zeleznicna stanica v tianjin ako interpretacia sucasnej katedraly
Galéria(15)

Železničná stanica v Tianjin ako interpretácia súčasnej katedrály

Partneri sekcie:

Výstavba Tianjin West Railway Station v Číne z dielne ateliéru Gerkan, Marg and Partners Architects (gmp) trvala dva a pol roka. Nový dopravný uzol, ktorý sa nachádza asi 130 km juhozápadne od Beijning slúži ako zastávka na rýchlostnej linke medzi Pekingom a Šanhajom. Zároveň spája rozličné regionálne trasy a privádza ich do podzemnej siete. Úlohou tejto železničnej dráhy je spojiť komerčnú zónu na severe so starým centrom mesta na juhu, premostiť cesty a rieky v tomto meste, kde žije 12 miliónov obyvateľov.

01 big image
02 big image
03 big image
04 big image
06 big image
07 big image
08 big image
09 big image
Architekti zdôraznili premosťovaciu funkciu valcovite klenutou strechou nad staničnou halou, ktorá dosahuje výšku 57 m a dĺžku 400 m. Zaoblený tvar strechy pripomína veľkú mestskú bránu a dlhá rozľahlá staničná hala zas klasické tranzitné miesto. Portály na východnej a západnej strane oblúkovej haly sú ohraničené symetricky rozostavanými stĺpmi. Budova veľkého a otvoreného nádvoria na južnej strane ukrýva rozľahlú zónu, ktorá dodáva tejto železničnej stanici dôležitosť a rozmer.

Pasažieri vstupujú do novej Tianjin West Railway Station cez hlavné vstupy na severnej a južnej strane. Oblúková konzola nad vstupom a vysoká zasklená stena vzbudzuje u cestujúcich, ktorí prichádzajú do železničnej stanice prvotný dojem. Do priestoru železničnej stanice tak môže prenikať dostatok denného svetla čo prispieva k dobrej orientácii všetkých cestujúcich.

Prirodzené osvetlenie priestoru sa dosiahlo zasklenou oceľovou konštrukciou strechy v tvare diamantu. A zatiaľ čo spodná časť je takmer transparentná a prepúšťa veľké množstvo svetla, horná časť slúži ako ochrana proti priamemu slnečnému žiareniu. Oblúková strecha vytvára dynamický dojem. Oceľové prvky konštrukcie tejto strechy sa navzájom križujú v horizontálnom a vertikálnom smere od spodku až nahor.

Eskalátory a výťahy, ktoré sú prístupné pre pasažierov a návštevníkov stanice sa zvažujú k nástupištiam. Táto technicky a materiálovo trvalo udržateľná železničná stanica je ilustráciou súčasnej interpretácie katedrály.

Architekti: Meinhard von Gerkan, Stephan Schütz a Stephan Rewolle
Vedúci projektu: Jinag Lin Lin
Zhotovovateľ konštrukcie, fáza 1: Iris Belle, Shi Liang, Du Peng, Chunsong Dong
Zhotovovateľ konštrukcie, fáza 2: Nicolas Pomränke, Jochen Sültrup, Clemens Ahlgrimm, Christian Dorndrof, Bernd Gotthardt, Clemens Kampremann, Kian Lian, Sabine Stage, Cai Wei
Zhotovovateľ konštrukcie, fáza 3: Sebastian Linnack, Thomas Schubert, Zheng Shan Shan
Podporný tím zhotovovateľa konštrukcie, fáza 4: Dong Shu Ying, Sebastian Linack, Thomas Schubert, Zheng Shan Shan
Konštrukčný inžinier: schlaich bergmann und partner
Stavebník: Tianjin Ministry of Railway
Podlahová plocha: 179 000 m2
Počet nástupíšť: 24
Čas výstavby: 2009 – 2011


Jeden z hlavných vstupov železničnej stanice Tianjin West Railway Station


Široké exteriérové schodisko vedúce k južnému nádvoru


Klenby symbolizujú novo vytvorené prepojenie medzi štvrťami


Pohľad do priestrannej staničnej haly
–>–>


Cez kosoštvorcovú konštrukciu strechy preniká do priestoru stanice denné svetlo


Nástupištia sú situované v podzemí


Dráhy – západný pohľad


Situácia


Pôdorys staničnej haly


Pôdorys na úrovni nástupíšť


Pozdĺžny rez


Priečny rez

TEXT: Gerkan, Marg and Partners Architects, wad
FOTO: Gerkan, Marg and Partners Architects