,“ hovorí Roman Tožička a dodáva, že ďalšie skvalitnenie v tomto smere prinesie aj termovízna technológia, ktorú chcú začať onedlho používať.

Hetech Services však nechce vo vzťahu k svojmu najväčšiemu zákazníkovi len poskytovať služby definované zmluvným vzťahom. Ich ambíciou je pôsobiť aj v oblasti posudzovania projektov a návrhov riešení pri efektívnom využívaní zdrojov vykurovania a chladenia, nevyhnutných investícií do opráv s cieľom predĺžiť životnosť zariadení, ako aj v oblasti znižovania spotrieb energií, využívania nových technológií, sledovania a uplatňovania všetkých nových legislatívnych úprav vplývajúcich na prevádzku budov.

Ľudo Petránsky
Foto: Hetech Services, a. s.