problemy obnovy obecnych najomnych bytovych domov
Galéria(9)

Problémy obnovy obecných nájomných bytových domov

Problematika nájomného bývania – výstavby obecných nájomných bytových domov, ako aj ich následnej obnovy – je predmetom mnohých diskusií. Dôležitým momentom pri obnove nájomných bytových domov sú predovšetkým dostupnosť a objem finančných prostriedkov na jednej strane a legislatívne obmedzenia miest a obcí v súvislosti s ich úverovým zaťažením na strane druhej.

01aspirkova big image
04spirkova big image
02cspirkova big image
02bspirkova big image
02asprikova big image
01cspirkova big image
01bsprikova big image
problemy obnovy obecnych najomnych bytovych domov 6661 big image
 Na základe nedostatku finančných prostriedkov vznikajú mestám a obciam problémy nielen s komplexnou obnovou nájomného bytového fondu, ale aj s jeho permanentnou údržbou. Jednou z možností môže byť aj vytvorenie neziskových (resp. verejnoprospešných) organizácií, ktoré spravujú nájomný bytový fond a majú vo svete dlhoročnú tradíciu.

Nájomné bývanie je v súčasnosti neustále diskutovanou témou. Na úvod však treba zdôrazniť, že tento pojem sa nesmie zamieňať s bytom na prenájom za trhové nájomné. Pod nájomnými bytmi sa v tomto prípade rozumejú nehnuteľnosti, ktoré mesto, obec, mestská časť alebo vyšší územný celok poskytuje svojim obyvateľom na dlhodobý nájom a na financovanie ktorých sa použili verejné zdroje – dotácie a štátny úver. Faktom je, že zatiaľ čo za socializmu iné byty ako nájomné (štátne, družstevné, prípadne podnikové) v podstate na trhu neboli, dnes tvoria z celkového objemu bytov v SR naozaj „zanedbateľnú“ položku – necelé 3 %, čo na základe štatistických údajov Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR ku koncu roka 2010 predstavoval objem 50 247 nájomných bytov. Nájomné bývanie patrí popri bývaní vlastníckom k základným formám bývania vo všetkých členských štátoch EÚ. V krajinách, ako sú Nemecko či Spojené kráľovstvo, tvoria nájomné byty až 50 % z celkového počtu bytov, ktoré sú dostupné na bývanie, pričom verejný nájomný sektor tu predstavuje v priemere 18 až 20 % z bytového fondu. Právo ľudí na dôstojné bývanie sa zdôrazňuje aj v Európskej charte, pretože práve ono vytvára predpoklady na ich vzdelávanie a zapojenie do spoločnosti, a teda je predpokladom na šťastnejší život. Naplnenie Európskej charty nie je možné bez rozvoja sociálneho nájomného bývania. V rôznych krajinách sa na označenie sociálneho bývania používajú alternatívne termíny ako napríklad dobré a bezpečné bývanie (Nemecko), bývanie s bežným nájmom (Francúzsko), nízko- až stredne príjmové bývanie (USA), podporované bývanie alebo cenovo prístupné bývanie. Dôvod nedostatočnej ponuky nájomných bytov na našom trhu je jednoduchý – väčšinu pôvodných štátnych bytov si postupne odkúpili do osobného vlastníctva ich dlhoroční obyvatelia a zvyšok bytových domov sa vrátil pôvodným vlastníkom v súlade s „reštitučnými“ zákonmi. Tento typ majiteľov má záujem predovšetkým o nájomníkov platiacich trhové nájomné.

Množstvo nájomných bytových domov je v súčasnosti v dezolátnom stave. Nájomníci pre obavy z budúcnosti do opráv investovať nechcú. Treba zobrať do úvahy aj ekonomický a spoločenský dosah regulovaného nájomného (pojem regulované nájomné sa objavil na Slovensku po spoločenských zmenách v roku 1989) na vlastníkov nehnuteľností. Patrí k nim zlý technický stav obytných budov s bytmi s regulovaným nájomným, nepriaznivé pôsobenie na rozvíjajúci sa trh s nájomnými bytmi, neochota nájomcov opúšťať byty s regulovaným nájomným aj pri výskyte objektívnych dôvodov (potreba sťahovať sa za prácou, bývanie v menších bytoch pri poklese počtu členov domácnosti), dlhodobo napäté vzťahy medzi vlastníkom a nájomcami.

Obnova obecných a nájomných bytových domov
V priebehu 20 rokov vzniklo viacero podporných programov zameraných na obnovu bytových domov. Sú to predovšetkým efektívne podporné programy štátu, ako aj úverové možnosti komerčných bánk a stavebných sporiteľní. Vznikol aj úspešný program zabezpečenia úverov (ktoré poskytnú komerčné banky na obnovu bytových domov) vytvorením programu štátnych bankových záruk poskytovaných Slovenskou záručnou a rozvojovou bankou. Zo skúseností možno konštatovať, že:

  • finančné prostriedky z verejných zdrojov sú atraktívne, ich dostupnosť je však obmedzená;
  • úverové prostriedky z komerčných bánk a stavebných sporiteľní sú dostupné, da­jú sa kombinovať s dotáciami a vlastnými finančnými prostriedkami, ale mestá a obce musia vo svojej finančnej politike zohľadňovať zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

Problém nastáva pri financovaní obnovy bytového fondu prostredníctvom komerčných zdrojov, keďže mestá, obce a vyššie územné celky musia dodržiavať zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v platnom znení, ako aj iné súvisiace predpisy, čo znamená, že na plnenie svojich úloh môžu prijať návratné zdroje financovania, len ak:

  • celková suma dlhu obce, mesta alebo vyššieho územného celku neprekročí 60 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka;
  • suma ročných splátok návratných zdrojov financovania vrátane úhrady výnosov neprekročí 25 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka.

Celkovou sumou dlhu obce, mesta alebo vyššieho územného celku sa rozumie súhrn záväzkov vyplývajúcich zo splácania istín návratných zdrojov financovania ku koncu rozpočtového roka a suma ručiteľských záväzkov obce alebo vyššieho územného celku.

Do celkovej sumy dlhu obce sa nezapočítavajú záväzky z úverov poskytnutých z bývalých štátnych fondov a z úveru poskytnutého zo Štátneho fondu rozvoja bývania na výstavbu obecných nájomných bytov vo výške splátok úveru, ktorých úhrada je zahrnutá v cene ročného nájomného za obecné nájomné byty. Do sumy ročných splátok návratných zdrojov financovania obce a vyššieho územného celku sa nezapočítava suma ich jednorazového predčasného splatenia.

To znamená, že v prípade, ak by obec, mesto alebo vyšší územný celok chceli úverové zdroje čerpať z komerčnej banky alebo ako dotáciu na odstránenie systémových porúch kombinovať práve s komerčným úverom, mohlo by to zvýšiť ich úverovú zaťaženosť (celkovú sumu ich dlhu). Na druhej strane, aj objem splátok vrátane úrokov by mohol prekročiť zákonom stanovený ročný limit.

Dosah finančnej a hospodárskej krízy, prijaté protikrízové opatrenia, ako aj prepad daňových príjmov v posledných rokoch sa výrazne negatívne odrazili na ekonomickej situácii a tým aj stabilite miest a obcí, čím sa znížila ich finančná sebestačnosť. Problémy vznikajú aj v dôsledku neschopnosti miest a obcí uhrádzať svoje záväzky v stanovených termínoch vrátane povinností stanovených zákonmi. Uvedené skutočnosti významne vplývajú na finančný rozpočet miest, ktorý je veľmi napnutý, čo neumožňuje uvažovať (resp. len s veľkými ťažkosťami) o komerčných úveroch na obnovu nájomných bytov v ich majetku. Treba povedať, že obnova obecných nájomných bytových domov sa netýka len tých starších (ako vidieť na obr. 1), ale aj niektorých postavených v nedávnej minulosti (obr. 2), ktoré sú nekvalitné, rýchlo vybudované a v súčasnosti sú mnohokrát znehodnotené zatekaním, tvorbou plesní a prasklinami na obvodovom plášti, ako aj priamo vnútri – v jednotlivých bytoch, čo sa neraz odráža na zdravotnom stave ich nájomníkov.

a) c)
c)
Obr. 1. Súčasný stav niektorých obecných nájomných bytových domov v Bratislave-Petržalke
a) neobnovený panelový bytový dom, b) praskliny na obvodovom plášti, c) zdegradované schodisko a vstup do bytového domu, ktorý nespĺňa bezpečnostné požiadavky

a) c)
b)
Obr. 2 Príklady porúch bytových domov (starších aj novších )
a) tvorba plesní na obvodovom plášti, b) tvorba prasklín, c) porušená omietka v interiéri bytového domu

Neziskové organizácie v oblasti bývania
V krajinách, kde nájomné bývanie zaujíma významné miesto na trhu s bytmi, pôsobia už celé desaťročia neziskové bytové organizácie. Najviac majú rozvinutú práve oblasť sociálneho nájomného bývania v Holandsku, Švédsku a Rakúsku (obr. 3, 4). Zahŕňa jednak zabezpečovanie nájomného bývania pre rodiny s nízkym príjmom, ale aj starostlivosť a obnovu tohto bytového fondu.

Neziskové organizácie vo svete pôsobia spravidla ako verejné obchodné spoločnosti s ručením obmedzeným, akciové spoločnosti (pri ktorých je však zákaz platby dividend), spoločnosti s ručením obmedzením, neziskové organizácie, ktoré majú charakter nadácií. Mnoho takýchto spoločností má charakter verejnoprospešných organizácií (Švédsko, Nemecko, Francúzsko). Svoju činnosť uskutočňujú v rámci obce, skupiny obcí, okresu, resp. niekoľkých okresov. Napríklad vo Francúzsku od roku 1957 pôsobí verejnoprospešná organizácia HLM, ktorá zahŕňa približne 900 podnikov a spoločností. Podniky majú rôzne zameranie a právnu formu a sú oslobodené od dane z nehnuteľnosti. Verejný sektor sám osebe nespravuje žiadne bytové domy. Organizácia HLM spravuje asi 3,5 milióna bytov, významný je však podiel rekonštrukcií nájomných bytových domov.


Obr. 3 Nájomné bytové domy v Holandsku

Ďalším príkladom môže byť aj susedné Rakúsko. Vo sfére bývania sú už približne 100 rokov aktívne neziskové bytové organizácie, ktoré majú právnu formu bytového družstva (52 %), spoločnosti s ručením obmedzeným (43 %) a akciovej spoločnosti (5 %). Jedným z najväčších bytových združení v Rakúsku je spoločnosť BUWOG, založená v roku 1959 ako spoločnosť s ručením obmedzeným. Hlavným majiteľom tejto spoločnosti bola Rakúska republika. V rámci fungovania BUWOG-u sa uplatnilo viacero zásad, napríklad spoločnosť má preferenčný prístup k dotáciám na bývanie. Ceny, ktoré si účtoval BUWOG, museli postačovať na pokrytie nákladov na výstavbu a správu nájomných bytov, zisk mohol predstavovať 4 až 5 % z hodnoty nehnuteľností a pod.

Treba povedať, že hlavné mesto Viedeň je charakterizované ako najväčší komunálny vlastník bytov v Európe. Z približne 1,7 milióna obyvateľov Viedne býva každý štvrtý Viedenčan v obecnom byte. Celkovo vlastní mesto Viedeň približne 220 000 obecných bytov. Vďaka tomu je najväčšou domovou správou v Európe. Viedeň každý rok pridelí približne 10 000 obecných bytov. Od roku 1994 sa takmer jedna tretina (68 842 bytov) vybudovala nanovo. Viac ako polovica týchto komunálnych bytových domov sa v rokoch 1994 až 2005 obnovila a prispôsobila modernému štandardu. Išlo celkovo o 2 522 budov so 122 000 bytmi. Náklady na sanáciu predstavovali 2,9 miliardy eur. Mesto Viedeň celkovo investovalo v uvedenom období do modernej výstavby bytov 4,829 miliardy eur.

V tomto kontexte sa teda ukazuje, že neziskové bytové organizácie môžu prispieť k riešeniu bytového problému predovšetkým pre tých, ktorí nemajú naakumulovaných dostatok zdrojov na kúpu bytu do vlastníctva, resp. tých, ktorí cestujú za prácou a využívajú nájomné bývanie ako prechodné, pretože:

  • činnosť neziskových bytových organizácií sa neorientuje na zisk a má verejnoprospešný charakter;
  • majú spravidla prístup k štátnym dotáciám;
  • môžu vykrývať straty v oblasti sociálneho bytového fondu prostredníctvom podnikateľských činností zameraných na zisk, napr. výstavbou bytov pre solventných zákazníkov za trhové ceny;
  • v prípade výstavby nájomných bytov neziskové bytové organizácie zabezpečujú celý cyklus výstavby od projektovania a realizácie stavieb cez správu, údržbu a modernizáciu bytového fondu, prípadne až po likvidáciu stavby, v dôsledku čoho nastáva posun k posudzovaniu efektívnosti výstavby na základe nákladov životného cyklu. Ak sa byty postavia z materiálov s malou životnosťou, nie sú dobre zateplené, využívajú neefektívne spôsoby vykurovania a vetrania, potom náklady na prevádzku a údržbu bytov rastú a nájomníci na to nemusia mať dosť peňazí. Z tohto dôvodu dobre fungujúce neziskové bytové organizácie preferujú výstavbu bytov z kvalitných stavebných materiálov, čím sa ušetria prostriedky na ich prevádzku, údržbu a správu.

Kontrola a správa neziskových bytových organizácií je v Európe zabezpečovaná rôznorodým spôsobom. V severnej Európe je zvyčajne obec najdôležitejším zakladateľom alebo akcionárom neziskovej bytovej organizácie, zabezpečuje kontrolu finančného riadenia. V Taliansku sú to regióny, ktorých reprezentanti sú dosadzovaní do IACP (Instituto Autonomo Case Popolari) ako predsedovia správnych rád. Spolkové krajiny v Nemecku zasa majú dôležitú úlohu vtedy, keď súkromné realitné spoločnosti z oblasti sociálneho bývania prestanú pôsobiť. Potom ich agenda môže dočasne prejsť práve na tieto orgány. Existujú však aj ďalšie, menej rozšírené modely správy a finančnej kontroly neziskových organizácií.

Záver
Skúsenosti zo zahraničia nám ukazujú, že riešenie bytovej politiky miest a obcí na Slovensku prostredníctvom vytvorenia vlastných neziskových bytových organizácií predstavuje viacero výhod. Obce, mestá a VÚC majú totiž veľké legislatívne obmedzenia, ktoré negatívne ovplyvňujú aj investície do nájomného bytového sektora. Ide predovšetkým o oblasť získavania cudzích úverových zdrojov na výstavbu nájomných bytov, efektívnu správu nájomného bytového fondu, ako aj ich následnú obnovu. Dá sa predpokladať, že konkrétnymi úpravami slovenskej legislatívy v tejto oblasti by sa mohla situácia v nájomnom bytovom sektore zlepšiť.

TEXT: doc. Ing. Daniela Špirková, PhD.
FOTO: archív autorky

Doc. Ing. Daniela Špirková, PhD., pôsobí v Ústave manažmentu STU v Bratislave.

Literatúra
1.    Slabkowicz, Z.: Yesterdays` and Today Role of Low Cost Housing Societies in Meeting the Housing Demand in Poland. In: UNECE Workshop on Social Housing. Praha, 2003.
2.    Špirková, D. – Ivanička, K. – Finka, M.: Bývanie a bytová politika – vývoj, determinanty rozvoja bývania a nové prístupy v nájomnej bytovej politike na Slovensku. Bratislava: STU, 2009.
3.    Zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení.

Článok bol uverejnený v časopise Správa budov.