image 72511 25 v1
Galéria(13)

Drevený kostol s duchom minimalizmu

Partneri sekcie:

Na obdĺžnikovom pôdoryse rozohrali autori z Reiulf Ramstad Architects zaujímavú priestorovú hru. Štyri rohy strechy dvíhajú podľa funkcie vnútorných priestorov. Inšpirovaní tradičnou architektúrou vytvorili novú dominantu v meste Knarvik.

x1
x2
x3
x4
x5
x6
x7
x8

Nórsky ateliér Reiulf Ramstad Architects zbiera vo svojej krajine rôzne ocenenia a už niekoľkokrát boli jeho zrealizované diela nominované na Cenu Európskej únie za súčasnú architektúru – Mies van der Rohe Award. Architekti z RRA si postupne získali renomé vo svojej krajine a pomaly ich vynikajúcu prácu spoznáva aj svet.

Symbióza konceptu a lokality

Škandinávska architektúra nesie v sebe jedinečné čaro. Je to najmä mimoriadne citlivým prístupom tamojších architektov k prostrediu, kde má budúci objekt stáť. Aj RRA má jasne definovanú filozofiu prístupu k samotnej lokalite: „Nie je to len súbor hmatateľných elementov sústredených na jedno miesto a daných podmienok. Miesto, nech je akokoľvek zložité, nemožno považovať sa surový materiál podriadený architektovej kreativite a jeho vôli. Miesto je vždy nedeliteľné, je jedinečné a s jasným výrazom. Je na architektovi, aby spoznal vnútorný charakter miesta a do svojho návrhu pretavil symbiózu svojho konceptu a vybranej lokality.“ Z dielne RRA prinášame nedávno zrealizovaný kostol v mestečku Knarvik. Na tejto stavbe fascinuje hneď niekoľko typických znakov severskej architektúry.

Na drevené kostoly v modernom dizajne sú v Škandinávii architektonickí majstri.

Na drevené kostoly v modernom dizajne sú v Škandinávii architektonickí majstri.

V RRA pracujú s ohľadom na všetky aspekty životného prostredia, a to vo fáze samotného plánovania aj následnej realizácie projektu. Vždy dbajú na progresívne riešenia, ktoré sú priateľské k životnému prostrediu, tak v prevádzke, ako aj v spotrebe energií, vo funkčnom využití aj vo flexibilite. Architektov z RRA vždy baví hľadať pragmatickú rovnováhu medzi architektúrou a technickými a ekonomickými požiadavkami, pričom vždy majú na pamäti pôvodný koncept. Svojich klientov a užívateľov objektov považujú za rovnocenných partnerov na debatu, pričom často práve oni prinášajú kľúčové poznatky dôležité pre návrh samotného objektu. Tento citlivý prístup a ohľaduplnosť ku všetkým spomenutým aspektom sa im v prípade návrhu kostola v Knarviku podarilo dokonale naplniť.

Asymetrická kompozícia objektu na obdĺžnikovom pôdoryse so štíhlymi oknami je dokonale zvládnutá.

Asymetrická kompozícia objektu na obdĺžnikovom pôdoryse so štíhlymi oknami je dokonale zvládnutá.

Okná ako sviece

Kostol má v meste Knarvik dôležitú úlohu. Je nositeľom kresťanského odkazu a zároveň je miestom pre kultúrne podujatia vo všedné dni aj počas sviatkov. Tieto funkcie sú v objekte starostlivo rozvrstvené do dvoch podlaží a zároveň fungujú v spoločnom dialógu. Architekti sa inšpirovali tradičnými nórskymi kostolíkmi z ohýbaného dreva, ktoré používali utilitárnu geometriu, ľahko dostupný materiál a jednoduchú konštrukciu. Aj kostol v Knarviku má obdĺžnikový pôdorys, pričom sakrálne priestory sú na vstupnom podlaží a miestnosti pre kultúru a administratívu sú o podlažie nižšie, čím stavba využíva prirodzené danosti terénu. Prepojenie zabezpečuje akési vnútorné átrium, ba až námestíčko, so schodiskom. Časť pre bohoslužby môže byť pomocou sklenených posuvných dverí oddelená od ostatných priestorov, pri ich otvorení však vzniká priestor s kapacitou až 500 osôb.

Prísnu lineárnosť strechy odľahčuje drevený fasádny obklad.

Prísnu lineárnosť strechy odľahčuje drevený fasádny obklad.

Na výstavbu kostola bolo použité drevo ako kľúčový materiál. Viditeľný je najmä v obklade, ten v exteriéri je z vonku vysušeného jadrového borovicového dreva, pričom vo vnútri má drevený obklad povrchovú úpravu vo veľmi svetlej borovici. Osvetlenie interiéru umožňujú štíhle vysoké okná ako reminiscencia na elegantné štíhle gotické okná v modernom poňatí. V kombinácii s obkladovým drevom pripomína vysvietený interiér pri pohľade zvonku zoradené horiace sviece, naopak cez deň sa v oknách odráža okolitá krajina a stavba sa tak stáva akoby priehľadnou. Táto hra s osvetlením len podporuje duchovný rozmer diela. Sakrálny charakter symbolizuje štíhla veža, ktorá sa dvíha z jedného zo štyroch rohov obdĺžnikového pôdorysu. Ostatné rohy strechy architekti zdvihli tak, aby akcentovali vstup do kostola a priestor na bohoslužby.

Interiér kostola je seversky minimalistický.

Interiér kostola je seversky minimalistický.

Kostol v Knarviku stojí na „privilegovanom“ vyvýšenom mieste s krásnym výhľadom na okolitú krajinu aj centrum mesta. Kopíruje svah a využíva terén v rozmiestnení vnútorných funkcií. Do exteriéru sa otvára smerom na budúce námestie. Kostol bude slúžiť nielen pre bohoslužby a stretnutia veriacich, ale aj ako platforma pre komunitné aktivity, na výchovu detí a mládeže v kultivovanom prostredí. Takéto dokonalé, s citom a zároveň pragmaticky vyladené kompozície, vedia vytvoriť azda len severania.

Ostré hrany a pravé uhly vyvažuje okrúhle okno na strane oltára.

Ostré hrany a pravé uhly vyvažuje okrúhle okno na strane oltára.

Kostol v Knarviku, Nórsko

Miesto: Knarvik, Hordaland, Nórsko
Lokalitný program: Nový kostol so zázemím pre kultúru a administratívu
Investor: Lindĺs Kyrkjelege Fellesrĺd
Architekt: Reiulf Ramstad Arkitekter
Zastavaná plocha budovy: 2 250 m2
Celková riešená plocha: 15 000 m2
Náklady: 80 miliónov nórskych korún
Typ zákazky: Vyzvaná súťaž z roku 2010
Ukončenie realizácie: 2014

text: Mária Nováková
Dokumentácia: Reiulf Ramstad Arkitekter                  
foto: RRA, ŞHundven-Clements Photography

Článok bol zverejnený v časopise ASB.