Stavbári firmy Skanska BS začali v Slovinsku práce na dvoch tuneloch
Galéria(3)

Stavbári firmy Skanska BS začali v Slovinsku práce na dvoch tuneloch

Prievidzskí tunelári začali pracovať na výstavbe slovinských tunelov Tabor a Barnica, ktoré sa nachádzajú asi 70 kilometrov juhozápadne od Ľubľany. Projekt s plánovaným objemom stavebných nákladov viac ako 1 miliarda Sk, na ktorom sa podieľajú stavbári firmy Skanska BS, zahrňuje výstavbu dvoch tunelov a riadiaceho centra. Predpokladaný termín ukončenia stavebnej časti je marec 2008.

Špecialistka vonkajších vzťahov skupiny Skanska v SR Magdaléna Dobišová ďalej spresnila, že menované tunely budú vybudované na diaľničnom úseku Razdrto – Vipava, Rebernice. Úsek Razdrto – Vipava je už vo výstavbe a na mape zobrazený zelenou farbou, umiestnenie tunelov je vyznačené červenou farbou. Úsek je časťou diaľnice z Ľubľany do Novej Gorice, ktorý je vysoko frekventovaný a zaťažovaný hlavne kamiónovou dopravou, smerujúcou zo strednej a východnej Európy do Talianska.

„Tento projekt je technologicky náročný a technicky zaujímavý, pretože tunely sú napojené priamo na viadukty. Diaľnica prechádza z viaduktu Barnica priamo do tunela Barnica, na ktorý sa napája viadukt Tabor a ten zase ústi do tunela Tabor,“ vysvetlil Milan Cagáň zo Skanska BS. Projekt, dodal, môže byť inšpirujúci najmä pre Slovákov, pretože projektant odvážne navrhol riešenie trasy diaľnice v členitom horskom úseku, podobnom na Slovensku a investor jeho nápaditý pohľad prijal. Ťažký horský úsek úzkej cesty s prudkými zákrutami sa zmení na pohodlnú jazdu diaľnicou s viacerými tunelmi a viaduktmi. „Už sme začali práce na portáloch oboch tunelov tak, aby sa mohli čo najskôr začať raziace práce. Koncom marca sme urobili prvý záber na pravej rúre tunela Barnica,“ potvrdil Cagáň.

Na margo základných technických parametrov tunel povedal, že tunel Tabor bude dlhý približne 2 x 600 m a Barnica 2 x 300 m. Oba tunely sa budú raziť metódou NRTM (Nová Rakúska Tunelovacia Metóda), budú dvojrúrové s priečnym prierezom 76,2 štvorcového metra. V tejto fáze výstavby, ktorú má na starosti Skanska BS, sa preinvestuje viac ako 70 miliónov Sk.

Budovaný úsek diaľnice Razdrto – Vipava, Rebernice, dlhý približne 9 km vedie úbočím horského hrebeňa a napája sa na existujúcu diaľnicu v údolí. Na úseku sa buduje 9 viaduktov, 2 razené tunely, 5 tunelov budovaných otvoreným výkopom, 5 pilotných stien a 10 oporných múrov. Uvedenie diaľničného úseku do prevádzky zvýši plynulosť a bezpečnosť dopravy, zvýši komfort cestovania a odbremení okolitú prírodu od ťažkej dopravy, hlučnosti a výfukových plynov.

Zdroj: TASR
Foto: Skanska BS